Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-04, 22:52
Medlem
fingerbloms avatar
Det finns minnen, före detta fruar, släkter, äldre barn och vänner men många av dem är utspridda.

Vem ska jag förlita och töja mej till i en stor värld och ett avlångt land?
Vart ska man leva livet? Var och runt vem ska man samla sej så att säga?
Citera
2024-11-04, 22:58
Medlem
Sprutdeares avatar
Mycket intressant!
Citera
2024-11-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fingerblom
Det finns minnen, före detta fruar, släkter, äldre barn och vänner men många av dem är utspridda.

Varför ska du leva livet?
Låter som att du är klar
Bättre kremeras och sprida sin aska,
till dem alla och envar?
Citera
2024-11-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fingerblom

Livet lever du här och nu. Min historia är utspridd över kontinenter och det gör mig rik. Men livet är där jag står.
Citera
2024-11-05, 00:00
Medlem
fingerbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Varför ska du leva livet?
Låter som att du är klar
Bättre kremeras och sprida sin aska,
till dem alla och envar?
Jag vill inte leva livet mer i bemärkelsen att ha skoj och upptäcka. Det leder förvisso till minnen men också till smärta. Att kremeras kan bli ett alternativ men jag är inte där än.
Jag har goda vänner men saknar ändå någon eller någonting. En del säger vänd dej inåt för där finns du din enda verkliga vän.
Men jag behöver även perspektiv bak i tid och planerar att besöka gamla vänner i Oslo. Att åka till Australien, Kanada och Panama är långt för vänskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Readbooksedit
Livet lever du här och nu. Min historia är utspridd över kontinenter och det gör mig rik. Men livet är där jag står.
Det konkreta livet är självklart alltid där man är men då blir frågan istället var man ska vara.
Citera
2024-11-05, 03:20
Dom åkte dit dom ville och litade på att liver skulle samlas runt dom.

Kan du skapa nya relationer där du är nu?
Vill du vara mer med någon, en vän, eller barn eller barnbarn?
Har du en kyrkgrupp? Eller en hobby?

Kan du planera FaceTime oftare med dom som är långt borta, och ta på dig ansvaret för att ringa?

Kan du bjuda vänner att komma till dig?
Citera
2024-11-05, 04:04
Medlem
Eh...? Hört talats om internet?

Idag är det online som är där det händer och den virtuella världen är viktigare än den verkliga.

Kolla på Elon Musk, han är världens rikaste man och skulle kunna spendera dagarna i ända med att resa runt på en gigantisk lyxyacht med sina nära och kära full av glamour och utan bekymmer men istället spenderas större delen av tiden på Twitter som han dessutom köpte upp för att kunna vara den coolaste snubben online.

Även om du samlade upp alla dina "goda vänner" och gav dem fem miljarder för att vara i närheten och umgås med dig så skulle de snabbt transformera sig bort från dig för att börja hänga online istället, då internet och en smarttelefon är mer intressant än vad en människa är. Vill du ha en djupare diskussion med någon som sitter på en enorm kunskapsbank? Ptja, då snackar folk hellre med ChatGPT än att snacka med dig.

Så du kan omöjligt vara mer intressant för folk än internet, så lika bra att du lämnar sådana här tankar och fokuserar på att ta dig fram i den virtuella världen.
Citera
2024-11-05, 04:36
Medlem
Utvecklingen har blivit digital. Många och alltfler blir rövsittare med teleskop riktat mot insikt istället för utsikt. Det finns inget kvar i den verkliga världen. Man har sett allt så kallat sevärt och plockat isär alla frågor som man en gång undrade över. Allt känns som gammal skåpmat.
De unga killarna Werthers med fjun på läppen tror att något finns bortom horisonterna, de ser regnbågar i himmeln, men andra vet att de har fel. Även om de visa inte har varit på den röda planeten Mars så förstår de att de inte har någon anledning att åka dit.
För femtio år sedan var radioapparaternas tid. Numera är det Windows som är fönsterna ut till världen.
Persiennerna som gammalt folk vinklade och använde för att titta ut kommer idag som binära tal. Istället för att åka till pyramiderna och Colosseum så håller man sig billigare och bättre väck.
Citera
2024-11-05, 15:30
Medlem
a-mortals avatar
Lev där du känner dig hemma. Hur mycket får det blåsa, hur ofta får det regna, hur kalt får det bli på vintern... Var du kan bo beror på plånboken. Bo billigt och åk runt mycket kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in