Citat:
Ursprungligen postat av
DivJunk
Jodå. Läs det första förhöret med honom.
Jag försvarar inte honom, men rätt ska vara rätt.
Har du nåt mer att tillägga som jag inte frågat om?
Nej. Det är väl bara mer att det här inte är mitt stoltaste moment i livet. Jag har otrolig ångetst
för det här och kan inte göra det ogjort. Jag kommer få leva med det här i resten av mitt liv.
Jag har förstört för min familj och andra familjer.
Att den här gärningsmannen har förmåga att säga vad som förväntas av honom är nog helt säkert - annars hade han nog inte kunnat leva det ordnade liv han verkar ha levt. Men om det också finns vilja och empatisk förmåga att faktiskt mena vad han säger är en annan sak.
Det som får en att tvivla en smula är, utöver den uppenbart hänsynslösa bilfärden i sig, annat som framgår i häktningspromemorian. Tex:
Ur vittnesförhör med en av väktarna (P) som följde efter och grep M:
P springer fram till förardörren och försöker öppna dörren. Han knackar med batongen mot sidorutan och får upp dörren. Föraren skriker åt P: "vad fan vill du?" är aggressiv och P fattar ett beslut om att sträcka sig in och stänga av bilen. En kollega till P kommer till platsen och hjälper till. De sliter honom ur bilen och handfängslar honom då han gör motstånd genom att kränga och spänna kroppen. De placerar hon sedan på maken vid ett elskåp i väntan på polis.
Ur PM Intransport av gripen
I bilen berättar vi för M att han är gripen då han är misstänkt för brott och kommer köras till Solnas polisstation. En stund senare frågar M och vi kan köra hem honom och helst utan blåljus i så fall då för familjens skull.
Väl inne på station när M ska blåsa i Evidenzer uppger han flertalet gånger att han kommer att blåsa. När vi väl sätter oss med M och försöker få honom att blåsa sitter han istället och sätter in munstycket i munnen och sug "smackar" på det. När han blir tillsagd att han ska blåsa så början han le och gör sedan samma sak igen. Detta scenario utspelar sig ca 3-5 gånger innan polispatrull inser att M inte kommer att genomföra ett utandningsprov i Evidenzer.
Ur PM Misstänkt likgiltig:
Jag upplevde M som likgiltig till händelsen då jag träffade honom under förhör men även då han meddelades att han var fortsatt anhållen. Som exempel har M inte frågat en enda gång hur någon av de målsägande mår.
Förhör med M kl 13 den 28/10
Hur känner du nu? Det är fruktansvärt. Jag har förstört hela mitt liv. Det är så jag känner. Och förstört för andra också.
Hur upplevde du din körning igår? Den var okej.
På vilket sätt var den okej? Under de förhållanden att jag var berusad så tycker jag att det var en bra körning.