2024-11-04, 15:13
Medlem
Sykos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Ja man kan se det ur fler perspektiv. Generellt säger man att börsen ger en avkastning på 8% så vad är ett sketet csn lån då hahaha sopa

Om man har pengar som växer med 8% varför ska man då ta dessa pengar och lösa lån där räntan är 1-2%?
Var är vinsten i det?
Citera
2024-11-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syko
Om man har pengar som växer med 8% varför ska man då ta dessa pengar och lösa lån där räntan är 1-2%?
Var är vinsten i det?
Var är vinsten i att betala i huvudtaget? Bättre låna och inte betala tillbaka.
Citera
2024-11-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Exakt vad menar du med det fetade? Varför skulle vi skilja oss där?

Du glömde förklara varför jag ska betala ett lån med 1% ränta om jag istället kan sätta in pengarna på ett sparkonto med 3% ränta. Vad är anledningen till det?

Mitt bostadslån ger mig just nu i runda slängar 60000kr rakt ner i fickan per år tack vare att jag investerat det istället för att betala tillbaka det. Kan betala av det nästa vecka på ett bräde om jag vill, men då skulle jag förlora den inkomsten. Du tycker uppenbarligen att det är en bra idé att gå miste om de pengarna. Jag sover väldigt gott om nätterna tack vare de pengarna.

Men du amorterar 2% allafall eller?
Citera
2024-11-04, 17:10
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Men du amorterar 2% allafall eller?
Nix
Citera
2024-11-04, 17:26
Medlem
Citat:
Var är vinsten i att betala i huvudtaget? Bättre låna och inte betala tillbaka.
Ja låter ju jättesmart🤔geni eller?
Citera
2024-11-04, 17:29
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ja man kan se det ur fler perspektiv. Generellt säger man att börsen ger en avkastning på 8% så vad är ett sketet csn lån då hahaha sopa
Ett csn-lån är ofta runt 100k, och man har ofta studerat klart omkring 30. Om vi räknar på 7% avkastning för att ta lite hänsyn till räntan på lånet så handlar det om en miljon vid pensionen.

Citat:
Ok, en till skillnad mot oss då. Du förstår, alla människor har samma mål men olika sätt att ta sig dit på. Mitt sätt fick mig dit du vill nå så försök förstå. Snälla lilla vän
Och olika sätt kan vara objektivt olika bra. Att du är ekonomiskt oberoende just nu och jag inte är det säger absolut ingenting i sammanhanget. Hade du inte betalat av csn-lånet utan istället investerat det så hade du kommit dit snabbare.

Sen får du jättegärna ha spenderat en miljon kronor bara för att få känslan av att du betalat av csn-lånet. Men det är också precis det du har gjort. Om du tycker det är värt det, grattis för dig. Själv skulle jag hellre lägga den summan på mina nära och kära.
Citera
2024-11-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Tjena, kommer snart få en insättning som kommer ligga runt 6-700k.. Jag har aldrig haft så mycket pengar löst, någonsin.
Söker råd från er har erfarenhet att hantera såna här summor..

För övrigt har jag 120k sparat på Avanza.
40% i index fond, 20% i aktier/Krypto Cert.
Resterande har jag placerat i sparkonto.
Skulle nog säga jag är relativt novis inom denna marknad..

Har även 2 månadslöner på bank-kontot.
Min månadslön varier mellan 28-35k efter skatt. Mina utgifter/ månaden ligger I genomsnitt på ungefär 23 000.
Minst 2000 / månaden är pensionssparande.
Jag är 36 år, 1 barn, ensamstående.

16k i CSN lån. Inget annat.

Något tips?

Bygg ett barnhem?
Citera
2024-11-04, 17:39
Medlem
Citat:
Nix

Ok ditt lån är mindre än 50% av bostadsvärdet då
Citera
2024-11-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Börsen kan gå både upp och ner. Medan du funderar på vad du ska göra öppna ett sparkonto på carpay. Fria uttag och du får fn 3.15% ränta vilket betyder 1500kr i ränteintäkt per månad om du sätter in 600000kr.
Det är väl utbetalning av räntan 1 gång per år?
Citera
2024-11-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ett csn-lån är ofta runt 100k, och man har ofta studerat klart omkring 30. Om vi räknar på 7% avkastning för att ta lite hänsyn till räntan på lånet så handlar det om en miljon vid pensionen.

Och olika sätt kan vara objektivt olika bra. Att du är ekonomiskt oberoende just nu och jag inte är det säger absolut ingenting i sammanhanget. Hade du inte betalat av csn-lånet utan istället investerat det så hade du kommit dit snabbare.

Sen får du jättegärna ha spenderat en miljon kronor bara för att få känslan av att du betalat av csn-lånet. Men det är också precis det du har gjort. Om du tycker det är värt det, grattis för dig. Själv skulle jag hellre lägga den summan på mina nära och kära.
Skillnaden är ju att jag lyckats hehehehe jag gjorde ett riktigt fint val att bli fri från alla skitlån
Citera
2024-11-04, 18:24
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Skillnaden är ju att jag lyckats hehehehe jag gjorde ett riktigt fint val att bli fri från alla skitlån
Vilket fullständigt saknar betydelse. Jag kommer också komma dit en dag. Det saknar också betydelse.

Att ditt råd är ekonomiskt dåligt är fortfarande ett faktum.
Citera
2024-11-04, 18:25
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Ok ditt lån är mindre än 50% av bostadsvärdet då
Jepp, jag belånade bostaden i syfte att investera. Innan dess var jag "fri från lån", men det är inte så att jag känner mig mindre fri nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in