• 3
  • 4
2022-06-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är detta verkligen unikt svenskt?

Vart flyttade du?
Bott i många länder och inte sett liknande på samma sätt förutom möjligtvis i sydöstasien. Inte i UK, USA, mfl där tävlar dom i media om att hitta “svagheter” det blir liksom inte samma som i Sverige där ett fåtal personer får 100% medieutrymme i alla kanaler och tidningar samtidigt. Kanske beror på att vi litar på folk och blir lite godtrogna. Som med Reefat al Saied, Linnea Claeson, Maciarini man ser helt enkelt inte varningssignaler. Den närmsta jag kan komma i USA var nog Elisabeth Holmes.
Citera
2022-06-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Bott i många länder och inte sett liknande på samma sätt förutom möjligtvis i sydöstasien. Inte i UK, USA, mfl där tävlar dom i media om att hitta “svagheter” det blir liksom inte samma som i Sverige där ett fåtal personer får 100% medieutrymme i alla kanaler och tidningar samtidigt. Kanske beror på att vi litar på folk och blir lite godtrogna. Som med Reefat al Saied, Linnea Claeson, Maciarini man ser helt enkelt inte varningssignaler. Den närmsta jag kan komma i USA var nog Elisabeth Holmes.

I USA har man sina hjältar, det är inte så olika Sverige. Men USA är stort så alla samlas inte runt samma person.

Men jag tänkte att i andra kulturer där man är mer skeptisk mot auktoriteter att det kunde vara annorlunda.
Citera
2022-06-10, 11:16
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vet inte om det är speciellt för Sverige men förstår mig inte på att folk är så kändiskåta och hyllar familjen Wahlgren och många fler.

TV4 är den värsta kanalen när det gäller att slicka röv på kändisar, allt de gör är så fantastiskt.

Kändisskvaller är ju ett av Flashbacks mest aktiva delforum, är aldrig lugnt där.

Folk har inget liv.

Bianca är tamejjfan helt ointressant men det är ändå tack vare henne folk tittar på wahlgrens värld och trots detta så får Pernilla en jävla matlagnings spin-off ? Annars kan man alltid testa läsa någon tidning som Hänt extra och se hur hyllade kändisar blir för sina kläder oavsett hur dom klär sig. Exempelvis dessa snyggast klädda från den glammiga modefesten Guldknappen

https://image.hant.se/jh-exray-50784...compression=80

https://image.hant.se/jh-exray-50783...compression=80

https://image.hant.se/jh-exray-50782...compression=80
Citera
2022-06-10, 22:09
Medlem
Jag tror helt ärligt att det beror på den feminisering av det allmänna rummet. Kvinnor har en tendens att gå i flock. Det finns en anledning till att influencers och deras följare är tjejer och kvinnor.
Citera
2022-06-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ja det finns massa exempel, den jag stör mig mest på just nu är Wold som får bli expert på precis allt. Hon älskar att intervjuvas och avfärdar allt nytt. Senast idag om Funmed i Expressen vilket jag inte har nån opinion om, men jag tvivlar på att hon vet nåt alls om dom.

Hon är iof kunnig så är hon mainstream måste det betyda något bra tänker jag. Är väl inget att störa sig på? Är man insatt inom näringslära och hälsa så förstår man att hon inte säger något nytt. Det är snarare så att hon säger vad människan alltid vetat genom alla tider och tar död på nya rön och myter. Många saker börjar gå förlorade pga av hård marknadsföring från riskkapitalbolag. Vill man lyssna så kan man lära sig mycket. Annars behöver man ju inte.
Citera
2024-11-02, 15:05
Medlem
Citat:
Vetenskap är när man kartlagt och organiserat vetande genom t.ex. forskning. Vad var det jag hade fel om? Fallet Maciarini handlar ju om att ingen faktiskt granskade hans foskning och teorier. Wold stör jag mig på att hon har blivit expert på allt inom medicin inom i princip alla ämnen som kommer up. Artikeln idag hade t.ex. titeln “Experter varnar för nya trenden” och Wold är experten. Men hon är ju inte expert inom det området.
Är nån oseriös så är det ju wold. "Experten" 🤣🤣
Citera
2024-11-02, 15:40
Medlem
Citat:
Sen jag flyttat utomlands har jag insett att vi svenskar är extrema i vår personkults kultur. Man ger ett fåtal personer en oerhört upphöjd status och försvarar dom som om dom är ens egen familj. Exempel är Agnes Wold som får uttala sig om allt inom forskning och medicin.
Sen har vi Tegnel, Maciarini, Greta, Linnea Claeson, Emma Frans, Jesus Alcala mfl vissa gör bra saker och vissa är rena bedragare men gemensamt är att dom hyllas enormt under en period utan kritik.

Media älskar detta och sätter dom glatt i sina soffor och skiter helt i kritiskt granskande och publiken hoppar glatt på.

Svenskar har en konsensuskultur där alla ska ha samma värderingar. Det gör att alla svenskar också tror att någon i en hög position inte skulle ha fel eller ljuga, för i så fall hade det inneburit att det inte passat i vad som är konsensus. Ett annat bra exempel är Comviq-Karim, som hittade på att han hade OS-guld i fäktning, och en massa andra lögner. Svenskar väljer att tro på allt han hävde ur sig, eftersom han hade blivit tv-kändis, och därför ansåg de att han inte skulle ljuga.

Samma sak gäller Linnea Claeson, som hittade på en massa historien om vad män sagt till henne, som då aldrig hade hänt. Eftersom hon blev en mediapersonlighet och höll sig till konsensus så litade folk blint på henne. Tvärtom kan man se på de som går emot konsensus. Ett exempel är Malin Ekman som nu uttryckt stöd för Donald Trump, något som går emot konsensus. Detta innebär att allt hon säger nu ifrågasätts, ibland med rena lögner, och svenskar köper det rakt av. Man kan tänka så här; en svensk mediapersonlighet som går emot konsensus i någon viktig politisk fråga ses som galen av genomsnittssvensken, och genomsnittssvensken är därmed villig att tro vad som helst negativt om honom/henne.
Citera
2024-11-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Hon är iof kunnig så är hon mainstream måste det betyda något bra tänker jag. Är väl inget att störa sig på? Är man insatt inom näringslära och hälsa så förstår man att hon inte säger något nytt. Det är snarare så att hon säger vad människan alltid vetat genom alla tider och tar död på nya rön och myter. Många saker börjar gå förlorade pga av hård marknadsföring från riskkapitalbolag. Vill man lyssna så kan man lära sig mycket. Annars behöver man ju inte.

Problemet uppstår när experter inom ett område uttalar sig om ett annat. Det kan till och med vara så att de har mer fel än någon som inte är expert på något, eftersom de inte har några förutfattade uppfattningar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in