Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-08, 16:36
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Är det bara jag som tror att kineserna bara sitter och väntar på konkursbeslutet och är väl förberedda för att ta över verksamheten. Jag tror att Northvolt kan ha en framtid men i en annan form och med helt andra ägare.

/#LOUDmouth#
Citera
2024-10-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Är det bara jag som tror att kineserna bara sitter och väntar på konkursbeslutet och är väl förberedda för att ta över verksamheten. Jag tror att Northvolt kan ha en framtid men i en annan form och med helt andra ägare.

/#LOUDmouth#

Inte alls osannolikt. Kineserna håller på med en massa fulspel just nu när det gäller handel. Detta har visserligen ingen direkt bäring mot NV men ändå.

"En amerikansk tjänsteman anklagar Kina för att dränka marknaden med litium, i syfte att förstöra för USA:s gröna omställningspaket och Europas försök att göra sig oberoende av jätten i öst, rapporterar Reuters.
.
.
Nu anklagar en amerikansk tjänsteman på besök i Portugal, Europas främsta litiumproducent, Kina för att medvetet dränka marknaden med litium – ibland kallat det vita guldet – och döda konkurrensen.

”Det är ett medvetet svar från Folkrepubliken Kina mot det som vi försöker göra”, säger tjänstemannen Jose Fernandez, avdelningschef för ekonomisk tillväxt, energi och miljö vid USA:s statsdepartement, enligt Reuters."

https://www.di.se/live/amerikansk-tj...n-i-vitt-guld/
Citera
2024-10-08, 16:50
Medlem
I Ny Teknik (tyvärr papperstidningen, så ingen länk) nyligen nämndes att en av de stora tekniska svårigheterna är att "rulla ihop" själva elektrodmaterialet. Har inte artikeln här så jag kan citera men det är en ytterst svår process och Northvolt har inte fått kläm på det, har därmed inte nått tillräcklig kapacitet och går därmed back eftersom det kontinuerligt hamnar efter gentemot orderingången. Ta det för vad det är, ett litet citat från minnet, läste artikeln igår.

Men rent generellt, en s.k. "kunskapsnation" som Sverige är nog bra på teori men att faktiskt bygga saker (inte snacka) kräver know-how. Det är inget man investerar fram i en handvändning. Sådant tar decennier att bygga upp och en kafferast att lägga ner. Sverige slutade väl till stor del vara en produktionsnation för flera decennier sedan. Vill vi nu bli det igen (t.ex. för att inte vara beroende av den auktoritära imperiebyggaren Kina) så lär det nog gå ett dussin fiaskon på varje lyckad etablering. Detta är bara början, om vi vill bli en riktig industrination, som faktiskt kan göra high tech-saker, igen.
Citera
2024-10-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Styrelsen i Northvolt som bland annat består av ordföranden Tom Johnstone, medgrundaren Carl-Erik Lagercrantz, näringslivsprofilen Susanna Campbell och Northvolts vd Peter Carlsson kan alltså bli tvungen att stå för skulden personligen.

VD har plockat ut 200 miljoner kronor från bolaget. Pengarna behöver han själv, inte bolaget anser VD. VD tror själv inte på företaget men envisas med att vi skattebetalare ska göra det (så han kan plocka ut än mer pengar vid senare tillfälle). Producerar knappt inget. Verkar vara ett bluff företag detta...

Hur är det ens möjligt att plocka ut så mycket pengar innan bolaget går med vinst? Bolaget behandlas inte med respekt av de som sköter företaget, då skall vi andra inte göra det heller. Inte en skattekrona till Novolt...
Citera
2024-10-08, 16:55
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så då kommer du att stå där med skägget i brevlådan när du tvingas att köpa en elbil, kinesisk, till nästa gång? Givetvis blir det så. Vad annars?

I det här läget är det väl tämligen troligt att NV går i konkurs och det är väl ett tillstånd som du kommer att trivas med? Varför då klaga på andras åsikter? Det är det aktuella dagsläget som alltid är intressant för den som endast ser framåt.

