Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-05, 00:38
Medlem
Så min frisör sade kortläsaren inte fungerade och bad mig swisha så jag swishade 500:- och nu är jag tydligen med på en sk. "swish-lista" med folk som köpt knark....

Vad är mina rättigheter? Vad kan jag göra?
Citera
2024-11-05, 00:43
Medlem
StudiumValors avatar
Hur vet du att du är med på en knarklista? (swishlista för folk som köpt knark?)
På vilket sätt blev du uthängd?
Citera
2024-11-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hur vet du att du är med på en knarklista? (swishlista för folk som köpt knark?)

Genom FUP
Citera
2024-11-05, 01:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadNU
Genom FUP
Att vara med i en FUP innebär inte att vara uthängd
Citera
2024-11-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Att vara med i en FUP innebär inte att vara uthängd

Vad betyder "uthängd" ? Kan du citera SAOB/SAOL3 jag klarar inte av att googla.
Citera
2024-11-05, 01:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vad betyder "uthängd" ? Kan du citera SAOB/SAOL3 jag klarar inte av att googla.
nä det var du som använde ordet först.
Så berätta hur du kan påstå att du är uthängd.
PS
jag tror att du pratar skit och att du nu är avslöjad
ds
Citera
2024-11-05, 01:19
Medlem
Du är oskyldig tills dess motsatsen har bevisats.

Gå till frisören och betala för dig via kort eller Swish är fullt lagligt.
Köpa knark oavsett betalningsmetod är olagligt.

Dem skall med andra ord kunna bevisa att det var just knark du betalade för. Och det kan nog bli oerhört svårt.

Vad du kan säga här är att jag var och klippte mig hos NN och betalade för mig via Swish , sedan kan jag inte svara för vad NN har för verksamhet förutom frisörsalongen.

För är det som du sagt är det frisören som begått brott. Inte du.

Nämnvärt är också att hänga ut någon för ett brott den inte är dömd för går under förtal och är också ett brott.
Citera
2024-11-05, 01:24
Medlem
Citat:
Genom FUP
Så du fann ditt nummer när du helt sonika läste ett random FUP i en knarkrättegång där din "frisör" visat sig vara langare?

Du förstår att folk finner det mer sannolikt att du visste om att du begått brott, blev paranoid, läste FUP och bekräftade dina värsta farhågor.

Såvida det inte går att bevisa att langaren faktiskt är frisör och att andra kunder vid tillfället för strulet ombads betala på samma vis så är din berättelse inte övertygande - däremot är det svårt lika svårt att bevisa att du köpte knark som att du klippte dig.
Senast redigerad av AgNO3 2024-11-05 kl. 01:28.
Citera
2024-11-05, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgNO3
Så du fann ditt nummer när du helt sonika läste ett random FUP i en knarkrättegång där din "frisör" visat sig vara langare?

Nej jag blev varsammad av det av flera andra personer?
Citera
2024-11-05, 01:38
Medlem
Citat:

Såvida det inte går att bevisa att langaren faktiskt är frisör och att andra kunder vid tillfället för strulet ombads betala på samma vis så är din berättelse inte övertygande - däremot är det svårt lika svårt att bevisa att du köpte knark som att du klippte dig.

?? Varför skulle det vara ett problem för polisen att visa att han jobbat som frisör?

Återigen... Du leker Sherlock Holmes men i själva verket är du efterbliven.

Detta är juridikforumet men det har du inte fattat. Detta forum handlar inte om dina gissningar och dåliga antaganden.
Senast redigerad av JihadNU 2024-11-05 kl. 01:44.
Citera
2024-11-05, 01:56
Medlem
Citat:

Du förstår att folk finner det mer sannolikt att du visste om att du begått brott, blev paranoid, läste FUP och bekräftade dina värsta farhågor.

Hur fan ska jag veta om min frisör är en langare? Är det så svårt för din efterblivna hjärna att inse att ett swishkonto med målvakt kan användas för allt möjligt? Hur kan du ens stå upp? Hur klarar du ens av att andas?

"Öh ba nä det tänkte jag inte på"

Jösses
Citera
2024-11-05, 03:40
Medlem
Citat:
Så min frisör sade kortläsaren inte fungerade och bad mig swisha så jag swishade 500:- och nu är jag tydligen med på en sk. "swish-lista" med folk som köpt knark....

Vad är mina rättigheter? Vad kan jag göra?

Du har swishat personen och finns med på en lista över folk som swishat personen. Även om personen nu använt Swish för att ta emot knarkpengar är det ju inget som säger att din betalning nödvändigtvis måste vara betalning för knark. Det förstår säkert både rättsväsendet och de som ser listan. Så jag ser egentligen inte något juridiskt problem med att du är med på listan. Om någon påstår att du måste ha köpt knark p.g.a. detta skulle det kunna vara förtal. Men är det verkligen någon som påstått detta, eller handlar det mest om att du inte vill att folk ska dra den felaktiga slutsatsen? Den möjligheten tror jag inte du kan göra mycket åt juridiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in