Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-06, 13:23
Medlem
Vladulvens avatar
Tänk er Google maps, fast i realtid.
Fordon som frivilligt vill delta, har en webbkamera i bilen som vem som helst kan koppla upp sig mot.
Fordonets position finns markerad på en karta som man kan besöka, precis som Google maps.

Om jag tex vill se hur väglaget är i ett visst område, eller om det är trafikstockningar, ett ruskigt oväder, olyckor eller annat elände, eller bara för skojs skull, så kopplar jag in mig på en bil som sänder just därifrån.
Jag får en direkt bild av hur det ser ut, och jag kan även chatta med föraren.
Kanske kan man låta en AI-robot analysera videoströmmarna för att kunna få ännu mer information.

Hur det skulle lösas tekniskt vet jag inte. Inte heller hur det skulle finansieras, men lite kul vore det.
Eller vad säger ni?
Citera
2024-11-06, 13:29
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Trafikdelen finns redan i många karttjänster.
Baseras helt på andra användares hastighet.

Man kan i t.ex. waze rapportera vägarbeten, polis, köer etc.

Det finns webbkameror som är tillgägnliga för alla som kan användas för att se hur vägförhhållandena är.
Jag får upp dem på t.ex. YR.no
Citera
2024-11-06, 14:09
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Trafikdelen finns redan i många karttjänster.
Baseras helt på andra användares hastighet.

Man kan i t.ex. waze rapportera vägarbeten, polis, köer etc.

Det finns webbkameror som är tillgägnliga för alla som kan användas för att se hur vägförhhållandena är.
Jag får upp dem på t.ex. YR.no

Fast det var väl inte riktigt det jag tänkte
Citera
2024-11-06, 14:35
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Tänk er Google maps, fast i realtid.
Fordon som frivilligt vill delta, har en webbkamera i bilen som vem som helst kan koppla upp sig mot.
Fordonets position finns markerad på en karta som man kan besöka, precis som Google maps.

Om jag tex vill se hur väglaget är i ett visst område, eller om det är trafikstockningar, ett ruskigt oväder, olyckor eller annat elände, eller bara för skojs skull, så kopplar jag in mig på en bil som sänder just därifrån.
Jag får en direkt bild av hur det ser ut, och jag kan även chatta med föraren.
Kanske kan man låta en AI-robot analysera videoströmmarna för att kunna få ännu mer information.

Hur det skulle lösas tekniskt vet jag inte. Inte heller hur det skulle finansieras, men lite kul vore det.
Eller vad säger ni?
Finns ju redan i både Apple maps och Google Maps. Bara lägg till ”Visa aktuell trafikinformation”, eller vad det nu heter. Alla Google-mobiler och iPhones som rör sig i trafiken bidrar till nätverket.
Citera
2024-11-06, 14:37
Medlem
kalkryggars avatar
En sån tjänst kommer att vara beroende av att de som använder den betalar månadsavgift.

Sen i övrigt så låter det som en bra grej. Dock skulle jag vilja att dash-kamerorna var helt anonyma och absolut inte något chattandes med några som kör bil.

Det här är nog en idé som några programmerare som brinner för tanken får sitta med och spåna fram å tillbaka på sin fritid en en tid och testa massa saker.
Citera
2024-11-06, 14:55
Medlem
crocodilelilos avatar
Funktionalitet finns redan förutom dashcam delen, men det beror nog mest på att få till infrastrukturen i bilen inte är så enkel som att starta en app.
Antigen behöver man använda mobilens kamera och placera den en hållare som gör det möjligt för kameran att ha fri sikt frammåt.
Eller en fastmonterad kamera som kopplar upp sig mot internet via telefonens wifi.

Inte svårt i sig men att få 100 000 användare att få till det i sverige kan vara en utmaning.
Citera
2024-11-06, 15:16
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
En sån tjänst kommer att vara beroende av att de som använder den betalar månadsavgift.

Sen i övrigt så låter det som en bra grej. Dock skulle jag vilja att dash-kamerorna var helt anonyma och absolut inte något chattandes med några som kör bil.

