Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Det du r ute efter r ett utopiskt exempel, och ja det finns nog inte. Varken s vitt jag vet eller s lngt jag kan tnka mig. Det fr man nog slppa, och fr att kunna ha en konstruktiv dialog frska isolera problemet och ta vrlden fr det komplexa det r. Mngkultur i sig och som begrepp r inte problemet r det enda jag sger. Ett samhlle med mnga kulturer r lngt mycket mer komplext n ett homogent och kommer att medfra problem. Det r ett faktum som de allra flesta utom mjligtvis en del p extremvnstern kan frst.

Det USA du pratar om var en mngkultur i sig. USA har varit mngkultur sedan europeer dk upp. Men absolut att det r ett mer splittrat USA idag. Fler har ftt sina rster hrda och alla str och gormar med sina politiska flaggor p respektive hustomt. De f som har frmga att fra dialog r tysta medan olika extremer skapar upplopp, vandaliserar, kr ver varandra (ven bokstavligen). Stora skillnaden med USA frn Sverige r att vi r relativt unga med en mngkultur och vi har inte haft lagar som r anpassade fr det. Vra lagar, system och infrastruktur r anpassade fr den lilla utopi vi hade tillflligt under kalla kriget. ven USA som ett land som stllts infr detta sedan LNGE (hr talar vi vilda vstern) har varit mindre lyckade i att anpassa sina lagar. Det r sjukt svrt.

andra sidan s har de en stor del av sina framgngar att tacka fr att ha importerat arbetskraft och intellektuella. Se bara efter andra kriget nr man vnligen tog emot en hel drs med nazi forskare. ven mnlandningen du pratar om kan med skerhet ha ftt en "boost" av individer frn andra lnder n just USA.

Kina har haft sin utveckling i ett rasande tempo, absolut. Men det hller p att stagnera och ven de behver nu blicka utanfr egna grnser. ven dr under kalla kriget har samarbeten funnits med andra kommunistiska lnder.

Mngkultur i sig har positiva aspekter, det r allt jag sger. Hur integration hanteras (dr r omfattning en enorm faktor som vi blivit varse i vrt lnga land) r viktigt. Vra lagar r dligt anpassade fr det mngkulturella samhlle vi har idag. Det r vi eniga om, tror jag. Tycker jag att det behver ske en ndring, och att vi har en allt fr stor andel som har svrt att anpassa sig till tminstone de krnvrden vi har hr i Sverige? Ja.

Komiska r att argumenten mot mngkultur och globalism gr hand i hand. Ser vi till vra grannlnder s har de liknande problem med befolkningsutveckling (ls ldrande befolkning, inte mngkultur i det hr fallet) och kompetensfrsrjning. Vi BEHVER arbetskraft, och d allt frn stdare hela vgen upp till lkare.

Jag kan inte p rak arm komma p ngot ont som inte fr ngot gott med sig, men att konstatera att mngkultur har positiva aspekter nr det uppenbarligen r ngot dligt i sig knns bara fel. Invandringen av ett litet antal tyska raketforskare (bokstavligen) fr att bidra till rymdforskningen r inte p ngot som helst stt jmfrbar med invandring av miljontals araber och afrikaner fr att komma tillrtta med en ldrande befolkning.

Vi behver rtta till vra egna befolkningsproblem genom att se till att det fds fler svenskar och europer, och vi mste gra det med alla medel som nden krver, oavsett om det innebr att frbjuda preventivmedel och abort, eller att avla fram nya svenskar och europer i provrr om s krvs. Att importera invandrare frn tredje vrlden istllet r vad man kallar folkutbyte, eller med andra ord mjukt folkmord.

Och det kommer som sagt inte Trump att stoppa, tyvrr, men han r tminstone ett steg i rtt riktning.
Citera
2024-11-08, 09:55
Medlem
kingkongfitnesss avatar
Citat:
Det du r ute efter r ett utopiskt exempel, och ja det finns nog inte. Varken s vitt jag vet eller s lngt jag kan tnka mig. Det fr man nog slppa, och fr att kunna ha en konstruktiv dialog frska isolera problemet och ta vrlden fr det komplexa det r. Mngkultur i sig och som begrepp r inte problemet r det enda jag sger. Ett samhlle med mnga kulturer r lngt mycket mer komplext n ett homogent och kommer att medfra problem. Det r ett faktum som de allra flesta utom mjligtvis en del p extremvnstern kan frst.

Det USA du pratar om var en mngkultur i sig. USA har varit mngkultur sedan europeer dk upp. Men absolut att det r ett mer splittrat USA idag. Fler har ftt sina rster hrda och alla str och gormar med sina politiska flaggor p respektive hustomt. De f som har frmga att fra dialog r tysta medan olika extremer skapar upplopp, vandaliserar, kr ver varandra (ven bokstavligen). Stora skillnaden med USA frn Sverige r att vi r relativt unga med en mngkultur och vi har inte haft lagar som r anpassade fr det. Vra lagar, system och infrastruktur r anpassade fr den lilla utopi vi hade tillflligt under kalla kriget. ven USA som ett land som stllts infr detta sedan LNGE (hr talar vi vilda vstern) har varit mindre lyckade i att anpassa sina lagar. Det r sjukt svrt.

andra sidan s har de en stor del av sina framgngar att tacka fr att ha importerat arbetskraft och intellektuella. Se bara efter andra kriget nr man vnligen tog emot en hel drs med nazi forskare. ven mnlandningen du pratar om kan med skerhet ha ftt en "boost" av individer frn andra lnder n just USA.