Även många europeiska elbilar tillverkas i Kina. Liksom Tesla. Kineserna har koll på både produktion och råvaror, NV hade aldrig någon chans.
Citera
2024-10-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Även många europeiska elbilar tillverkas i Kina. Liksom Tesla. Kineserna har koll på både produktion och råvaror, NV hade aldrig någon chans.

Felrekrytering av personal och ledning om du frågar mig. Idén är inte dålig i sig. Projektet verkar ha dragit till sig lurendrejare som inte har en aning om hur man ska tillverka batterier på stor skala. Pengarna verkar ha lockat mer än att implementera själva affärsidén. Det är ingen affärsíde att tjäna pengar, det är en biprodukt av att man löser ett problem.
Citera
2024-10-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder

Sedan infinner sig följdfrågan:

- Ska EU bara kapitulera och lägga sig ner för att dö? Det som blir kvar är, som så träffande beskrevs av någon EU-höjdare, slott, goda viner och vacker natur.

Det hela är således betydligt större än NV. NV kan vara en halvt bortglömd bagatell inom några år och EU:s problem betydligt värre och större.
Citera
2024-10-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
En sak jag skulle vilja se mer forskning i är om Northvolt har anställt kompetent personal eller om dom i stort sett bara haft NPC:er anställda som inte haft frågor eller krav.

Har sett flera erfarna skriva att dom sökt jobb där utan svar, och kollar man in anställda som skriver att dom jobbar där så verkar väldigt många vara random blåbär?

Polaren jobbar där, tidigare hemtjänst och slakteri. Så det beror väl på vad du menar med erfaren, han är ung och kräver förmodligen ingen superlön.

Har sett honom festa med en massa niggers (den blodtörstiga sorten) på campus och även de ska vara anställda.
Citera
2024-10-08, 17:07
Medlem
Bolaget har lyckats slarva bort närmare 100 miljarder på ca 3 år om jag förstår det hela rätt.

Vore intressant att få en nedbrytning på vart pengarna tagit vägen. Vi har ju det mest uppenbara massiva fabriksbygget i NV1 som tillsammans med expansionen verkar ha kostat närmare 50 miljarder (!) dvs en av världens dyraste byggnationer:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...sive_buildings

Sen ligger de med massiva räntekostnader och en massa lönekostnader.
Citera
2024-10-08, 17:15
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bolaget har lyckats slarva bort närmare 100 miljarder på ca 3 år om jag förstår det hela rätt.

Vore intressant att få en nedbrytning på vart pengarna tagit vägen. Vi har ju det mest uppenbara massiva fabriksbygget i NV1 som tillsammans med expansionen verkar ha kostat närmare 50 miljarder (!) dvs en av världens dyraste byggnationer:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...sive_buildings

Sen ligger de med massiva räntekostnader och en massa lönekostnader.

Exakt. Jag vill veta vem som skott sig på denna osannolika blåsning! Fram med namnen nu! Politiker? Företagare? Här ligger massor av begravda hundar!
Citera
2024-10-08, 17:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
BRA!!! Då får Northvolt två dagars anstånd med att betala de 287.000 kronorna till Skatteverket. Ledningen har då hela 6 dagar på sig att fixa fram pengarna.

Men jag tror också det finns möjligheter att söka ytterligare anstånd medan man finner pengarna. Ingen vill väl hålla i yxan.
Ha, ha står det och faller med 287 tusen nu? Då är det verkligen illa...

Edit: Var visst 287 msek. Ja, det är ju lite mer förstås. Men i sammanhanget inte så mycket? Går någon in med mer pengar?
Senast redigerad av Karman 2024-10-08 kl. 17:28.
Citera
2024-10-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ha, ha står det och faller med 287 tusen nu? Då är det verkligen illa...

Edit: Var visst 287 msek. Ja, det är ju lite mer förstås. Men i sammanhanget inte så mycket? Går någon in med mer pengar?

287 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in