Inget konstigt i sig. Det jag reagerade på var denna Fanny. Hur många på NV finns det egentligen som inte producerar eller utvecklar något, men som har jättefina titlar? Bara Fanny hade en årsinkomst på över 700 000kr.
Det här är en mycket intressant fråga: Hur många på NV finns det egentligen som inte producerar eller utvecklar något, men som har jättefina titlar?
Frågan kan till och med vara nyckeln till svaret på frågan om hur detta överhuvudtaget kunde hända. Northvolts affärsidé tycks i slutändan handla om att få så mycket pengar som möjligt från samhället. Då är givetvis det viktigaste en bra kommunikation med samhällets makthavare. Hur många kommunikatörer med jättefina titlar som inte producerar något har egentligen varit drivande i denna soppa? Det är en synnerligen intressant fråga eftersom det i slutändan handlar om våra skattepengar (som faktiskt kan ha försnillats i denna soppa).
Det här är en mycket intressant fråga: Hur många på NV finns det egentligen som inte producerar eller utvecklar något, men som har jättefina titlar?
Frågan kan till och med vara nyckeln till svaret på frågan om hur detta överhuvudtaget kunde hända. Northvolts affärsidé tycks i slutändan handla om att få så mycket pengar som möjligt från samhället. Då är givetvis det viktigaste en bra kommunikation med samhällets makthavare. Hur många kommunikatörer med jättefina titlar som inte producerar något har egentligen varit drivande i denna soppa? Det är en synnerligen intressant fråga eftersom det i slutändan handlar om våra skattepengar (som faktiskt kan ha försnillats i denna soppa).
Det finns säkert många. Jag skulle skämmas om jag hade en så urfånig titel och vägrat att acceptera den. Det är ju en sjuka som importerats från USA och Northvolt eftersträva givetvis den kulturen. Däremot tror jag inte att det spelar så stor roll vilka titlar personerna har i samtalet med omvärlden och i synnerhet inte vid medelsansökningar från EU-fonder och svenska myndigheter. Där är det floskler staplade på varandra som har betydelse. Att skriva mycket utan att säga något är nyckeln och detta utan att på något sätt granskas. Skriver man att man ska minska koldioxid och bidra till ett hållbart samhälle så är man hemma.
De företag som satsat på Northvolt har naturligtvis haft samma blinda fläck, att får vi bara pengarna så löser det sig. Det jävliga är ju att det kan fortsätta. Folk som trodde att Northvolt snabbt skulle vara borta och tala de om konkurs kommande vecka vet inte hur segdragna processer som dessa kan vara och hur villiga många är att stödja det.
Funderade igår om vem som kan komma in som ny partner till Volvo Cars. Den uppenbara parnern är ju deras ägare Geely. Geely har väldigt avancerad kunskap inom batterier. Betydligt mer konkurrenskraftiga teknologier än Northvolt iaf. https://global.geely.com/en/news/202...ery-technology
Då tullar bara kommer öka i framtiden så har Geely behov av produktion i EU och de producerar i Sverige genom Volvo sedan tidigare. Tror det smartaste Volvo Cars kan göra är att slänga ut Northvolt och fråga Geely om de kan kopiera Geelys batterifabrik i Kina och börja producera deras short-blade eller versionen efter det.
Nytt elbilsrekord i Danmark på över 60% i oktober.
Elbilar är populärare i Norge och Danmark än i Sverige. Beror det på att norrmännen har pengar och Danmark är ett relativt litet land vilket lämpar sig bättre för elbilar? Eller har de bättre premier?
Men jag antar att de har ett välutvecklat laddsystem. Men det tycker jag Sverige har också. Jag tycker det är laddstationer över allt. Så varför ratar svenskarna elbilar? Är det för att bara tjänstebilar får premie? Har vi inte råd?
Senast redigerad av Ogunquit 2024-11-02 kl. 17:58.
Ja absolut. Geely och Volvo Cars drivs som olika bolag där Geely är i Kina. Men då de har egenutvecklad batteriteknologi på ungefär CATLs och BYDs nivå så är det ju helt lysande att hålla det inom koncernen.
Ja absolut. Geely och Volvo Cars drivs som olika bolag där Geely är i Kina. Men då de har egenutvecklad batteriteknologi på ungefär CATLs och BYDs nivå så är det ju helt lysande att hålla det inom koncernen.
Jadu, då får DU väl hoppas på ett "samarbete" mellan SAMMA ägare.
