Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-03, 09:55
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det finns en anledning till att barn inte får ta körkort. Hjärnan är inte tillräckligt utvecklad ens vid 16 för att kunna ha tillräckligt bra omdöme i trafiken och ta snabba, kloka beslut, samt ha koll på omgivningen samtidigt.
10-åringar kan inte biologiskt cykla i trafiken själva utan hög risk för olyckor.

Ja . när jag var liten så vart de99-90 när jag var 10 år gammal och jag cyklade och skulle säga ja hade rätt bra koll på omgivningen . idag stirrar folk ner i telefonen när de går , cycklar , kör bil , mm o noll på allt även om de händer precis framför dem samt hög musik i lurarna
Citera
2024-11-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Säkerligen for hon ut i full fart över vägen utan att se sig för. Hur är det med flickan ? Nån som vet ?

En anhörig till henne skrev i FB-gruppen Haninge - aktuella händelser att hon bl a hade skallfrakturer, så hoppas att hon är på bättringsvägen och att åtminstone de som känner henne lärt sig att man bör vänta några år innan man kör fordon man inte behöver driva själv.
Som barn använde ingen i mitt plugg cykelhjälm förrän en kompis cyklade omkull, slog i huvudet och fick börja om från noll. Inga minnen, glömt det mesta av språket och ärr som alltid följer henne.
Sen finns det alltid dom som är odödliga…
Citera
2024-11-03, 12:22
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Ja . när jag var liten så vart de99-90 när jag var 10 år gammal och jag cyklade och skulle säga ja hade rätt bra koll på omgivningen . idag stirrar folk ner i telefonen när de går , cycklar , kör bil , mm o noll på allt även om de händer precis framför dem samt hög musik i lurarna

Jag cyklade också men det är tur att jag klarade mig, det var nära några ggr.
Elsparkcyklar går mycket snabbare.
Jag hade en liten trög, tung, tjejcykel utan växlar. Många barn i samma ålder har ju värsta racer-cyklarna idag.
Citera
2024-11-03, 13:19
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Det finns en anledning till att barn inte får ta körkort. Hjärnan är inte tillräckligt utvecklad ens vid 16 för att kunna ha tillräckligt bra omdöme i trafiken och ta snabba, kloka beslut, samt ha koll på omgivningen samtidigt.
10-åringar kan inte biologiskt cykla i trafiken själva utan hög risk för olyckor.

Konsekvenstänk är inte färdigutvecklat förrän vid 25 års ålder. Samtidigt finns förslag på att sänka åldern för körkort till 17 år. Barn ska inte vistas ensamma i trafik förrän vid 12 års ålder. Det är rätt tidigt om man tänker på barns utveckling. Det är ju bara en rekommendation, men den borde höjas och bli mer än bara rekommendation. Kanske svårt i lag, men borde bli skarpare och tydligare för alla att barn inte ska vistas i trafik. Och samtidigt förbjuda eller införa åldersgräns på elsparkcykel. Ser dagligen barn under 10 år på elsparkcykel och som dessutom skjutsar varandra och nästan ingen bär hjälm. Ser även vuxna som skjutsar barn i trafik, också utan hjälm. Fortsätter det vara så här slappt kommer det hända mycket mer olyckor.
Citera
2024-11-03, 17:25
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Konsekvenstänk är inte färdigutvecklat förrän vid 25 års ålder. Samtidigt finns förslag på att sänka åldern för körkort till 17 år. Barn ska inte vistas ensamma i trafik förrän vid 12 års ålder. Det är rätt tidigt om man tänker på barns utveckling. Det är ju bara en rekommendation, men den borde höjas och bli mer än bara rekommendation. Kanske svårt i lag, men borde bli skarpare och tydligare för alla att barn inte ska vistas i trafik. Och samtidigt förbjuda eller införa åldersgräns på elsparkcykel. Ser dagligen barn under 10 år på elsparkcykel och som dessutom skjutsar varandra och nästan ingen bär hjälm. Ser även vuxna som skjutsar barn i trafik, också utan hjälm. Fortsätter det vara så här slappt kommer det hända mycket mer olyckor.

på dig låter de som att barn inte ska vara på motorvägen vilket ja håller helt med om men i bostadsområden , i på väg till affären mm klar de finns barn som cyklar där .

