Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-06, 10:11
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
S USA har inte p ngot stt stttat Ukraina i sitt frsvar? Europa stdjer ocks Ukraina men med USA protektionistiska politik kommer vl Europa snart knappt f rd. USA r Sveriges tredje strsta handelsplatser fr vrigt? Intkterna kommer dala s klart fr Sverige. Precis som Putin rknat ut. Ryssland ligger nrmast geografiskt.

Donald Trump kommer inte g ur NATO. Det r bara retorik fr att dom som lgger fr lite p frsvaret ska skrpa sig. Samma gller Stdet till Ukraina. Varmluft ur truten p en conman fr att vinna valet.

Vidare har EU och Europeiska lnder givit mest till Ukraina. Det handlar dessutom om vxelpengar och gammal uttjnt utrustning fortfarande. Samtidigt som Ryssland nrmar sig krigsindustri och tvingas kpsl om vapen med Nordkorea.

Ryssland sitter uppenbarligen inte lngre p stora reserver av vapen och utrustning s att dom helt pltsligt bara kan verraska NATO. Tvrt om r man svagare militrt n p mycket lnge. Man kommer dessutom ur ett krig som r avsevrt mycket vrre n Vietnam var fr Amerikanerna. Dessutom med sanktioner frn de flesta av vrldens rikaste block.

Tror du p fullaste allvar att man, medans eller efter Ukraina, bara kan g in i Europa, mot NATO, utan terhmtning p ett decennium eller tv?

Du tror ocks att Kina inte skulle bli smtt irriterade om Putin brjade anfalla en av Kinas strsta exportmarknader? Kina r kompis med Ryssland, s lnge det gynnar Kina. Amerikanerna skulle heller inte st vid sidan om EU anflls. Oavsett om Trump sitter vid rodret eller inte.
Citera
2024-11-06, 10:13
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Hoppas p att USA lgger ner Ukrainakriget. D han r s nra judarna blir det krig mot Iran istllet. Men d utan proxy och direkt konflikt.

Trump pstr att han kan snka statsskulden kombinerat med snka skatterna. Detta i en ekonomi dr de rliga underskotten r runt 7% av BNP som tcks med ln. Helt omjligt sklart s undrar vad de gr. Tror de behller skatterna och lter Musk + Paul styra upp Department of Goverment Efficiency dr man slaktar verbyggnaden. Hoppas p att de ven stter kniven i USAs krigsindustri. De hade klarat sig bra p 25% av nuvarande budget.

Vad hnder med blackrocks kontrakt och maktvertagande d, det lr minst vara delvis drfr man r s ivriga p att frsvara Ukraina "till den sista ukrainaren" och till stora kostnader bde av pengar och liv. Fr blackrock behlla ngot? Mark och egendom man kpt upp med hjlp av lnevillkoren (hrde det frst p podcasts med gstande RFK jr) vad hnder med Ukrainas ledning..? Kommer det fortsttas prioriteras pengar till Ukraina? Men knappast fortsatt ver katastrofomrden p hemmaplan, vitt knt nu tack vare podcasts.

Hr p talet frn brjan, grymt bra att han hjer upp att space X klarade av fnga starship-boostern..! Helt otroligt, borde varit massiva nyheter verallt om det.
Senast redigerad av Room531 2024-11-06 kl. 10:17.
Citera
2024-11-06, 10:15
Medlem
Citat:
Jag trodde att amerikanerna koncentrerade sig mestadels p USA i valet.

Men p vilket stt kommer Europa att strkas internt och i relationen till USA med Trump p andra sidan? Eller r det fritt fram fr Putin/Kina att knapra vidare p Europa nu? Eller blir det rent av mumsbitar? r det bra fr USA d att bli ensamt?

Det dr r ju fakepropaganda som europeiska medier pumpat ut. Europa r viktiga allierade till USA i en vrld full av diktatorer och otrevliga frtryckarstater. Varfr skulle USA sluta samarbeta med Europa? Gjorde de det hans frra mandatperiod?