Elbilar är populärare i Norge och Danmark än i Sverige. Beror det på att norrmännen har pengar och Danmark är ett relativt litet land vilket lämpar sig bättre för elbilar? Eller har de bättre premier?
Men jag antar att de har ett välutvecklat laddsystem. Men det tycker jag Sverige har också. Jag tycker det är laddstationer över allt. Så varför ratar svenskarna elbilar? Är det för att bara tjänstebilar får premie? Har vi inte råd?
I Norge har de infört negativa skattehöjningar för bilar med förbränningsmotorer och flera bilmärken har slutat sälja dem, bland annat Hyundai. Det gör bilar med förbränningsmotorer dyrare och hos många bilhandlare finns de helt enkelt inte.
Vad som vore intressant är att se hur försäljningen för begagnade bilar ser ut. I exempelvis augusti 2024 så minskade nybilsförsäljningen i Norge med 20 procent jämfört med samma månad 2023. Med statistik kan man vrida på verkligheten om inte läsaren är uppmärksam.
Kan det ha något att göra med 1) Norge har så mycket vattenkraft att det räcker för deras egen försörjning 4-5 gånger om (inget annat land i världen kommer i närheten av det, inte ens Island som har hyfsat mycket vattenkraft men bara 300.000 invånare), så att el alltid varit extremt billigt* i Norge, 2) att norrmän ofta har jävligt mycket pengar?
Att andelen fortfarande är så hög i Danmark (den är inte i närheten av vad den är i Norge ska man dock komma ihåg - som du själv tar upp är den 94% i Norge) vet jag inte, men det kan vara att danskar dels är rikare än både norrmän och framför allt svenskar (som jag tog upp i en annan tråd har danskar 2,5 gånger högre medianförmögenhet än svenskar), att man då kan kosta på sig "virtue signaling", och möjligen att Danmark fortfarande har höga subventioner på plats för elbilar (om det verkligen är så orkar jag inte kolla upp just nu).
Elbilsförsäljningen rasar i resten av Europa för att det främsta som talade för dem var att de är mycket energieffektiva (dvs. förhållandet mellan drivmedlets energiinnehåll och den rörelseenergi man får ut är mycket högre än i en förbränningsmotor). Det var fantastiskt så länge el var relativt billigt, men nu är el svindyrt. Det har blivit ungefär 3 gånger så dyrt i snitt med el i som innan energikrisen började 2022. (Och då var el redan innan väldigt dyrt i stora länder som Tyskland och Italien.)
Elbilarna är samtidig dubbelt så dyra i inköp som en jämförbar bil med förbränningsmotor och ingen vet fortfarande riktigt hur länge batterierna kommer hålla och vad det kommer kosta när de till slut ger upp. De låga bränslekostnaderna skulle väga upp det, men nu gör de ju inte det längre, inte ens i Sverige, där åtminstone när jag var barn (på 90-talet) elpriserna fortfarande var så låga att det var något man inte ens tänkte på, ungefär som med vatten. I många fall (speciellt i andra europeiska länder än Sverige, med högre elpriser) är till och med bränslekostnaderna nu högre än för bensinbilar! Samtidigt har bensin och diesel åtminstone i Sverige ironiskt nog blivit billigare.
En annan sak som hjälpte var subventionerna man gav. Dessa har man, klokt nog, dragit tillbaka bl.a. i Tyskland. Det går inte att i all evighet massivt subventionera en teknik som man inte klarar av att omvandla till bilar som konsumenter har råd att köpa. Därför lägger nu Volkswagen ner fabriker som var fokuserade på eilbilar och den europeiska bilindustrin som helhet har börjat gå tillbaka till förbränningsmotorer (men det tåget har gått, man kan inte göra en enorm, svindyr omställning till elbilar och sedan göra motsvarande omställning tillbaka igen, "tillfälligt i alla fall"; istället är Volkswagens fabriksnedläggningar och massuppsägningar bara början på slutet för europeisk bilindustri).
Kinesiska elbilar är konkurrenskraftiga men EU och USA (inkl. deras befolkningar) hatar Kina och vill varken påminnas om att dessa ligger 20 år före (och att försprånget ökar varje år) eller att deras egna bilar ska konkurrera med deras egna biltillverkares eilbilar, som ironiskt nog ändå inte är osäljbara eftersom vanliga människor inte har råd med dem eller inte kan rättfärdiga deras astronomiska priser i förrhållande till vad man får.