Kina har haft sin utveckling i ett rasande tempo, absolut. Men det hller p att stagnera och ven de behver nu blicka utanfr egna grnser. ven dr under kalla kriget har samarbeten funnits med andra kommunistiska lnder.

Mngkultur i sig har positiva aspekter, det r allt jag sger. Hur integration hanteras (dr r omfattning en enorm faktor som vi blivit varse i vrt lnga land) r viktigt. Vra lagar r dligt anpassade fr det mngkulturella samhlle vi har idag. Det r vi eniga om, tror jag. Tycker jag att det behver ske en ndring, och att vi har en allt fr stor andel som har svrt att anpassa sig till tminstone de krnvrden vi har hr i Sverige? Ja.

Komiska r att argumenten mot mngkultur och globalism gr hand i hand. Ser vi till vra grannlnder s har de liknande problem med befolkningsutveckling (ls ldrande befolkning, inte mngkultur i det hr fallet) och kompetensfrsrjning. Vi BEHVER arbetskraft, och d allt frn stdare hela vgen upp till lkare.
Invandring JA
Islam NEJ
Citera
2024-11-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Han vann allts samtliga vgmstarstater? Landslide-vinst
ja fan va bra att han vann och samtidigt tar kongressen
Citera
2024-11-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin1010
ja fan va bra att han vann och samtidigt tar kongressen

Han tar huset ocks, det blev storslam!
Citera
2024-11-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Detta r frmodligen den strsta comebacken sedan Lazarus.

Hela etablissemanget i USA har frskt att stoppa President Trump till varje pris. Genom att bedriva flera olika politiska processer i domstol, till och med genom att frska lta President Trump bli mrdad genom att upprtthlla ett uruselt personskydd kring honom. Dock verkade en hgre makt frhindra det frsket.

Det r dags att USA ger MAGA-rrelsen samma status som Civil Rights Movement och Teapartyrrelsen. Att man hedrar denna rrelse men en nationell arbetsfri hgtidsdag dr folket kan fira och f hgtidlighlla den bedrift som MAGA tillsammans med Presidenten har kmpat sig igenom.
Psykologin hos MAGA-rrelsen r lite underlig. Nr Trump vann frra gngen och man hade majoritet i bda kamrarna de frsta tv ren, var man njda d?

Minns att det var eufori ett par veckor, sen blev de bittrare och argare n nnsin. Det r liksom deras defaultposition alltid men nr Trump var president eskalerade det. Bitterheten kommer tillta nr de inser att detta inte kommer frndra nt fr deras del. En viss pervers tillfredsstllelse fr de av att mnniskor som har det nnu smre stllt n de sjlva blir nertrampade nnu mer.

Men bitterheten och ilskan kommer inte avta, den kommer tvrtom tillta, phejad av Trump som rttfrdigar dem att skylla alla sina misslyckanden p ngon annan. Istllet fr att titta sig sjlva i spegeln vill de i sin ngest och rdsla ge Trump nnu mer makt att frsmra deras mjligheter till ett vrdigt liv.
Citera
2024-11-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu frstrde du julen fr mig, min apelsinperiod, Hahaha!

Trump blev mer orange mot slutet, nr han kte sopbil var han nstan i ton med skerhetsvsten konstigt nog.

Citera
2024-11-08, 10:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Psykologin hos MAGA-rrelsen r lite underlig. Nr Trump vann frra gngen och man hade majoritet i bda kamrarna de frsta tv ren, var man njda d?

Minns att det var eufori ett par veckor, sen blev de bittrare och argare n nnsin. Det r liksom deras defaultposition alltid men nr Trump var president eskalerade det. Bitterheten kommer tillta nr de inser att detta inte kommer frndra nt fr deras del. En viss pervers tillfredsstllelse fr de av att mnniskor som har det nnu smre stllt n de sjlva blir nertrampade nnu mer.

Men bitterheten och ilskan kommer inte avta, den kommer tvrtom tillta, phejad av Trump som rttfrdigar dem att skylla alla sina misslyckanden p ngon annan. Istllet fr att titta sig sjlva i spegeln vill de i sin ngest och rdsla ge Trump nnu mer makt att frsmra deras mjligheter till ett vrdigt liv.

Frra perioden hade ju Trump kvar de RINOS som inte hade hunnit blivit utrensade, de satte ju effektivt kppar i hjulet fr honom.

