2024-10-26, 19:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Var SKB ska bygga är rätt ointressant då jag pratar om området generellt. Jag har arbetat i Kista och vet därav gångavstånden och 20+ minuter från Kista Äng till t-bana och p-tåg är en rimlig bedömning sett från mitten av området. Kista Äng kommer inte få någon station på tvärbanan så det blir att gå till Kistamässan eller Helenelund, det förstnämnda kommer vara närmare än dagens situation men det krävs mer för att jag ska hålla med om att det är "ändå inte så illa?"

Kista Äng ligger nära spårbunden kollektivtrafik men ändå långt borta.
Detaljmätte på karta. De hus i Kista äng som ska ligga närmast T-banan har cirka 650 meter till stationen. De som ligger längst bort (och dit hör bl a SKB) har cirka 900 meter. Hela området ligger närmare T-banan än Kistamässan.

Från de närmaste husen i Kista äng är det cirka en km till Helenelunds pendeltågsstation.

Du har rätt vad avser tvärbanestationen. Den kommer att ligga ca 4-500 meter från Kista äng.

Alla avstånd i promenadväg, inte fågelvägen.

Vi tänker litet olika här; du tycker att det är långt bort. Jag tänker istället att otryggheten, och det litet isolerade läget - 1.600 lägenheter i en kontors- och industristadsdel - är det största problemet.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-10-26 kl. 19:58.
Citera
2024-10-26, 19:58
Medlem
Om man måste ange ett svenskt Silicon Valley så kan det nog sägas vara Kista, även om jag alltid uttalat Kista som en kista angående begravning. Lund har också rätt mycket IT.
Citera
2024-10-26, 20:00
Medlem
Maxima95s avatar
Hade det inte varit fullt med muslimer hade det varit norra europas silicon valley. Det är sådana sköna grejer man får offra för att leka humanitär mot folk som hatar en och ämnar ersätta dig också.
Citera
2024-11-01, 14:14
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Stockholms Kooperativa Bostadsförening, SKB, har svårt att hitta hyresgäster till alla sina 152 nybyggda lägenheter i Kista:

Lägenheterna ligger i nordöstra Kista, på ”rätt” sida om T-banan. Där ska det bli en hel, ny stadsdel med namnet ”Kista Äng”.

Men intresset är tydligen lågt. Senaste tiden har SKB t o m börjat skicka mail till köande medlemmar med erbjudande om lägenhet i Kista Äng. Inflyttning redan om en månad, i november.

Om ingen av SKBs köande nappar så kan lägenheterna eventuellt gå via bostadsförmedlingen istället.

Är detta ett exempel på hur mycket luft det finns i Stockholms bostadsköer? Eller är det ett tecken på att Kista är ett område som allt fler undviker?

https://www.skb.org/vara-bostader/ny...svar-torshamn/

Det är generellt svårt att hitta hyresgäster som vill/kan betala höga hyror i mindre centrala lägen i nuläget. Sedan är det nog också så att efterfrågan från invandrare spelar en betydande roll när det gäller lägen längre ut. Invandrare har typiskt sett större variation gällande arbetslöshet än andra grupper. Det kan också finnas en större dold arbetslöshet bland invandrare.

Jag tror inte på att Kista skulle vara mer problematiskt än något annat område. Däremot behövs sannolikt ett läge med sjöutsikt eller något liknande för att det ska vara attraktivt även i sämre tider.
Citera
2024-11-01, 14:16
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Detaljmätte på karta. De hus i Kista äng som ska ligga närmast T-banan har cirka 650 meter till stationen. De som ligger längst bort (och dit hör bl a SKB) har cirka 900 meter. Hela området ligger närmare T-banan än Kistamässan.

Från de närmaste husen i Kista äng är det cirka en km till Helenelunds pendeltågsstation.

Du har rätt vad avser tvärbanestationen. Den kommer att ligga ca 4-500 meter från Kista äng.

Alla avstånd i promenadväg, inte fågelvägen.

Vi tänker litet olika här; du tycker att det är långt bort. Jag tänker istället att otryggheten, och det litet isolerade läget - 1.600 lägenheter i en kontors- och industristadsdel - är det största problemet.

Det kan säkert lösa sig med Kista äng som område. Däremot är det ju många som är/blivit skeptiska mot nyproduktion med dåliga villkor och mygliga kalkyler. Man vill ju helst veta att området blir av, när det blir av och att det blir bra innan man satsar på det. I kombination med dåliga ekonomiska förutsättningar här och nu skapar det viss uppförsbacke.
Citera
2024-11-01, 14:17
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I flera år så har folk som jobbat där tyckt det är lite stökigt, men det är ändå okey jobba där dagtid. Inte så kul jobba övertid och åka hem senare.