Så bisarrt nog gynnas de inhemska bilstillverkarna inte ens direkt av tullarna på elbilar (och indirekt skadas de, se nedan). Det är som Michael Hudson brukar säga: Man kan införa hur mycket tullar man vill på t.ex. datorer, men det hjälper inte ett dugg om du i verkligheten inte har någon inhemsk datorindustri vars försäljning du på det sättet försöker dopa. Resultatet blir att din egna befolkning antingen får ta till smuggling, accepetera högre priser på samma importera produkter som innan, eller får dra ner på sina inköp av nya datorer, inte någon ökad försäljning för den egna (icke-existerande) industrin.
Biden införde nyligen 100%-iga tullar på elbilar från Kina (med resultat att deras priser alltså fördubblas) medan USA:s inflytelseagent Ursula von der Leyen än så länge har nöjt sig med 15-40% för EU:s räkning. (Vilket kommer leda till ännu djupare kris för i synnerhet tyska biltillverkare, eftersom Kina är deras i särklass största och viktigaste marknad och Kina aldrig lämnar sådana saker obesvarade. Detta är också anledningen till att de har tjutit som stuckna grisar under hela den här processen.)
Kontentan av allt detta blir att elbilarna (bilar i allmänhet, skulle jag säga till och med**) saknar framtid i Europa. De kommer inte att bli billigare och bättre när eltillverkarna dels måste dra ner på personal och utgifter för forskning och investeringar, stänga fabriker och blir avskurna från kinesisk teknik. Men de kan ha så kul med den enorma marknaden Norge med sina 5 miljoner människor.
*
Detta har i och för sig börjat vända de allra senaste åren i och med att man, tack vare teknikutveckling på området, i snabb takt började bygga nya HVDC-länkar till Danmark, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien. På så sätt kunde man exportera mer istället för enbart till oattraktiva Sverige. ("Oattraktivt" var i det här fallet något mycket positivt för oss, då det som gjorde oss oattraktivt som exportmarknad var just våra, på den tiden, låga elpriser och vår - delvis med avsikt - begränsade kapacitet att föra el vidare till kontinenten, som gjorde norrmännen rasande.)
På så sätt har man kunnat lägga kanske 10 miljader extra NOK per år till oljefonden, som redan låg på 10 biljoner NOK som man letar efter ljus och lykta efter vettiga saker att investera dem i, men importerade också de astronomiska och vilt oscillerande elpriserna på kontinenten och i "Old Blighty". Därmed har en av de mycket få konkurrensfördelar som norsk industri och norska hushåll har haft börjat försvinna (i och för sig kan till viss del reparerade det med subventioner och maxtak för elpriser, vilket man också gjort för både industrier och hushåll). Ett så idiotiskt drag att jag har sett - i vilken mån de menar allvar är svårt att säga - föreslå att man kanske borde spränga de här ledningarna som man sprängde Nordstream 2.
**
Ett mantra man ofta hör är att det "inte går" att fortsätta med förbränningsmotorer, samtidigt som elbilar (åtminstone i Europa) inte är i närheten av att bli konkurrenskraftiga och man måste ta åtminstone någon sorts lång paus där. (Samtidigt gör man som sagt allt man kan för att kinesiska elbilar, som faktiskt är konkurrenskraftiga, inte ska vara tillgängliga till rimliga priser i väst.)
Den enda logiska slutsatsen av detta är att Europa inte behöver nya bilar, lastbilar, etc., åtminstone under de närmaste decennierna. För något tredje alternativ (dvs. att ta fram en helt annan teknik) finns inte på kartan de närmaste decennierna, speciellt inte i en industri som har tappat både sin konkurrenskraft och sin innovationsförmåga.
Men grundproblemet är att antagandena man satte upp är ideologiska. Dvs. bilar med förbränningsmotorer är verboten, istället ska vi komma till 100% elbilar, helst igår. Samtidigt börjar alla till slut inse att vi kan inte bygga dem senare (i synnerhet inte deras i särklass viktigaste komponent, deras batterier) med förhållande mellan inköpspris, kvalitet, underhållskostander och bränslekostnader som är ens i närheten av acceptabla.
Därav att, i motsats till dina exempel Norge och Sverige, elbilsförsäljningen i en betydligt större marknad, Tyskland, har sjunkit med två tredjdelar på bara ett år. Det är pga. de dogmatiska utgångspunkterna (som t.o.m. Marx och Lenin varnade för och fördömde, jfr. t.ex Lenins klassiska skrift "Radikalismen" - kommunismens barnsjukdom) man får ett bisarr utfall - dvs. fr.o.m nu inga nya bilar i EU, åtminstone inte tillverkade av europeiska företag - som enda logiska slutsats.
