Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-08, 17:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
287 miljoner.

Plus 120 miljoner till kfm.
Citera
2024-10-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Plus 120 miljoner till kfm.

Plus 50m för varje dag som går... tick tack...
Citera
2024-10-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Plus 50m för varje dag som går... tick tack...

Inga intäkter, bara kostnader. Då går det fort nedåt.
Citera
2024-10-08, 17:42
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Felrekrytering av personal och ledning om du frågar mig. Idén är inte dålig i sig. Projektet verkar ha dragit till sig lurendrejare som inte har en aning om hur man ska tillverka batterier på stor skala. Pengarna verkar ha lockat mer än att implementera själva affärsidén. Det är ingen affärsíde att tjäna pengar, det är en biprodukt av att man löser ett problem.

Ingen trodde på det egentligen, men alla ville ha pengarna som fanns i potten. Hela tillverkningsprocessen byggde på gamla maskiner som kineserna inte länge ville ha och tekniken var redan gammal när man startade.

Att BMW, Scania, Volkswagen med flera gick in i detta kan jag inte begripa men tyskarna är ju helt borttrollade när det gäller energipolitik numer och kanske ligger tyska staten bakom kreditgarantier och annat.
Citera
2024-10-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Ingen trodde på det egentligen, men alla ville ha pengarna som fanns i potten. Hela tillverkningsprocessen byggde på gamla maskiner som kineserna inte länge ville ha och tekniken var redan gammal när man startade.

Att BMW, Scania, Volkswagen med flera gick in i detta kan jag inte begripa men tyskarna är ju helt borttrollade när det gäller energipolitik numer och kanske ligger tyska staten bakom kreditgarantier och annat.

Exakt, och då tror man heller inte på att jorden ska gå under i en närstående klimat-apokalyps. Så jag hoppas vi kan begrava den domedagssekten när NoVolt begravs också. Värt varenda öre (tyvärr).
Citera
2024-10-08, 17:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bolaget har lyckats slarva bort närmare 100 miljarder på ca 3 år om jag förstår det hela rätt.

Vore intressant att få en nedbrytning på vart pengarna tagit vägen. Vi har ju det mest uppenbara massiva fabriksbygget i NV1 som tillsammans med expansionen verkar ha kostat närmare 50 miljarder (!) dvs en av världens dyraste byggnationer:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...sive_buildings

Sen ligger de med massiva räntekostnader och en massa lönekostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Exakt. Jag vill veta vem som skott sig på denna osannolika blåsning! Fram med namnen nu! Politiker? Företagare? Här ligger massor av begravda hundar!
Enorma summor har hamnat i privata fickor, frågan är om det skett lagligen...
Citera
2024-10-08, 18:00
Medlem
daljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Enorma summor har hamnat i privata fickor, frågan är om det skett lagligen...
Det ska bli mycket intressant att se vad som kommer i dagen när konkursförvaltaren får sätta tänderna i kadavret.
Citera
2024-10-08, 18:17
Medlem
Jag hatar att ha rätt när det är så här allvarligt! Jag har tvivlat hela tiden ang en batterifabrik i Sverige. Vad kostar all denna sk gröna omställning totalt kan man undra, med dessa vindsnurror, grönt vätgasstål som är fantasi, etc. Jag menar inte bara statens kostnader, utan privata företags kostnader för förlusterna.

Politiker borde även tvingas gå en kurs i naturlagarna för det första, och för det andra krävas på någon slags tjänstemannaansvar när de gör bort sej.

Men det har jag ju märkt, att naturlagar kan brytas, jag träffar så mycket korkade människor, som säger typ att med ny teknik så... 🙄
Citera
2024-10-08, 18:18
Medlem
Farnaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...orthvolts-kris

Skellefteå storsatsar på skola och infrastruktur – trots Northvolts kris

Trots Northvolts kris planerar Skellefteå kommun att fortsätta sina stora satsningar under de kommande tio åren. Detta meddelades av den styrande majoriteten när deras budgetförslag presenterades på måndagen.

– Även i turbulenta tider måste vi se framåt, säger kommunstyrelsens ordförande Lorents Burman (S).

Skellefteå upplever snabb tillväxt och har under det senaste året ökat sina skatteintäkter med över 400 miljoner kronor. Kommunalrådet menar att detta möjliggör ökade investeringar i skola, vård och omsorg.

– Vi måste säkerställa en god välfärd. Det är det mjuka värdet av att ha en växande kommun, säger kommunalrådet Lorents Burman (S).

Trots att Northvolt skakar och har varslat 1 000 personer i Skellefteå, omfattar budgetförslaget fortfarande satsningar på över 10 miljarder kronor under tio år.

– Grundförutsättningarna ser bra ut på lång sikt. Det kommer nog att vara både upp- och nedgångar. Vi bör inte förvänta oss något annat de kommande tio åren, säger Lorents Burman (S).

Alltså vad är det för djävla dravel jag läser. Tittar man på andra småkommuner i oattraktiv del av landet som förlorat en stor arbetsgivare med 1000+ anställda så blir det ju säckväv och aska i åratal för att återhämta sig, men här verkar man vara fullständigt uppe i det blå. Eller är det så att alla bygglov och investeringar redan är gjorda så nu är det bara köra full gas ända in i slutet? Vad tror dom händer med skatteintäkterna när 3000 skattebetalande personer försvinner och alla de småföretag dom bär upp? Helt makalöst.
Citera
2024-10-08, 18:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farnace
Alltså vad är det för djävla dravel jag läser. Tittar man på andra småkommuner i oattraktiv del av landet som förlorat en stor arbetsgivare med 1000+ anställda så blir det ju säckväv och aska i åratal för att återhämta sig, men här verkar man vara fullständigt uppe i det blå. Eller är det så att alla bygglov och investeringar redan är gjorda så nu är det bara köra full gas ända in i slutet? Vad tror dom händer med skatteintäkterna när 3000 skattebetalande personer försvinner och alla de småföretag dom bär upp? Helt makalöst.
Har man ökat skuldsättningen för kommunen med tusentals procent så är det väl bara att spela med tills bubblan spricker antar jag. Det blir staten som får gå in och reda upp när det hela kraschar.
Citera
2024-10-08, 18:24
Medlem
qaaqs avatar
På måndag är det konkurs då! Härligt när korthus rasar oavsett vad det är

Att de skulle få in finansiärer till dess känns orimligt. Men konkurser bruksr ta tid och fördröjas. Se bara på Oscar Properties.
Citera
2024-10-08, 18:33
Medlem
Fabriksbyggnaderna blir ett bra härbärge för hemlösa nu i vinter. De kan bussas dit från olika delar av landet. Skellefteå kan då kraftigt bygga ut offentliga sektorn så är ordningen återställd. I Norrland snurrar hjulen genom att man vårdar varandra, så har det alltid varit. Robin Hood-skatterna från Stockholm lindrar nöden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in