Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-01, 02:10
Medlem
Håller på och fixar en vintercykel och ska köpa nytt bakhjul (ev begagnat om jag hittar) och då dök det upp lite frågor:

Vilket nav tycker ni är bäst av Nexus 7 & 8 samt Alfine 8?

Något av dom som har några klara brister/nackdelar?

Har tex hört att senare års nexus nav är lite sämre än dom äldre?

Specifika frågor rörande Alfine 8:
Jag hittade en text där det stog att dessa bara ska monteras i ramar där bakgafflarna har en speciell utformning, stämmer detta eller kan man stoppa i det i en ram där det tidigare suttit nexus 7?

Jag har sett en del cyklar med Alfine 8 som har kedjespännare i form av ett extra litet kedjehjul, varför gör man så? Varför spänner man inte kedjan bara som vanligt?
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-11-01 kl. 02:27.
Citera
2024-11-01, 12:10
Medlem
Fartarallts avatar
Alfine 11 vxl skulle jag rekommendera, bättre stegad än den 8-växlade, perfekt för vinterpendling.
Citera
2024-11-01, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag hittade en text där det stog att dessa bara ska monteras i ramar där bakgafflarna har en speciell utformning, stämmer detta eller kan man stoppa i det i en ram där det tidigare suttit nexus 7?

En viktig parameter är Over Locknut Distance (O.L.D.). Om det är samma som avståndet mellan de bakre gaffeländarna så är allt frid och fröjd. Om O.L.D är mindre på navet så kanske man kan använda distanser/brickor? Men om O.L.D. är större så blir det problem.

En annan viktig parameter är kedjelinjen. Sheldonbrown.com har en sida om kedjeline och O.L.D.:
https://sheldonbrown.com/chainline-internal-gear.html

De som har kedjespännare har troligen vertikal dropout, vilket inte möjliggör kedjespänning.

Jag har Nexus 8 med skivbroms. En del (på t.ex. happyride) säger att Nexux 7 är mer tillförlitligt och att de använt nav i många år utan något underhåll. Men Shimano rekommenderar att man underhåller deras nav varje 1000-2000 km eller minst varje/varannat år. (Jag har sett olika uppgifter.) Detta gäller upp till 8 växlar, och då tar man ur insatsen för underhållet.
Citera
2024-11-01, 15:17
Medlem
Fartarallts avatar
Alfine 11 gör man oljebyte var 500 mil, man behöver inte ta loss hjulet ens.

Och du kan sätta den i en ram som tidigare haft Nexus
Citera
2024-11-02, 16:18
Medlem
Nexus har en tendens att frysa när det är minusgrader, vilket min alltid gör under vintern. Hyfsat irriterande.
Citera
2024-11-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie
Nexus har en tendens att frysa när det är minusgrader, vilket min alltid gör under vintern. Hyfsat irriterande.
Det är nog fukt i vajerhöljet som fryser.

För egen del köpte jag en Skeppshult med Nexus 8 2004. Har använt den nästan dagligen och det fungerar fortfarande perfekt utan att jag gjort nått särskilt.
Citera
2024-11-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie

Om det är kommer in fukt i vajerhöljet så finns alternativa "cassette joint" för gummidamask som ska skydda mot fukt. Det finns åtminstone för Nexus 7 och Nexus 8. De kallas förresten "Nordic".
Citera
2024-11-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om det är kommer in fukt i vajerhöljet så finns alternativa "cassette joint" för gummidamask som ska skydda mot fukt. Det finns åtminstone för Nexus 7 och Nexus 8. De kallas förresten "Nordic".

Har köpt en "smörjport" via Sportson som tydliga ska avhjälpa problemet. Inte orkat installera än dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in