Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-02, 13:43
Medlem
Vad kommer hända nu? Stölden var till ett värde av 240 kr eller 260 beroende på hur man ser det men jag totalnekar. Allt skedde vid självscanning och de hävdar uppsåt men det finns inget jävla uppsåt, bara slarv.
Kan man skylla på slarv eftersom jag passerade utcheckningen?
Senast redigerad av businessasunusual 2024-11-02 kl. 13:48.
Citera
2024-11-02, 13:52
Medlem
One2Manys avatar
Du kan skylla på vad du vill, men tveksamt att rätten accepterar "slarv" när du missat att scanna flera varor.

Ta strafföreläggandet och sluta stjäl.
Citera
2024-11-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Du kan skylla på vad du vill, men tveksamt att rätten accepterar "slarv" när du missat att scanna flera varor.

Ta strafföreläggandet och sluta stjäl.
Jo men det är slarv då jag inte har gjort fel på scanning tidigare. Aldrig fel och aldrig haft uppsåt men den här gången var det grova missar

Finns det chans att slippa straff? Är strafföreläggande en fördel framför rättegång på tingsrätt?
Senast redigerad av businessasunusual 2024-11-02 kl. 13:57.
Citera
2024-11-02, 13:57
Medlem
Beror väl lite på Om du handlade andra grejer eller om du bara hade denna. Du kan ju säga att du missade en av ett antal skanningar Har du dock scannat ett tuggummi och sen har en oxfilé i väskan blir det nog svårt
Senast redigerad av BeringerMike 2024-11-02 kl. 13:59.
Citera
2024-11-02, 13:58
Medlem
sebastian66s avatar
Hur kan du vara 100 säker på att du ALDRIG har slarvat. Det är ju något du tycker och tror på.
Det kan vara lätt att man kanske kan missa 2 gånger av 100 som ett exempel.
Det blir ju liksom ingen rättegång för denna summan. Troligen får du böta blir svartlistad.
Du lär ju troligen inte få använda själskanning. Alla i butiken kommer att hålla ögonen på dig.
Bara betala böterna och gå vidare. Betala med kort eller cash is king efter detta.
Vad skulle hjälpa om du nekar menar du? Bara gilla läget och acceptera situationen.
Citera
2024-11-02, 13:59
Medlem
Hur gick detta slarv till? Det finns troligen video från övervakningskamera, om den stämmer överens med din version och det ser ut som att du varit oaktsam istället för uppsåtlig så finns det kanske en liten chans att du frias.
Citera
2024-11-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeringerMike
Beror väl lite på Om du handlade andra grejer eller om du bara hade denna. Man kan ju testa med att du missade en av ett antal skanningar Har du dock scannat ett tuggummi och sen har en oxfilé i väskan blir det nog svårt
Missade fleeera varor och beloppet blev 258 sammanlagt. Handlade annat också men de på 258 hade jag helt glömt att scanna. Har ingen sån här historik
Citera
2024-11-02, 14:00
Medlem
Klart du kan skylla på slarv.

Sen är det ju en annan sak om rätten tror dig, beror väl på hur rimligt det verkar. Plockar du några småsaker för låga summor och en sak för 260kr, scannar småsakerna men inte den för 260kr så verkar det ju lite konstigt. Särskilt som totalsumman blir lågt från det som rimligen kan förväntas.

Köper du 5st grejor för 260 men scannar 4, ja då kan det ju bara en miss.
Citera
2024-11-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur kan du vara 100 säker på att du ALDRIG har slarvat. Det är ju något du tycker och tror på.
Det kan vara lätt att man kanske kan missa 2 gånger av 100 som ett exempel.
Det blir ju liksom ingen rättegång för denna summan. Troligen får du böta blir svartlistad.
Du lär ju troligen inte få använda själskanning. Alla i butiken kommer att hålla ögonen på dig.
Bara betala böterna och gå vidare. Betala med kort eller cash is king efter detta.
Vad skulle hjälpa om du nekar menar du? Bara gilla läget och acceptera situationen.
För jag har dålig koll på hur lagen går till här, strafföreläggande är alltså en böter som man betalar och sen är allting klart. Hamnar det i belastningsregistret? Eller hamnar man bara i belastningsregistret om ett brott avgörs i tingsrätten i en rättegång?
Jag vet att det är för högt belopp för att skylla på slarv men jag var stressad och har mer eller mindre bevis på det. Vakten uppfattade mig som stressad
Citera
2024-11-02, 14:05
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
Missade fleeera varor och beloppet blev 258 sammanlagt. Handlade annat också men de på 258 hade jag helt glömt att scanna. Har ingen sån här historik
Hur missar man flera varor?

Ta strafföreläggandet så slipper du skämma ut dig på tingsrätten, och sluta stjäl, det är ett luffarbrott.
Citera
2024-11-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Klart du kan skylla på slarv.

Sen är det ju en annan sak om rätten tror dig, beror väl på hur rimligt det verkar. Plockar du några småsaker för låga summor och en sak för 260kr, scannar småsakerna men inte den för 260kr så verkar det ju lite konstigt. Särskilt som totalsumman blir lågt från det som rimligen kan förväntas.

Köper du 5st grejor för 260 men scannar 4, ja då kan det ju bara en miss.
Isåfall är jag körd jag scannade hälften av varorna och beloppen är styckevis låga på de obetalda varorna. Vet inte fan vad jag tänkte och jag visste inte riktigt vad jag gjorde. Jag har ingen historia av sånt här och har alltid gjort rätt tidigare och jag vill kräva att Ica ger utdrag på hur ofta jag har gjort rätt för att styrka att det inte funnits uppsåt som de hävdar

Tycker det är viktigt trots att jag vet att det är för stort misstag för att kunna skylla på slarv det är så många varor som inte blev scannade
Citera
2024-11-02, 14:06
Medlem
Hamnar det hos Lexbase om jag accepterar böter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in