Det kommer bli skillnader i detaljer, men knappast i vrldsordningen. Jag tvivlar p att ens ukrainakriget kommer pverkas srskilt mycket. Om USA backar s fr vl EU steppa in? Det r ju mer vrt krig n USAs. I vilket fall bestmmer inte USA ver vare sig Putin eller Zelensky.
Citera
2024-11-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Donald Trump kommer inte g ur NATO. Det r bara retorik fr att dom som lgger fr lite p frsvaret ska skrpa sig. Samma gller Stdet till Ukraina. Varmluft ur truten p en conman fr att vinna valet.

Vidare har EU och Europeiska lnder givit mest till Ukraina. Det handlar dessutom om vxelpengar och gammal uttjnt utrustning fortfarande. Samtidigt som Ryssland nrmar sig krigsindustri och tvingas kpsl om vapen med Nordkorea.

Ryssland sitter uppenbarligen inte lngre p stora reserver av vapen och utrustning s att dom helt pltsligt bara kan verraska NATO. Tvrt om r man svagare militrt n p mycket lnge. Man kommer dessutom ur ett krig som r avsevrt mycket vrre n Vietnam var fr Amerikanerna. Dessutom med sanktioner frn de flesta av vrldens rikaste block.

Tror du p fullaste allvar att man, medans eller efter Ukraina, bara kan g in i Europa, mot NATO, utan terhmtning p ett decennium eller tv?

Du tror ocks att Kina inte skulle bli smtt irriterade om Putin brjade anfalla en av Kinas strsta exportmarknader? Kina r kompis med Ryssland, s lnge det gynnar Kina. Amerikanerna skulle heller inte st vid sidan om EU anflls. Oavsett om Trump sitter vid rodret eller inte.

Jag hoppas du har rtt.
Citera
2024-11-06, 10:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag hoppas du har rtt.

Med det sagt tror jag skert att Trump kan tnkas anvnda stdet som hvarm fr att pressa Ukraina mot frhandlingar.
Citera
2024-11-06, 10:21
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Vad hnder med blackrocks kontrakt och maktvertagande d, det lr minst delvis vara drfr man r s ivriga p att frsvara Ukraina "till den sista ukrainaren" och till stora kostnader bde av pengar och liv. Fr blackrock behlla ngot? Mark och egendom man kpt upp med hjlp av lnevillkoren (hrde det frst p podcasts med gstande RFK jr) vad hnder med Ukrainas ledning..?

Hr p talet frn brjan, grymt bra att han hjer upp att space X klarade av fnga starship-boostern..! Helt otroligt, borde varit massiva nyheter verallt om det.

Det dr r en bra frga. Ryssland har lagar fr utlnningar att ga land, gruvor osv i regioner nra grnsen, vilket de anslutna delara av Ukraina blir. Antar att de lser ut Blackrock p nt stt. Ryssland respekterar verlag gandertten och vill styra enligt klara principer s tror inte att de bara exproprierar nt som Blackrock lagligt kpt.

Undrar hur involverad Musk kommer vara. Han r ju redan ledare fr ett antal storfretag s ser inte hur det r mjligt fr honom att ven ha en politiskt utsedd position. Men antar att han blir nn sorts rdgivare.
Citera
2024-11-06, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Med det sagt tror jag skert att Trump kan tnkas anvnda stdet som hvarm fr att pressa Ukraina mot frhandlingar.

Vad ska de frhandla om? Att Ryssland kan f en bit av Ukraina? S att Ryssland frstr att man kan fortstta knapra p Ukraina - och till slut sluka upp hela landet och sedan g vidare till andra lnder?
Citera
2024-11-06, 10:27
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det dr r en bra frga. Ryssland har lagar fr utlnningar att ga land, gruvor osv i regioner nra grnsen, vilket de anslutna delara av Ukraina blir. Antar att de lser ut Blackrock p nt stt. Ryssland respekterar verlag gandertten och vill styra enligt klara principer s tror inte att de bara exproprierar nt som Blackrock lagligt kpt.