Men att bo där?

Såpass dyra bostäder, då vill man ha ett tryggt och lugnt område när man är hemma. Hela konceptet borde det redan för flera år sedan varit uppenbart att det går inte ihop. Nu när kanske fler företag flyttar från Kista tappar man nästan den enda fördelen som ändå fanns, att ha nära till jobbet.

Men vi får se. De kanske får uthyrt allt ändå.

Det har alltid varit få personer som både jobbat och bott i Kista. Att det skulle ändras genom att bygga fler lägenheter är inte sannolikt. Det lär knappast någon ha trott heller.
Citera
2024-11-01, 14:20
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
"Jag känner ..." funkar dåligt på Flashback eftersom vi alla är anonyma här. Och som du säkert vet ljuger folk som fan på internet. Säger inte att du ljuger men lite märkligt är det att det inte rapporterats alls i media om några omkullsparkade KTH-studenter. Och

Det är korrekt att det pågick en rånvåg under en kortare period under 2016. Den drabbade anställda på Ericsson men även en del andra. Polisen satte in resurser och tog fast dem. Sedan dess har det inte förekommit något liknande.
Citera
2024-11-01, 14:25
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Inget med rasism att göra.
Kista har blivit kriminellt.

Knappast mer kriminellt än många andra platser. Däremot är det sannolikt så att polisens insatser i olika närliggande utsatta områden kan ha flyttat problem till Kista istället. Det har förekommit en hel del droghandel i Kista på senare år. Dit kan folk från innerstan fortfarande åka utan att sticka ut för mycket. Om man som svensk åker till Rinkeby sticker man ut men i Kista finns både fler svenskar och fler europeiska invandrare.

Knarkhandeln går till så att knark göms på olika platser. Sedan lotsas köparen fram till gömstället och plockar upp sin påse där. När polisen har gjort razzior har diverse mörkhyade figurer skickats fram för att styra om knarkköparna till andra platser i närheten. Polisen har ofta spärrat av skogs- eller parkområden där det varit tydligt att knark gömts för att kunna söka igenom dem ordentligt.
Citera
2024-11-01, 21:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Det kan säkert lösa sig med Kista äng som område. Däremot är det ju många som är/blivit skeptiska mot nyproduktion med dåliga villkor och mygliga kalkyler. Man vill ju helst veta att området blir av, när det blir av och att det blir bra innan man satsar på det. I kombination med dåliga ekonomiska förutsättningar här och nu skapar det viss uppförsbacke.
Jo, precis, ingen vill väl vara först med att flytta in i första färdig huset i ett nytt område.

Det där med ”mygliga kalklyler” är ju vanligt vid nyproduktion av bostadsrätter. Förekommer det även vad gäller hyresrätter, och hur funkar det med konstiga kalkyler där?
Citera
2024-11-01, 21:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Det är korrekt att det pågick en rånvåg under en kortare period under 2016. Den drabbade anställda på Ericsson men även en del andra. Polisen satte in resurser och tog fast dem. Sedan dess har det inte förekommit något liknande.
Här listar jag några av de problem som förekommit de senaste åren:

(FB) Är Kista tid över som Svenska "silicon valley"?
Citera
2024-11-02, 05:32
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Jo, precis, ingen vill väl vara först med att flytta in i första färdig huset i ett nytt område.

Det där med ”mygliga kalklyler” är ju vanligt vid nyproduktion av bostadsrätter. Förekommer det även vad gäller hyresrätter, och hur funkar det med konstiga kalkyler där?

Skulle Kista äng enbart innehålla hyresrätter? Jag har fått för mig att just blandade upplåtelseformer har setts som oerhört viktigt.
Citera
2024-11-02, 05:37
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Här listar jag några av de problem som förekommit de senaste åren:

(FB) Är Kista tid över som Svenska "silicon valley"?

Visst händer det saker där men inte på en nivå som på allvar påverkar läget. Vi ska inte glömma att Kista Galleria är centrum i Järva. Det ligger växlingskontor där (2-3 stycken tror jag) och olika kriminella figurer uppehåller sig där. Det är en konsekvens av att vara centralort i Järva. Dock är Kista inte ett utsatt område (och har aldrig varit det) och de flesta brott involverar personer som bor på andra ställen i närområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in