Barn är barn . men man kan inte tvinga barn då hjälmkravet gäller vanlig cykel . utan el spark är en rekomendation
Citera
2024-11-03, 18:55
Citat:

Man ser ju hur mycket dödsolyckor med ungdomar det är hela tiden i nyheterna. De kör snabbt flera stycken inklämda i en bil, sent på natten, utan att reflektera över ifall föraren är för trött eller kan koncentrera sig när de andra tjoar och musiken är hög.
Citera
2024-11-03, 18:57
Citat:
på dig låter de som att barn inte ska vara på motorvägen vilket ja håller helt med om men i bostadsområden , i på väg till affären mm klar de finns barn som cyklar där .

Barn är barn . men man kan inte tvinga barn då hjälmkravet gäller vanlig cykel . utan el spark är en rekomendation

Helt sjukt då det är mycket farligare att stå på en sparkcykel än att sitta på en cykel. Och sen går de mycket fortare också.
Citera
2024-11-03, 19:02
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbi-Mull
Som barn använde ingen i mitt plugg cykelhjälm förrän en kompis cyklade omkull, slog i huvudet och fick börja om från noll. Inga minnen, glömt det mesta av språket och ärr som alltid följer henne.
Sen finns det alltid dom som är odödliga…

Det där ”glömmer” många 80-, 70- och 60-talister när de ska skryta om att de överlevde utan bilbälte med rökande föräldrar och noll koll.
Man kan ju dels kolla på filmen ”Ett anständigt liv” för att se hur det gick för ”fria” barn, dels så dog barn visst i trafiken på 80-talet och tidigare. Jag var själv med om att en flicka i min parallellklass/granne på 90-talet dog i en trafikolycka.
Citera
2024-11-03, 19:04
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Helt sjukt då det är mycket farligare att stå på en sparkcykel än att sitta på en cykel. Och sen går de mycket fortare också.

20 km /h gör en en elspark ... det är inte fort ... men de är enkelt o trimma dem

Ja använder en själv till o från jobbet . ja blir omkörd av barn på cykel
Citera
2024-11-03, 21:50
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:

Trafik är det väl oavsett vägtyp... Det gäller även bostadsområden. Det är en sak att barnen cyklar på egen gata, och inte sticker iväg någonstans, där de är i känd miljö och där grannar vet att barnen befinner sig, men att barnen cyklar iväg på egen hand är inte okej i den åldern. Det finns anledningar till att rekommendationerna ser ut som de gör. Barn under 12 år är inte mogna för att vistas i trafik. Vissa eller många gånger är det till och med tveksamt om barn upp till 15-16 år är tillräckligt mogna för det.

Hjälmkravet gäller även elsparkcykel. Det är inte bara en rekommendation. Det är krav. Hjälmkravet omfattar både vanlig cykel och elsparkcykel. Den som kör den ska ha hjälm.
Citera
2024-11-03, 22:20
Medlem
Citat:
Trafik är det väl oavsett vägtyp... Det gäller även bostadsområden. Det är en sak att barnen cyklar på egen gata, och inte sticker iväg någonstans, där de är i känd miljö och där grannar vet att barnen befinner sig, men att barnen cyklar iväg på egen hand är inte okej i den åldern. Det finns anledningar till att rekommendationerna ser ut som de gör. Barn under 12 år är inte mogna för att vistas i trafik. Vissa eller många gånger är det till och med tveksamt om barn upp till 15-16 år är tillräckligt mogna för det.

Hjälmkravet gäller även elsparkcykel. Det är inte bara en rekommendation. Det är krav. Hjälmkravet omfattar både vanlig cykel och elsparkcykel. Den som kör den ska ha hjälm.
Under 12 år är det hjälmkrav.
Eller ja, cykelhjälm i cellplast.
Citera
2024-11-03, 22:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Under 12 år är det hjälmkrav.
Eller ja, cykelhjälm i cellplast.

Det är väl 15 och inte 12? -Eller är ändrat nyligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in