Ursäkta ännu ett absurt långt inlägg: Som vanligt får jag skylla på att tjacket precis slagit in, och att då blir det lätt så här.
I Norge har de infört negativa skattehöjningar för bilar med förbränningsmotorer och flera bilmärken har slutat sälja dem, bland annat Hyundai. Det gör bilar med förbränningsmotorer dyrare och hos många bilhandlare finns de helt enkelt inte.
Här har vi alltså ytterligare en faktor i Norge som jag var omedveten om när jag skrev mitt inlägg (du hann nog skriva ditt inlägg medan jag satt och skrev min uppsats) som så klart biverkar den också.
Att man pga. hur drakoniska åtgärderna har varit har fått (vad jag förstår i betydande utsträckning) både bilhandlare och biltillverkare att sluta sälja bilar ned förbränningsmotorer gör det hela extra komiskt. Frågan blir då varför andelen inte är 100%? Siffran 94% hamnar lksom i ett helt annat ljus. Om ni har lyckats göra det svårt att ens hitta nya bilar med förbränningsmotorer i det egna landet, och 6% av nybilsregistreringar ändå är bilar med förbränningsmotorer, finns det uppenbarligen en så pass betydande del av nuvarande eller potentiella bilägare som så starkt motsätter sig att äga en elbil (trots de goda förutsättningarna för att äga elbil i Norge, med, än så länge, relativt sett mycket låga elpriser och låga fordonsskatter) att i sin tur en del går så långt som att privatimportera bilar med förbränningsmotorer* från Sverige eller Tyskland och sedan svälja den högre fordonsskatten de får betala. Vad säger det i så fall?
Jag kan sedan mycket väl tänka mig att man har ett liknande bonus-malus-system (och då menar jag egentligen bara en kombination av subventioner till och/eller låg fordonsskatt på elbilar, samt höga fordonsskatter på bilar med förbränningsmotorer, inte någon specifik reform som man ger det namnet) även i Danmark.
En sak som slog mig är att det precis som i Sverige faktiskt blir ganska kallt i Norge, t.o.m. i de södra delarna. I kallt väder sjunker som bekant kapaciteten i litiumbaserade batterier radikalt. Nu har utvecklingen gått framåt det området åtminstone lite grann de senaste år, ironiskt nog ffa. i kineiska batterier som både i sig själva och monterade i kinesiska bilar blir allt mindre välkomna i Europa och USA).**
Dessutom måste värmeenergin för kupéuppvärmning uteslutande komma från att leda elektricitet genom element, inte från restvärme från förbränningsmotorn (som i normala fall är "bortslösad", men definitivt inte när du står i kö och det är -20 grader utomhus). Plötsligt måste man använda elenergi, som har mycket hög energikvalitet, men som kräver enorma och tunga batterier för att lagra i första taget, för att i huvudsak alstra värme, en energiform med låg energikvalitet, och samtdiigt (eftersom man står i kö) väldigt lite rörelseenergi, som har hög energikvalitet.
Den höga omvandlingsgraden från energiinnehåll i drivmedlet till rörelseenergi i hjulen, som jag nämnde i mitt förra inlägg, vänds alltså upp och ner och blir en enorm nackdel. Nu är pga. topografin motorvägs- och landsvägsnätet i Norge kraftigt underutvecklat, så man riskerar väl i alla fall inte att fastna i kö långt ute i obygden ā la Autobahn (om det inte har varit jordskred/lastbilsolycka eller något) en kall vinternatt och då kanske rentav frysa ihjäl i sin fantastiska Tesla.
Men det kan inte vara helt ovanligt att det, när trafikstockning kombineras med kalla temperaturer, bildas kilometerlånga kolonner med urladdade elbilar (ffa. Teslor var det väl på den tiden) som i Stockholm för ett par år sedan.
*Ska vi komma överens om att efter tysk förebild (Verbrenner) kalla dem "förbrännare"? Att skriva ut "bilar med förbränningsmotorer" blir tröttsamt efter ett tag.
**
Både litiumjärnfosfatbatterier och natriumjonbatterier har något bättre prestanda i kallt väder än litumjonbatterier. Båda dessa tekniker är det än så länge bara kinesiska tillverkare som börjat massproducera. T.o.m. sydkoreanska LG Energy fick sin första stora order på litiumjärnfosfatbatterier, den äldre av de två teknikerna, tidigare i år. (Notera att massproduktion inte ska börja förrän andra halvan av 2025, medan Kina, framför allt BYD, har använt LFP-batterier i färdiga bilar i flera år nu, och att katodmaterialet, med Northvolt som förebild, ska importeras från Kina.)
