Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Vetenskapliga försök på vad? Korsa gorilla med schimpans? Jag tror inte att det har funnits något syfte med att försöka. Lär ju bli en ganska dyr och krånglig operation. Vem vill betala för det när det är högst osannolikt att det skulle gå? Förr inom biologin så definierade man arter och raser genom att djuren inte kunde producera fertil avkomma. Häst och åsna kan producera avkomma men denna avkomman är i sin tur inte fertil, alltså är häst och åsna inte samma art.
Därför jag undrar hur besläktade dessa arter/raser är. Människor har alltid velat testa nya grejer, och finns inget syfte med att korsa zebra/häst t.ex men ändå görs det, antar för att man kan? Vem som betalar vet jag inte, men vore intressant bara.
Citat:
Alltså hade gorilla och schimpans kunnat producera avkomma så hade vi antagligen känt till det. Om det går i en artificiell miljö med hjälp av teknologi.... tveksamt. Men jag har ju sett så kallade "Ligers" som är en korsning av lejon och tiger. Vilket kan vara intressant i sammanhanget:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Liger
Finns mer än bara ligers, de flesta kattdjuren har de skapat hybrider av. Lama och kamel t.ex så uppenbart verkar det finnas ett intresse men att det inte görs pga att primater är närmare släkt med oss än andra djur, kanske är en bidragande faktor.
Citat:
Vad skulle syftet i sådana fall vara, tänker du? Nu har vi ju CRISPR och allt möjligt häftigt så vi borde kunna, rent teoretiskt, skapa någon form av schimpans-människa variant. Frågan är då, vill vi göra detta? Varför? Vem betalar?
Samma syfte som avel mellan andra hybrider, för att man kan, man kanske vill testa något nytt. Tror inte det finns en vilja men det vore intressant i mitt tycke, avkomman kanske kan bli ännu mer speciell eller något. Det är nog inte mer kostsamt än andra sorters avelsprojekt, bara att viljan saknas. Störst chans är väl att de inte ens är tillräckligt besläktade så det inte är möjligt lika lite som att man försöker korsa katt eller hund, men hittar ingen info om hur olika primaterna är eller andra apor för den delen.