Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-02, 13:48
Medlem
gladihattens avatar
Knns oerhrt osannolikt. Om demokraterna nu skulle vara s korkade att de vill gra ett exempel av sin kanske mest framgngsrike medborgare, s gr de ju bara sig sjlva skyldiga till precis samma auktoritra beteende de anklagar Trump fr - dvs att direkt attackera oliktnkande. S korkad kan ju inte ens Kamala Harris vara tnker jag.
Citera
2024-11-02, 14:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det blir p tok fr krngligt med tanke p att han styr vrldens rymdforskning gllande "rymdfordon". Lgg sen till bilarna och allt annat. Vart ska USA riskera att han flyttar allt?

Sydafrika, som r hans riktiga hemland?
Citera
2024-11-02, 14:14
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
"US lawspecifically, 8 U.S.C. 1451allows for the revocation of naturalization if citizenship was procured by concealment of a material fact or by willful misrepresentation. The classic example of the laws application is to former Nazis who ultimately had their citizenship stripped in the US after the exposure of their hidden pasts. But the law, experts say, covers lying about having worked without authorization, and there are several points in the process at which an immigrant has to attest, under penalty of perjury, that they havent done so.

Form I-539, which is used to change immigration status, currently asks the applicant if theyve ever violated the terms of the nonimmigrant status they now hold. Form I-485, which is used to apply for a green card, asks if the applicant has worked without authorization or ever violated the terms and conditions of their nonimmigrant status. Form N-400, which is used to apply for naturalization, asks if the applicant has ever given the US government any information or documentation that was false, fraudulent, or misleading. The words ever or any are bolded, and ever is written in capital letters."
https://www.wired.com/story/elon-mus...denaturalized/

Sydafrikanen kom allts till USA p ett studentvisa fr att studera vid Stanford men valde att istllet jobba p sitt startup fretag. Tja. Han r uppenbarlig en bedrglig och ohederlig person. Kanske det finns en anledning till att han gr allt i sin makt fr att f Trump vald till president.

Du m tycka att unge Elon agerade omoraliskt, men juridiskt sett handlar det hr inte om mycket annat n trettio r gammalt "grtt arbete" under en kortare period - och det r knappast ngot man lr bry sig om att tala en av vrldens rikaste mn fr. n mindre frska f honom utkrd ur USA fr.
Citera
2024-11-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du m tycka att unge Elon agerade omoraliskt, men juridiskt sett handlar det hr inte om mycket annat n trettio r gammalt "grtt arbete" under en kortare period - och det r knappast ngot man lr bry sig om att tala en av vrldens rikaste mn fr. n mindre frska f honom utkrd ur USA fr.

S kan det vara.

Men i USA s r det klagare som bestmmer.
Det kanske som sagt finns en anledning till att Sydafrikanen stdjer Tyskttlingen.
Fr att skra sig om att domstolarna ska lyda Tyskttlingen och drmed inte utgra ngot hinder fr Sydafrikanen. Fr Tyskttlingen har ju lovat att han ska ta kontroll ver domstolsvsendet om han vinner valet.
Citera
2024-11-02, 14:32
Avstngd
Citat:
S kan det vara.

Men i USA s r det klagare som bestmmer.
Det kanske som sagt finns en anledning till att Sydafrikanen stdjer Tyskttlingen.
Fr att skra sig om att domstolarna ska lyda Tyskttlingen och drmed inte utgra ngot hinder fr Sydafrikanen. Fr Tyskttlingen har ju lovat att han ska ta kontroll ver domstolsvsendet om han vinner valet.
klagare i USA agerar efter vad de bedmer att de har en rimlig chans att f ngon flld i domstol fr. Inte efter att "om jag misstnker att han kan ha brutit mot den hr lagparagrafen, d MSTE vi tala fr det och driva fallet".

Jag gillar inte heller Elons aktiviteter p senare r, men tror knappast att han riskerar ngot tal fr den hr saken.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-11-02 kl. 14:45.
Citera
2024-11-02, 14:49
Medlem
Karmans avatar
Knappast troligt att USA slnger ut en av sina mest knda entreprenrer...
Citera
2024-11-02, 14:55
Medlem
Citat:
klagare i USA agerar efter vad de bedmer att de har en rimlig chans att f ngon flld i domstol fr. Inte efter att "om jag misstnker att han kan ha brutit mot den hr lagparagrafen, d MSTE vi tala fr det och driva fallet".

Jag gillar nte heller Elons aktiviteter p senare r, men tror knappast att han riskerar ngot tal fr den hr saken.