Undrar hur involverad Musk kommer vara. Han r ju redan ledare fr ett antal storfretag s ser inte hur det r mjligt fr honom att ven ha en politiskt utsedd position. Men antar att han blir nn sorts rdgivare.
En till frga, ger blackrock, Vanguard, statestreet och de dr investeringsjttarna ngot i ryska fretag och industrier? Har de vinstintressen i bda, nnu fler sidor mao.

(Tydligen var blackrock ocks strsta sponsorerna till bda sidors valkampanjer i senare valet dr trump vann), hur har det sett ut frn val till val? ppna frgor, vem som helst kan svara.

Ja, undrar ocks hur mycket politisk/statlig hjlp projekt, fretag som neurolink, space X-utvecking, robotik, Tesla osv kommer f nu jmfrt med innan. Och om regleringar fr raketuppskjutningar frn professionella som space-X lttas. Tjnster och gentjnster i politik, men det gller ju bra saker med ibland... nr det gller vissa av Elons projekt r det inte svrt att argumentera fr att det kan vara bra.... Som starlink, som skickades ut gratis till katastrofomrden dr ngon orkan av de senaste (antagligen fler med) dragit ver och frstrt all kommunikation. eller neurolinks framsteg. Space x med. Robotik kommer behvas fr enklare arbeten i rymdmilj.

Antar att "boring company" ocks egentligen r fr frberedelser och utveckling av maskiner & teknik till att bygga underjordiska baser p andra planeter/himlakroppar.
Senast redigerad av Room531 2024-11-06 kl. 10:38.
Citera
2024-11-06, 10:29
Medlem
glimmandes avatar
r kluven infr Trump. Rent objektivt sett s r det fr mycket Americana fr mig. Han r en lgnare och clown. Otrogen mot sin snygga fotomodellsfru med horor. Invald i WWE Hall of Fame och stds av Hulk Hogan. Allt r enormt fnigt och idiotiskt. Hans frsta period bestod i att han horade fr Israel och styrdes av sina judiska medarbetare. Lyckades inte att bygga muren mot Mexiko. Vi slapp krig vilket var bra iofs.

Samtidigt s slutar det alltid med att jag sliter fram Trump-kepsen och dras med varenda gng jag kollar upp hans massmten. Str dr som frhxad och skanderar USA, USA, USA fr mig sjlv trots att jag helst sett att USA gtt under som supermakt.

Det r skumt det dr.
Citera
2024-11-06, 10:32
Medlem
Jag har inte rstrtt och har drfr inte varit srskilt intresserad av valet i USA.

Men min frstelse av valet av Donald r att det r ett stort politikerfrakt i USA och det r till stor frdel fr Donald.

Frsta punkten gr att han kan uttrycka sig lite som han vill, och det frstrker honom som en "ikke standard politiker"

S tillkommer att han uppfattas som mer nationalistisk n bde demokraternas kandidat och fr vrigt mnga av republikanerna. r det riktigt uppfattat?

Det r skert mnga sakfrgor ocks som jag inte har en aning om.
Citera
2024-11-06, 10:36
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Vad ska de frhandla om? Att Ryssland kan f en bit av Ukraina? S att Ryssland frstr att man kan fortstta knapra p Ukraina - och till slut sluka upp hela landet och sedan g vidare till andra lnder?

Tror nog Ryssland lrt sig sin lxa. Putin vet bara att han inte kan ge sig fr d r han sld.
Citera
2024-11-06, 10:36
Medlem
Roidberts avatar
Trodde faktiskt att Harris skulle vinna, men myser inombords nu nr Trump vann valet. Blir att fira med pizza idag .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in