Det här är nog en idé som några programmerare som brinner för tanken får sitta med och spåna fram å tillbaka på sin fritid en en tid och testa massa saker.

Ja, de som håller med bilkamera måste naturligtvis få betalt, och de som utnyttjar tjänsten får betala.
Men varför inget chattande? Med chattande kan man utvidga tjänsten till att handla om allt möjligt. Tex fråga om det är fullproppat på en restaurang som man hade tänkt att besöka, eller hur hotellrummet var på ett ställe som dashcam-ägaren just övernattat på. Om det var dåligt fiske på stället dit du hade tänkt att åka, osv.
Citera
2024-11-06, 15:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ja, de som håller med bilkamera måste naturligtvis få betalt, och de som utnyttjar tjänsten får betala.
Men varför inget chattande? Med chattande kan man utvidga tjänsten till att handla om allt möjligt. Tex fråga om det är fullproppat på en restaurang som man hade tänkt att besöka, eller hur hotellrummet var på ett ställe som dashcam-ägaren just övernattat på. Om det var dåligt fiske på stället dit du hade tänkt att åka, osv.

Min reaktion var på att folk som kör bil inte ska chatta. Att någon sitter på ett hotellrum och chattar funkar väl. Däremot så tror jag inte att själva chattandet är nödvändigt. Men nu växte applikationen rejält också.

Först handlade det om trafiken. Nu handlar det plötsligt om "allt". Det som skulle vara intressant är att få upp ställen och kunna läsa kommentarer (inte chatta) om stället. Typ recension. Men ser man på, då finns ju detta redan i Google Maps.

Det lite unika var väl att man skulle kunna dela sin dash-cam till ett nätverk som kan lägga ut kameran på Google Maps från kamerans position. Den som delar kameran får naturligtvis inte betalt. Det jag menade var att alla som använder tjänsten kommer bli tvungna att betala då serverkostnader för den som håller tjänsten kommer behöva finansieras. Viss reklam kan dock täcka vissa kostnader, men sannolikt inte alla kostnader.
Citera
2024-11-06, 15:33
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Min reaktion var på att folk som kör bil inte ska chatta. Att någon sitter på ett hotellrum och chattar funkar väl. Däremot så tror jag inte att själva chattandet är nödvändigt. Men nu växte applikationen rejält också.

Först handlade det om trafiken. Nu handlar det plötsligt om "allt". Det som skulle vara intressant är att få upp ställen och kunna läsa kommentarer (inte chatta) om stället. Typ recension. Men ser man på, då finns ju detta redan i Google Maps.

Det lite unika var väl att man skulle kunna dela sin dash-cam till ett nätverk som kan lägga ut kameran på Google Maps från kamerans position. Den som delar kameran får naturligtvis inte betalt. Det jag menade var att alla som använder tjänsten kommer bli tvungna att betala då serverkostnader för den som håller tjänsten kommer behöva finansieras. Viss reklam kan dock täcka vissa kostnader, men sannolikt inte alla kostnader.

Chattandet ska ske via högtalare som man lätt slår på, eller som är på hela tiden.

Man kan väl passa på att fråga när de ändå är där.

Jag tror det behövs en liten morot för att folk ska vara villiga att göra sig besväret med dashcammen.
Senast redigerad av Vladulven 2024-11-06 kl. 15:37.
Citera
2024-11-06, 16:29
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Chattandet ska ske via högtalare som man lätt slår på, eller som är på hela tiden.

Man kan väl passa på att fråga när de ändå är där.

Jag tror det behövs en liten morot för att folk ska vara villiga att göra sig besväret med dashcammen.

Jag tror inte att en sån funktion som att röst-chatta med okända människor om vädret, vägen, trafiksituationen, om hotellrummet etc existerar. Jag tror däremot att det finns mer oro bland folk att deras mikrofoner ska vara uppkopplade med ditt nätverk.

Däremot så tror jag att det i övrigt inte skulle vara så svårt att få folk att helt anonymt dela videon från kameran med tanke på anledningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in