Sydafrikanen (och hans broder) var extremt medvetna om vad de gjorde.

Deras mamma r frn Kannada s drfr sg de till att skaffa sig ett Kannadensiskt medborgarskap. Detta gjorde det sklart lttare fr honom att f ett stundentvisa till USA.
Enligt den klla jag nu lst s var det dock fr att lsa p University of Pennsylvania och att han drefter lovat att plugga vidare vid Stanford. Vilket han inte gjorde utan istllet pysslade med sin startup.

"Musk was born in South Africa, obtained Canadian citizenship through his mother and came to the US to study at the University of Pennsylvania in 1992. He became a US citizen a decade later, according to biographies of the billionaire.

He has said in the past that after leaving Penn he had planned to pursue graduate studies at Stanford, but dropped out to work on founding his first company."

S han jobbade allts istllet fr att tjna pengar istllet fr att studera.

"According to the Posts report, a 1996 funding agreement with venture capitalists whod agreed to contribute $3 million to Musks first company stated that the Musk brothers and an associate had 45 days to obtain legal work status. Otherwise, the firm could reclaim its investment. Musk had told coworkers that he was in the country on a student visa, six former associates and shareholders in the company told the Post.

Student visas are some of the most complicated visas out there, and work related to them is also extraordinarily complicated. And to dismiss it in a in a two-line tweet, Well I had a J-1 and it went to H-1B, yeah, trust me, theres always a lot more to it than that, Kuck says."

https://edition.cnn.com/2024/10/28/u...cec/index.html

Jag tycker i alla fall att det r extremt intressant historia och hoppas att ngon klagare i USA grottar in sig i fallet. Sydafrikanen r emot ppna grnser men gjorde en egen ppen grns t sig sjlv. Hyckleri p stor niv.
Citera
2024-11-02, 15:16
Avstngd
Citat:
Sydafrikanen (och hans broder) var extremt medvetna om vad de gjorde.

Deras mamma r frn Kannada s drfr sg de till att skaffa sig ett Kannadensiskt medborgarskap. Detta gjorde det sklart lttare fr honom att f ett stundentvisa till USA.
Enligt den klla jag nu lst s var det dock fr att lsa p University of Pennsylvania och att han drefter lovat att plugga vidare vid Stanford. Vilket han inte gjorde utan istllet pysslade med sin startup.

"Musk was born in South Africa, obtained Canadian citizenship through his mother and came to the US to study at the University of Pennsylvania in 1992. He became a US citizen a decade later, according to biographies of the billionaire.

He has said in the past that after leaving Penn he had planned to pursue graduate studies at Stanford, but dropped out to work on founding his first company."

S han jobbade allts istllet fr att tjna pengar istllet fr att studera.

"According to the Posts report, a 1996 funding agreement with venture capitalists whod agreed to contribute $3 million to Musks first company stated that the Musk brothers and an associate had 45 days to obtain legal work status. Otherwise, the firm could reclaim its investment. Musk had told coworkers that he was in the country on a student visa, six former associates and shareholders in the company told the Post.

Student visas are some of the most complicated visas out there, and work related to them is also extraordinarily complicated. And to dismiss it in a in a two-line tweet, Well I had a J-1 and it went to H-1B, yeah, trust me, theres always a lot more to it than that, Kuck says."

https://edition.cnn.com/2024/10/28/u...cec/index.html

Jag tycker i alla fall att det r extremt intressant historia och hoppas att ngon klagare i USA grottar in sig i fallet. Sydafrikanen r emot ppna grnser men gjorde en egen ppen grns t sig sjlv. Hyckleri p stor niv.

Visst, det kan ses som en intressant historia men jag tnker inte hlla andan p att det skulle bli ngot tal, n mindre fr att det slutar med att han frntas sitt amerikanska medborgarskap.

Man kan jmfra med fallet Ayaan Hirsi Ali - fdd i Sudan tror jag, hon bluffade sig under 90-talet in i Nederlnderna p falska uppgifter fr att komma ifrn sin brutala afrikanska/ortodoxt muslimska bakgrund. Det var vid en tid d det var ganska ltt att komma in i Holland, men hon gjorde sedan karrir som hgerpolitiker p en starkt anti-muslimsk, anti-ppna-grnser plattform. Efter mer n ett rtionde i Nederlnderna blev hon frntagen sitt medborgarskap och sin plats i parlamentet, och utslngd till USA - jag minns inte ala detaljerna nu, men hennes lgner om sina grunder fr att f upppehllstillstnd i landet spelade absolut en roll. Det fanns ocks aktuella politiska konflikter *inom* hennes parti med i bilden vill jag minnas, eller mellan detta parti pch regeringen.

