Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-05, 09:59
Medlem
cp-mongos avatar
Är närsynt (med astigmatism). När det är mörkt ute, ser jag ljuskällor såsom gatlyktor och lampor på bilar, som större cirklar, liksom på bilderna här:
https://korkortssidan.se/wp-content/...1024x683-1.jpg

https://d2jiw4himtcbml.cloudfront.ne..._jan_photo.jpg

Nu till frågan: INUTI de här cirklarna ser jag små flytande partiklar, genomskinliga och mörkare. De mörkare går ibland sönder, det ser ut som de exploderar och flyter ut.
Vad är detta? Proteiner? Och varför går de sönder? Jag kan väl inte vara helt ensam om att ha noterat detta fenomen?
Citera
2024-11-05, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp-mongo
Är närsynt (med astigmatism). När det är mörkt ute, ser jag ljuskällor såsom gatlyktor och lampor på bilar, som större cirklar, liksom på bilderna här:
https://korkortssidan.se/wp-content/...1024x683-1.jpg

https://d2jiw4himtcbml.cloudfront.ne..._jan_photo.jpg

Nu till frågan: INUTI de här cirklarna ser jag små flytande partiklar, genomskinliga och mörkare. De mörkare går ibland sönder, det ser ut som de exploderar och flyter ut.
Vad är detta? Proteiner? Och varför går de sönder? Jag kan väl inte vara helt ensam om att ha noterat detta fenomen?
Det är inte så att du börjar få gråstarr? Då såg jag flytande partiklar ungefär som du beskriver.
Citera
2024-11-05, 10:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Det är inte så att du börjar få gråstarr? Då såg jag flytande partiklar ungefär som du beskriver.

Gå till en optometrist och kolla. Linsbyte är relativt lätt att göra hos en kirurg.
Citera
2024-11-05, 10:37
Medlem
Havandes avatar
Kan det vara så kallade grumlingar/floaters? Jag har flera såna, ser dom speciellt om jag har ett ljus mot mig och det är klarblå himmel eller snö ute. Väldigt irriterande men helt ofarligt, men jag vet att man kan få hjälp om det stör en väldigt mycket och det är i ens synfält hela tiden.
Citera
2024-11-05, 12:49
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X

Har haft detta sedan barnsben - och jag närmar mig 40 nu, så det tror jag inte.
Citera
2024-11-05, 12:51
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havande
Kan det vara så kallade grumlingar/floaters? Jag har flera såna, ser dom speciellt om jag har ett ljus mot mig och det är klarblå himmel eller snö ute. Väldigt irriterande men helt ofarligt, men jag vet att man kan få hjälp om det stör en väldigt mycket och det är i ens synfält hela tiden.

Floaters har jag också, men de ser jag om jag tittar på någon ljus bakgrund, typ grå himmel eller ett vitt papper. Det jag försöker förklara med mitt inlägg är lite annat till formen (därav att jag undrar om det är proteiner) och ses som en reflektion inne i ögat när jag tittar på ljuskällor utan glasögon.
Citera
2024-11-05, 14:46
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Floaters har jag också, men de ser jag om jag tittar på någon ljus bakgrund, typ grå himmel eller ett vitt papper. Det jag försöker förklara med mitt inlägg är lite annat till formen (därav att jag undrar om det är proteiner) och ses som en reflektion inne i ögat när jag tittar på ljuskällor utan glasögon.
Jag tror det är skräp på hornhinnan. Proteiner är för små för att se, de skulle se helt annorlunda ut, om man kunde se dem.
Jag kan se samma som dig om jag kisar och tittar in i en ljuskälla. Cirklar och kedjor av cirklar som långsamt rinner ner. Blinkar man dras de med ögonlocket lite och åker uppåt.
Citera
2024-11-05, 14:54
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag tror det är skräp på hornhinnan. Proteiner är för små för att se, de skulle se helt annorlunda ut, om man kunde se dem.
Jag kan se samma som dig om jag kisar och tittar in i en ljuskälla. Cirklar och kedjor av cirklar som långsamt rinner ner. Blinkar man dras de med ögonlocket lite och åker uppåt.

”Spricker” dessa också? Jag har mörka små klumpar som spricker och flyter ut.
Citera
2024-11-05, 15:03
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
”Spricker” dessa också? Jag har mörka små klumpar som spricker och flyter ut.
Flyter runt gör dem, men mörka klumpar som spricker har inte jag sett.
Citera
2024-11-05, 18:42
Medlem
Bbobis avatar
Har svårt att förstå hur du menar med att dom spricker men om du ser mot en ljus himmel och ser prickar kan det vara vita blodkroppar då dom är synliga. Rör dom på sig? Är det vita blodkroppar så borde dom röra sig i takt med din puls.
Citera
2024-11-05, 19:46
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Har svårt att förstå hur du menar med att dom spricker men om du ser mot en ljus himmel och ser prickar kan det vara vita blodkroppar då dom är synliga. Rör dom på sig? Är det vita blodkroppar så borde dom röra sig i takt med din puls.

Kan inte se någonting mot ljus himmel, utan det är som sagt ljuskällor i mörker som blir såsom bilderna jag länkade till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in