Apropå detta vill jag minnas att någon i tråden babblade om att Northvolt i all hemlighet redan har behärskat natriumjonbatterier (en långt mindre mogen teknik än t.o.m. litiumjärnfosfatbatterier) och att de gett upp sina existerande fabriker för att de batterier som skulle produceras där redan var föråldrade. Dvs. Northvolt plöjde (enligt denna teori) ner 200 miljarder i fabriker som skulle producera batterier baserat på en teknik som de egentligen inte hade för avsikt att marknadsföra mer än i högst några år, för plötsligt kom de så långt i sin utveckling av natriumfosfatbatterier att det inte var någon idé att forsätta driva dessa (fortsätta driva är kanske fel uttryckt eftersom 6 av 7 fabriker inte ens är färdigbyggda ännu, och ett par inte ens har börjat byggas).
Alla som har något mellan öronen annat än luft fattar förstås att det egentligen gick till så här: På Northvolt hörde man plötsligt talas om att kineserna var på väg att börja massproducera natirumjonbatterier, och med samma logik som alltid, dvs. kan kineserna gå från grundforskning till massproduktion på 15-20 år (på vilket teknikområde som helst) så kan vi svenskar göra det, dessutom bättre och billigare, på max 2-3 år. Så då var det bara för Northvolt att kavla upp ärmarna. (Kanske t.o.m. lika bra att precis som förra gången börja bygga sju fabriker runtom i världen som ska bygga natriumjoinbatterier med en gång.)
Här har vi alltså ytterligare en faktor i Norge som jag var omedveten om när jag skrev mitt inlägg (du hann nog skriva ditt inlägg medan jag satt och skrev min uppsats) som så klart biverkar den också.
Att man pga. hur drakoniska åtgärderna har varit har fått (vad jag förstår i betydande utsträckning) både bilhandlare och biltillverkare att sluta sälja bilar ned förbränningsmotorer gör det hela extra komiskt. Frågan blir då varför andelen inte är 100%? Siffran 94% hamnar lksom i ett helt annat ljus. Om ni har lyckats göra det svårt att ens hitta nya bilar med förbränningsmotorer i det egna landet, och 6% av nybilsregistreringar ändå är bilar med förbränningsmotorer, finns det uppenbarligen en så pass betydande del av nuvarande eller potentiella bilägare som så starkt motsätter sig att äga en elbil (trots de goda förutsättningarna för att äga elbil i Norge, med, än så länge, relativt sett mycket låga elpriser och låga fordonsskatter) att i sin tur en del går så långt som att privatimportera bilar med förbränningsmotorer* från Sverige eller Tyskland och sedan svälja den högre fordonsskatten de får betala. Vad säger det i så fall?
Jag kan sedan mycket väl tänka mig att man har ett liknande bonus-malus-system (och då menar jag egentligen bara en kombination av subventioner till och/eller låg fordonsskatt på elbilar, samt höga fordonsskatter på bilar med förbränningsmotorer, inte någon specifik reform som man ger det namnet) även i Danmark.
En sak som slog mig är att det precis som i Sverige faktiskt blir ganska kallt i Norge, t.o.m. i de södra delarna. I kallt väder sjunker som bekant kapaciteten i litiumbaserade batterier radikalt. Nu har utvecklingen gått framåt det området åtminstone lite grann de senaste år, ironiskt nog ffa. i kineiska batterier som både i sig själva och monterade i kinesiska bilar blir allt mindre välkomna i Europa och USA).**
Dessutom måste värmeenergin för kupéuppvärmning uteslutande komma från att leda elektricitet genom element, inte från restvärme från förbränningsmotorn (som i normala fall är "bortslösad", men definitivt inte när du står i kö och det är -20 grader utomhus). Plötsligt måste man använda elenergi, som har mycket hög energikvalitet, men som kräver enorma och tunga batterier för att lagra i första taget, för att i huvudsak alstra värme, en energiform med låg energikvalitet, och samtdiigt (eftersom man står i kö) väldigt lite rörelseenergi, som har hög energikvalitet.