Hirsi Ali medgav sjlv att hon hade bluffat nr saken kom ut, men ansg att det var moraliskt motiverat fr just henne, samtidigt som hon byggde sin politiska karir p att sklla p "bedrgliga och farliga invandrare/muslimer som ltsas vara asylskande".

Det r ett intressant fall av att klttra upp, sl igen luckan och dra upp stegen efter sig. Hirsi Alis politiska aktier har fluktuerat vldeliga; nr hon blev utkastad betraktades hon, ven av mnga inom mainstream, som en martyr, men senare har hon blivit en mycket kontroverseill figur.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-11-02 kl. 15:31.
Citera
2024-11-02, 15:38
Medlem
Citat:
Visst, det kan ses som en intressant historia men jag tnker inte hlla andan p att det skulle bli ngot tal, n mindre fr att det slutar med att han frntas sitt amerikanska medborgarskap.

Man kan jmfra med fallet Ayaan Hirsi Ali - fdd i Sudan tror jag, hon bluffade sig under 90-talet in i Nederlnderna p falska uppgifter fr att komma ifrn sin brutala afrikanska/ortodoxt muslimska bakgrund. Det var vid en tid d det var ganska ltt att komma in i Holland, men hon gjorde sedan karrir som hgerpolitiker p en starkt anti-muslimsk, anti-ppna-grnser plattform. Efter mer n ett rtionde i Nederlnderna blev hon frntagen sitt medborgarskap och sin plats i parlamentet, och utslngd till USA - jag minns inte ala detaljerna nu, men hennes lgner om sina grunder fr att f upppehllstillstnd i landet spelade absolut en roll.

Hirsi Ali medgav sjlv att hon hade bluffat nr saken kom ut, men ansg att det var moraliskt motiverat fr just henne, samtidigt som hon byggde sin politiska karir p att sklla p "bedrgliga och farliga invandrare/muslimer som ltsas vara asylskande".

Det r ett intressant fall av att klttra upp, sl igen luckan och dra upp stegen efter sig. Hirsi Alis politiska aktier har fluktuerat vldeliga; nr hon blev utkastad betraktades hon, ven av mnga inom mainstream, som en martyr, men senare har hon blivit en mycket kontroverseill figur.

Frutom att du gr OT, och inte minns detaljerna, s har personen du pratar om Nederlndskt och Amerikanskt medborgarskap. Hen fick tillbaks det frstr du. Samma r som det "terkallades".
https://en.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali

Britannica sger samma sak.
https://www.britannica.com/biography/Ayaan-Hirsi-Ali

Det r vl en mjligt utfall att ngot liknande sker ifall ngon vill pilla kring Sydafrikanens medborgarskap.
Att det terkallas men att han sen fr ett nytt igen.
Citera
2024-11-02, 15:53
Avstngd
Citat:
Frutom att du gr OT, och inte minns detaljerna, s har personen du pratar om Nederlndskt och Amerikanskt medborgarskap. Hen fick tillbaks det frstr du. Samma r som det "terkallades".
https://en.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali

Britannica sger samma sak.
https://www.britannica.com/biography/Ayaan-Hirsi-Ali

Det r vl en mjligt utfall att ngot liknande sker ifall ngon vill pilla kring Sydafrikanens medborgarskap.
Att det terkallas men att han sen fr ett nytt igen.
Ja, det var som sagt nstan tjugo r sedan och min pong var att fallen har en del moraliska paralleller. Du verkar sjlv inte skilja tydligt p juridk och moral - som jag sade tidigare, det r mjligt att det Elon gjorde 1995 var etiskt tvivelaktigt men det r inte troligt att han kommer att dras infr rtta fr det, och absolut inte att han skule komma att deporteras frn USA.
Citera
2024-11-02, 15:54
Medlem
Man kan nu argumentera fr att en deportation av ett stort antal illegala invandrare potentiellt innebr risken att g miste om framtida talanger kanske till och med en framtida Elon Musk.
Citera
2024-11-02, 15:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Sydafrika, som r hans riktiga hemland?

Jag har svrt att tro att Sydafrika skulle vinna den striden det skulle bli frn ett antal lnder som skulle vilja ha honom.

Men USA skulle aldrig tillta det att g s lngt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in