Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-04, 11:49
Jag har försökt diskutera detta i tidigare trådar, men inte riktigt fått fram ordentliga svar.
Vissa är med mig och tycker att skräpungarna borde få lika hård behandling som de vuxna skurkarna, men bedrövligt många tycker att man ska vara mildare mot tonåringarna trots att de är minst lika brutala som de vuxna kriminella.

Ni som tydligen är starkt för att minderåriga kriminella ska komma undan med så jävla mycket mindre, jag frågar nu er:

Vad skulle hända då, om man gav 12-17 åringar lika hårda och långa straff som man ger vuxna?
Vad är problemen med detta, enligt er?
Skulle samhället bli ännu värre än nu? Like really, skulle saker verkligen bli ännu värre än vad de är nu? Hur i så fall?

Argument, tack.

(Jag menar inte att kidsen bara ska ruttna i cellerna, utan lära sig att bli folk där inne, lära sig att bete sig, respektera och jobba,,,,,,,,,,,men straffen skall vara lika LÅNGA, enligt mig)
Citera
2024-11-04, 11:59
Avstängd
Crabbofixs avatar
man skiljer på barn och vuxna, det är därför man inte låter 12-åringar rösta, gå på krogen eller bli soldater i krig.
Citera
2024-11-04, 12:05
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
man skiljer på barn och vuxna, det är därför man inte låter 12-åringar rösta, gå på krogen eller bli soldater i krig.

Men begår de vuxna handlingar ska de även tas hand om som en vuxen. Kåken direkt med andra ord inge snack om saken.

Sis hit och dit gör de bara värre och de blir mer kriminella. Finns det ens någon bra historia där nån suttit på sis och blivit ”bättre”?
Citera
2024-11-04, 12:08
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:

Men barn får mörda och vara kriminella och härja.
Citera
2024-11-04, 12:26
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Men begår de vuxna handlingar ska de även tas hand om som en vuxen. Kåken direkt med andra ord inge snack om saken.

nej givetvis inte.

det är inte "vuxna handlingar" som avgör om man behandlas som vuxen, utan om man ÄR vuxen.
Citera
2024-11-04, 12:28
Citat:

Men nu diskuterar vi inte rösträtt, krogar eller krig.
Vi diskuterar att ungdomar misshandlar,förnedrar, rånar, gör inbrott, stjäl bilar, slår med batonger, knivhugger, skjuter, kidnappar, torterar, våldtar och MÖRDAR.

Så hur vore det att den mjäkiga, patetiska, fjolliga, dumma, flummiga, efterblivna,vänsterblivna,destruktiva, naiva, fullkomligt idiotiska, orealistiska vänstermentaliteten äntligen fucking uppdaterade sig?
Citera
2024-11-04, 12:29
Citat:
nej givetvis inte.

det är inte "vuxna handlingar" som avgör om man behandlas som vuxen, utan om man ÄR vuxen.

VARFÖR?????
Citera
2024-11-04, 12:34
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuecoBrasileiro
VARFÖR?????

av samma anledning att vi inte dömer en hund för stöld av en köttbit.
Citera
2024-11-04, 12:36
Citat:
av samma anledning att vi inte dömer en hund för stöld av en köttbit.

Kan du förklara bättre så man förstår?

Menar du att tonåringarna har lika låg IQ som hundar?
Omöjligt. Och har dom det så ska dom ju för fan vårdas på nån anstalt,inte gå fria.
Citera
2024-11-04, 12:47
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuecoBrasileiro
Kan du förklara bättre så man förstår?

Menar du att tonåringarna har lika låg IQ som hundar?
Omöjligt. Och har dom det så ska dom ju för fan vårdas på nån anstalt,inte gå fria.

ja dom är inte lika utvecklade mentalt, dom tar större risker, ser inte konsekvenserna av sitt handlade i lika stor utsträckning, mindre utvecklad empati m.m.

har dom lika låg iq som hundar? tja, ibland mindre verkar det som - åtminstone vissa. eller när dom är påverkade av droger.
Citera
2024-11-04, 12:50
Medlem
monir7475s avatar
Citat:

det är för att man döms som inte tillräckligt gammal att göra sånna beslut. men det finns barn som fortfarande gör det.

om ett barn mördar din mor, så vet hen att hen mördar din mor. hen vet vad den gör ingen kan mörda något utan att förstå. man lär sig om döden ganska tidigt.
om ett barn säljer droger vet den liskom vad den håller på med.
om ett barn är tillräckligt mogen för att döda någon borde hen också vara tillräckligt mogen att dra t finkan.

kanske att de har möjligheter att plugga och sådant medans man är fängslad, men man ska bli fängslad.
Citera
2024-11-04, 12:51
Citat:
ja dom är inte lika utvecklade mentalt, dom tar större risker, ser inte konsekvenserna av sitt handlade i lika stor utsträckning, mindre utvecklad empati m.m.

har dom lika låg iq som hundar? tja, ibland mindre verkar det som - åtminstone vissa. eller när dom är påverkade av droger.

Ok, kan du förklara då:
om en tonåring som sköt mig i benet och sadistiskt hånskrattade åt mig med sina jämnåriga gangsterpolare, medans jag låg på backen, led och skrek för livet, fick lika långt fängelsestraff som en vuxen som hade gjort samma sak mot mig, vad skulle ha hänt , enligt dig?

Vilka vore nackdelarna med detta straff?
Och vilka vore fördelarna att dalta med den unge terroristen, som det görs nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in