Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-03, 13:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Okey, det är lätt att vara efterklok men det känns som man rusat iväg utan att ha koll på grejorna. Visst har Elon Musk storhetsvansinne men han har ju fått det att funka. Det känns som om Peter Carlsson har samma hybris och trott att han skulle kunna bli Sveriges Elon Musk.

Fast då gör du det väldigt generösa antagandet att målet har varit att bygga en fungerande verksamhet. Om du istället utgår från att målet har varit att göra en liten grupp människor i toppen ofantligt rika är det ju en framgångssaga.

Anklaga mig gärna för att vara cyniker, men att snacka upp luftslott är ju liksom inget nytt koncept.
Citera
2024-11-04, 10:59
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Jadu, då får DU väl hoppas på ett "samarbete" mellan SAMMA ägare.

p.s Vem är det som gör Zeekr nuförtiden?
/

Vet inte var du vill komma med dina kommentarer. Geely äger Volvo Cars men de styrs i stor utsträckning som olika bolag. Det är likadant i t ex VW, Porsche och Audi där mycket utveckling sker parallellt i de olika bolagen trots att de rent formellt är samma koncern.

Kollade upp Geelys fabrik för att benchmarka Northvolt-projektet.

https://www.catl.com/en/news/1048.html
De byggde en fabrik i Sichuan-provinsen tillsammans med CATL (byggtid 14 månader, Northvolt typ 36-48 månader). Kostade 8 billion yuan vilket är typ 12 miljarder kr (Northvolt Ett typ 60 miljarder kr). Kapacitet på 15 GWh (Northvolt 60 GWh). Verkar vara i full produktion (Northvolt 5% av kapaciteten?).

Så ja, tycker Volvo Cars bör fråga Geely hur man driver batterifabrik och då tydligen indirekt även samarbeta med CATL.
Citera
2024-11-04, 14:58
Medlem
Ogunquits avatar
640 000 kr fick de in vid auktionen enligt P4 Västerbotten. Det lär inte ens täcka konkursförvaltaren arvode då detta lär dra ut på tiden.
Citera
2024-11-04, 15:45
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
640 000 kr fick de in vid auktionen enligt P4 Västerbotten. Det lär inte ens täcka konkursförvaltaren arvode då detta lär dra ut på tiden.

Ja det var inte mycket. Hade varit intressant att veta vad nypriset var för Northvolt. Iofs generiska kontorsmöbler. Blir intressantare att se vad fabrikens maskiner är värda. Om de nu tvingas sälja av dem också.
Citera
2024-11-05, 11:22
Medlem
Det vore intressant att veta hur mycket spill Northvolt har...

"Spill i europeiska batterifabriker leder till miljonförluster
De nya europeiska batterifabrikerna har svårt att öka sina produktionsvolymer. Och det kan bli kostsamt. Cirka 900 000 euro per dag kostar det om 30 procent av de tillverkade batterierna måste kasseras, enligt tyska forskare."

https://www.nyteknik.se/energi/spill...luster/4303457
Citera
2024-11-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Ja det var inte mycket. Hade varit intressant att veta vad nypriset var för Northvolt. Iofs generiska kontorsmöbler. Blir intressantare att se vad fabrikens maskiner är värda. Om de nu tvingas sälja av dem också.

Men är det så säkert att Expansion ett hade hunnit utrustas med maskiner? Jag vill minnas att någon byggentreprenör sa att den var några månader ifrån slutbesiktning. Men jag vet inte om det bara var byggnaden.
Citera
2024-11-05, 18:07
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Men är det så säkert att Expansion ett hade hunnit utrustas med maskiner? Jag vill minnas att någon byggentreprenör sa att den var några månader ifrån slutbesiktning. Men jag vet inte om det bara var byggnaden.
Som jag fattade var Expansion deras projekteringsbolag och ägde i princip inget, annat än ett kontor då. Skulle önska ett klargörande om det, om expansion som naturligtvis hade stora utgifter för entreprenörer och byggmaterial helt var i händerna på moderbolaget för att betala allt.
Isf är bolagen inte tillräckligt separerade för att moderbolaget ska slippa betalningsansvar.
Citera
2024-11-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Som jag fattade var Expansion deras projekteringsbolag och ägde i princip inget, annat än ett kontor då. Skulle önska ett klargörande om det, om expansion som naturligtvis hade stora utgifter för entreprenörer och byggmaterial helt var i händerna på moderbolaget för att betala allt.
Isf är bolagen inte tillräckligt separerade för att moderbolaget ska slippa betalningsansvar.

Expansion hade anläggningstillgångar på 9 miljarder, låter inte det som etapp 2 av fabriken? Ett AB har motsvarande 30 miljarder.
Citera
2024-11-06, 14:30
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Det fortsätter rulla på med utgifter. Dock "bara" 50 000:- nu i böter.

https://www.norran.se/nyheter/skelle...atten/rgxoddmj

"Bristande övervakning bidrog till att tillåtna temperaturvärden i utsläppsvattnet från Northvolts fabrik i Skellefteå överskreds, rapporterar nyhetsbyrån Siren."
Citera
2024-11-06, 17:09
Medlem
orrtupps avatar
Matsalen stänger tydligen och NV är visst skyldiga dem pengar.
Citera
2024-11-06, 17:18
Medlem
Botkyrka-babes avatar
De ska tydligen ”överleva i någon form”…
https://www.di.se/nyheter/northvolts...-i-nagon-form/

Jag vill inte vara elak men Peter Carlsson kan ju knappt prata, definitivt inte ordentligt.
Det inger inte direkt förtroende.
Citera
2024-11-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botkyrka-babe
De ska tydligen ”överleva i någon form”…
https://www.di.se/nyheter/northvolts...-i-nagon-form/

Jag vill inte vara elak men Peter Carlsson kan ju knappt prata, definitivt inte ordentligt.
Det inger inte direkt förtroende.

"Eh eh eh" x 100

"Han fick ekonomisk utbildning på Luleå tekniska högskola från 1989 till 1994 för att bli civilekonom med inriktning mot produktions- och kvalitetsstyrning."

Verkar ju inte ha lärt sig så mycket på den utbildningen i alla fall. Borde kasta in handduken nu, han ser ju helt förstörd ut. Hoppade ju av Tesla för att han inte pallade och sen nu in i detta megaprojekt. Nä, lämna över till nån annan nu Peter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in