Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-03, 20:05
Medlem
Kaffekonnys avatar
Jag väljer att skapa den här tråden i hopp om att det finns mer kunniga människor än mig och som kan teoretisera kring om det här ens skulle kunna vara möjligt. Jag är novis men intresserad av programering men absolut inte kunnig nog för att själv kunna skapa något liknande, men jag har börjat fundera på om AI skulle kunna vara till hjälp med det här.

Bakgrund
Det har helt klart blivit mer och mer reklam i de poddar jag lyssnar på och nu har vissa poddar avsnitt som består till hälften av reklam. Visst, man kan spola och det gör jag mycket men i vissa situationer är det bökigare att spola. Det kan vara att man har båda händerna upptagna. Sen är det en ren procedur att spola till rätt tillfälle då avsnittet fortsätter. Många gånger får jag hoppa fram för att sen försöka hoppa bakåt osv. Det här har blivit mer och mer irriterande för mig och kanske är jag ensam om att uppleva det här som ett problem.
Vissa kommer argumentera att det är poddarnas sätt att tjäna pengar på vilket jag givetvis både förstår och håller med om. Jag tror dock att om ett sånt här program skulle finnas så skulle ändå långt ifrån alla "lyssnare" använda sig av det.

Många är nog också ovisa kring hur mycket inkomst reklamerna ger "poddarna". För ca 10 år sen arbetade jag som marknadsassistent på ett företag och beslutade mig där och då för att fråga vad det skulle kosta att få en reklam i Filip och Fredriks podcast. Svaret jag fick då var 50 000kr/min per reklamspot. Jag är införståd med att det givetvis ska skattas och i många fall fördelas mellan programledarna. Väldigt sällan innehåller en podd bara en reklam utan flera och dessutom avsnitt som kommer ut varje vecka. 50 000kr/min var alltså summan för 10 år sen och visserligen var och är det en populär podcast men summorna måste ha ökat väldigt mycket! (Är det någon som vet mer om vad ett snittpris kan vara för att få en reklam i en podd idag?)

Frågeställningar

Skulle det vara möjligt att med AI göra en applikation som fungerar ungefär som en vanlig podspelare för android och ios. En app där man kan lägga in RSS-flöden och med simpla funktioner? Även att interagera i appen att den bara skippar eller spolar förbi reklamen?

Skulle det vara möjligt att skapa en AI som någorlunda snabbt kan utläsa ljudfiler för att själv upptäcka reklam?

Om det ovanstående är svårt, skulle det vara möjligt att för en AI att transkibera ljudfiler och där söka efter reklamrelaterade uttryck? Exempelvis "vi är sponsrade av" osv.. för att där utröna när en reklam börjar och slutar?

Hur stort arbete skulle det här kunna vara? Är det något som ens är möjligt för en person att knåpa ihop?

Avslutning
Jag hoppas på att kunna få ta del av era kunskaper. Enligt mina undersökningar så verkar det som att ett Amerikanskt företag eventuellt i framtiden kommer att släppa en funktion i en av deras appar för att kunna göra just detta med hjälp av AI men min misstanke är att de förmodligen kommer ta betalt för att man ska kunna utnyttja den funktionen.
Citera
2024-11-03, 21:41
Medlem
kalkryggars avatar
Det torde vara en ganska simpel funktion att lösa när det gäller att identifiera reklamen. Det kommer att finnas massa saker som skiljer i ljudet mellan själva programmet och reklamen som går att använda.

Ganska enkelt för den som kan programmera och använda AI då förstås.

Jag tänker mig att man tar rumsljudet och jämför med reklamens rumljud. Frekvenserna kommer att skilja sig något enormt och det använder man för att avgöra när reklamen börjar.

Det du skriver om de två vidriga Filip och Fredrik och deras reklampris förstår du att det gäller dem. De har en enorm publik om du jämför med mindre poddare.

Men jag tänker mig att det du talar om kommer bli mycket vanligare nu när Youtube inför sitt nya sätt att visa reklam. De kommer att servera videon och på servernivå inbaka reklamen i själva videon så när du får videon levererad till dig så kommer det att vara som om reklamen finns i själva videon.
Citera
2024-11-03, 22:05
Medlem
Om det blir standard med ad-blocker så är det inte omöjligt att fler poddar hamnar bakom betalväggar.
Citera
2024-11-04, 00:59
Medlem
Eponumoss avatar
Det finns (minst) två sådana appar sedan i somras. En heter passande nog AdBlock Podcast. Finns både för iPhone och Android.

Du hittar den på;
https://www.adblockpodcast.com/

Den andra är kanske mer intressant om du vill utveckla själv. Den heter Podly Pure Podcast och är Open source.

Du hittar den och dess källkod på Github;
https://github.com/jdrbc/podly_pure_podcasts
Senast redigerad av Eponumos 2024-11-04 kl. 01:03.
Citera
2024-11-04, 12:28
Medlem
Kaffekonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det torde vara en ganska simpel funktion att lösa när det gäller att identifiera reklamen. Det kommer att finnas massa saker som skiljer i ljudet mellan själva programmet och reklamen som går att använda.

Ganska enkelt för den som kan programmera och använda AI då förstås.

Jag tänker mig att man tar rumsljudet och jämför med reklamens rumljud. Frekvenserna kommer att skilja sig något enormt och det använder man för att avgöra när reklamen börjar.

Det du skriver om de två vidriga Filip och Fredrik och deras reklampris förstår du att det gäller dem. De har en enorm publik om du jämför med mindre poddare.

Men jag tänker mig att det du talar om kommer bli mycket vanligare nu när Youtube inför sitt nya sätt att visa reklam. De kommer att servera videon och på servernivå inbaka reklamen i själva videon så när du får videon levererad till dig så kommer det att vara som om reklamen finns i själva videon.

Okej! Good to know!

Absolut, Filip och Fredriks podcast är synnerligen populär men jag menar på att det är många poddar som idag är stora och som är fullproppade med reklamer vilket borde generera en inkomst som är mer än tillräcklig till de ansvariga för podden.

Jag skulle kunna tänka mig som ett spotify för poddar. Alltså en plattform där de flesta poddarna är tillgängliga, alltså inte som podplay eller liknande betalappar som bara innehåller vissa. En rimlig summa, kanske 49kr/mån för reklamfritt innehåll och betalning går till poddarna utefter lyssnarantal. En gratisversion kan finnas som innehåller reklam. Kanske är det något som kan hända i framtiden?
Citera
2024-11-04, 12:29
Medlem
Kaffekonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Om det blir standard med ad-blocker så är det inte omöjligt att fler poddar hamnar bakom betalväggar.

Det har du helt rätt i. Det är verkligen svårt att vinna kriget mot reklamen utan att bli ruinerad..
Citera
2024-11-04, 12:29
Medlem
Kaffekonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det finns (minst) två sådana appar sedan i somras. En heter passande nog AdBlock Podcast. Finns både för iPhone och Android.

Du hittar den på;
https://www.adblockpodcast.com/

Den andra är kanske mer intressant om du vill utveckla själv. Den heter Podly Pure Podcast och är Open source.

Du hittar den och dess källkod på Github;
https://github.com/jdrbc/podly_pure_podcasts

Superbra svar! Tack så mycket och intressant att det redan finns.. det måste jag testa hur bra det funkar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in