Den höga omvandlingsgraden från energiinnehåll i drivmedlet till rörelseenergi i hjulen, som jag nämnde i mitt förra inlägg, vänds alltså upp och ner och blir en enorm nackdel. Nu är pga. topografin motorvägs- och landsvägsnätet i Norge kraftigt underutvecklat, så man riskerar väl i alla fall inte att fastna i kö långt ute i obygden ā la Autobahn (om det inte har varit jordskred/lastbilsolycka eller något) en kall vinternatt och då kanske rentav frysa ihjäl i sin fantastiska Tesla.
Men det kan inte vara helt ovanligt att det, när trafikstockning kombineras med kalla temperaturer, bildas kilometerlånga kolonner med urladdade elbilar (ffa. Teslor var det väl på den tiden) som i Stockholm för ett par år sedan.
*Ska vi komma överens om att efter tysk förebild (Verbrenner) kalla dem "förbrännare"? Att skriva ut "bilar med förbränningsmotorer" blir tröttsamt efter ett tag.
**
Både litiumjärnfosfatbatterier och natriumjonbatterier har något bättre prestanda i kallt väder än litumjonbatterier. Båda dessa tekniker är det än så länge bara kinesiska tillverkare som börjat massproducera. T.o.m. sydkoreanska LG Energy fick sin första stora order på litiumjärnfosfatbatterier, den äldre av de två teknikerna, tidigare i år. (Notera att massproduktion inte ska börja förrän andra halvan av 2025, medan Kina, framför allt BYD, har använt LFP-batterier i färdiga bilar i flera år nu, och att katodmaterialet, med Northvolt som förebild, ska importeras från Kina.)
Apropå detta vill jag minnas att någon i tråden babblade om att Northvolt i all hemlighet redan har behärskat natriumjonbatterier (en långt mindre mogen teknik än t.o.m. litiumjärnfosfatbatterier) och att de gett upp sina existerande fabriker för att de batterier som skulle produceras där redan var föråldrade. Dvs. Northvolt plöjde (enligt denna teori) ner 200 miljarder i fabriker som skulle producera batterier baserat på en teknik som de egentligen inte hade för avsikt att marknadsföra mer än i högst några år, för plötsligt kom de så långt i sin utveckling av natriumfosfatbatterier att det inte var någon idé att forsätta driva dessa (fortsätta driva är kanske fel uttryckt eftersom 6 av 7 fabriker inte ens är färdigbyggda ännu, och ett par inte ens har börjat byggas).
Alla som har något mellan öronen annat än luft fattar förstås att det egentligen gick till så här: På Northvolt hörde man plötsligt talas om att kineserna var på väg att börja massproducera natirumjonbatterier, och med samma logik som alltid, dvs. kan kineserna gå från grundforskning till massproduktion på 15-20 år (på vilket teknikområde som helst) så kan vi svenskar göra det, dessutom bättre och billigare, på max 2-3 år. Så då var det bara för Northvolt att kavla upp ärmarna. (Kanske t.o.m. lika bra att precis som förra gången börja bygga sju fabriker runtom i världen som ska bygga natriumjoinbatterier med en gång.)
Det räcker väl att man blir stående i snökaos I Skåne för att batteriet ska ladda ur. Hände väl förra vintern i norra Skåne.
Sen har Northvolt forskat på natriumjonbatterier. Jag antar att det är det man gör på Nortvolt Labs i Västerås. Men Northvolt har också tidigare varit inblandat på Altris som är avknoppat från Uppsala universitet/Ångström och ska bli en katodtillverkare (natriumjonbatterier) och bygga batterifabrik i Sandviken.
Northvolt skulle ha börjat i liten skala med natriumjonbatterier istället för att smälla upp en stor litiumjonfabrik i Skellefteå. Inte ens Tesla gör sina egna battericeller så varför trodde Peter Carlsson att han skulle fixa det i en handvändning.
Okey, det är lätt att vara efterklok men det känns som man rusat iväg utan att ha koll på grejorna. Visst har Elon Musk storhetsvansinne men han har ju fått det att funka. Det känns som om Peter Carlsson har samma hybris och trott att han skulle kunna bli Sveriges Elon Musk.
Inget konstigt i sig. Det jag reagerade på var denna Fanny. Hur många på NV finns det egentligen som inte producerar eller utvecklar något, men som har jättefina titlar? Bara Fanny hade en årsinkomst på över 700 000kr.
Borde väl rimligtvis fått vara en av de första att gå när det ska skäras ner?
VD Peter Carlsson lärde sig i alla fall inget om personalpolitik från sin tid på Tesla.
Northvolt är nog fullt med svenskar med flumtitlar och migrantarbetare utan kompetens.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!