Nu kommer det att bli mycket lugnare nr femtekolonnarna har ftt lmna skeppet s jag tror att Trump har mycket lttare nu att f igenom sin politik.
Citera
2024-11-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Donald Trump har blivit rik genom att rva sin far, Fred Trump. Och han ska tydligen inte vara ngon vidare affrsman.
Man kommer att tnka p fljande ordstv:
"Enklaste sttet att skapa en liten frmgenhet, r att starta med en stor."
Upphovsman hvdas av vissa kllor vara ksren Red Top, andra tillskriver det skmttecknren Torvald Gahlin.

Ja, att det r lttare att f mer pengar om man har pengar att investera r ju helt klart! Jag kan inte sga att jag vet Trumps affrer i detalj, men jag tror nog att han r bde smart och hnsynsls nog att ha gjort sig en egen hacka.
Citera
2024-11-08, 10:19
Medlem
SvD spekulerar lite om mjliga tillsttningar. Med tanke p vad som sgs om Trump och de tv krigen skulle i vart fall Mike Pompeo kanske kunna skapa rimlig utrikespolitik/frsvarspolitik. Inte srskilt kontroversiella sikter om man nu inte r kommunist, putinist eller islamist:
Den forna CIA-chefen var utrikesminister under större delen av Trumps förra mandatperiod. Så sent som i måndags deltog han på ett kampanjmöte i Pennsylvania och gav sitt stöd till sin tidigare chef.

Mike Pompeo var under sin tid på posten en stark Israelförespråkare. Samtidigt har han tagit tydlig ställning för Ukraina och föreslagit kraftiga sanktioner mot Ryssland och ytterligare vapenleveranser, skriver Euronews.
https://www.svd.se/a/Avx7nE/trumps-i...r-i-vita-huset

Lter bra tycker jag.

Dremot Elon Musk Hoppas verkligen inte han fr ngon slags post med maktbefogenheter. Det vore ytterst olmpligt. Musk r och skall vara affrsman och innovatr. Han fr grna st och vifta med Trumpvimplar men stt honom inte att ratta USA d gr det som fr de sjlvkrande Teslorna.
Citera
2024-11-08, 10:30
Medlem
Citat:

Man behver inte mngkultur fr att f folk till skitgrat, kolla p oljearablnderna. Gstarbetare kallas det. Vi i vstvrlden torde dock erbjuda lite mer mnskliga villkor.

Men det dr behovet r extremt verdrivet troligen. De flesta folk r fullt kapabla att gra sitt skitgra sjlva egentligen, utom mjligen oljearaberna. Drivkraften bakom de dr folkfldena r ekonomiska och fljd av dlig politisk planering. Vad r det annars fr mrklig naturlag som gr att ett folk med hyfsad ekonomi pltsligt inte skall kunna stda eller hmta pizzan sjlvt?

Och det r ju samma sak med latinos i USA. Inget ont om dem i sig, men USA fungerade tidigare alldeles utmrkt utan dagens enorma mngd latinos.
Citera
2024-11-08, 10:31
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
SvD spekulerar lite om mjliga tillsttningar. Med tanke p vad som sgs om Trump och de tv krigen skulle i vart fall Mike Pompeo kanske kunna skapa rimlig utrikespolitik/frsvarspolitik. Inte srskilt kontroversiella sikter om man nu inte r kommunist, putinist eller islamist:
Den forna CIA-chefen var utrikesminister under större delen av Trumps förra mandatperiod. Så sent som i måndags deltog han på ett kampanjmöte i Pennsylvania och gav sitt stöd till sin tidigare chef.

Mike Pompeo var under sin tid på posten en stark Israelförespråkare. Samtidigt har han tagit tydlig ställning för Ukraina och föreslagit kraftiga sanktioner mot Ryssland och ytterligare vapenleveranser, skriver Euronews.
https://www.svd.se/a/Avx7nE/trumps-i...r-i-vita-huset

Lter bra tycker jag.

Dremot Elon Musk Hoppas verkligen inte han fr ngon slags post med maktbefogenheter. Det vore ytterst olmpligt. Musk r och skall vara affrsman och innovatr. Han fr grna st och vifta med Trumpvimplar men stt honom inte att ratta USA d gr det som fr de sjlvkrande Teslorna.
Ett Tnkbart namn som dyker upp r
Marjorie Tayler Greeneus
https://x.com/RepMTG
Sen r det redan klart att den strtskna
John F Kennedy som r en frkmpe fr milj och Hlsa
Blir Hlso minister
https://x.com/RobertKennedyJr/status...40835062575163
Citera
2024-11-08, 10:39
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Om det blir tuffa tider tv r frn nu - kommer MAGA-basen hr inne att vara rliga och attackera sin husgud, eller kommer de skylla p Bidens arv/deep state i Washington DC?

Jag har varit p det hr forumet nu i ett halvr ungefr. Och jag har nstan aldrig sett dem attackera sin egna ledare. Om man jmfr det med Demokraterna, dr den egna basen (65%) ville att Biden skulle kliva t sidan.

r republikanska vurmare kapabla att reflektera ver detta eller kommer man att kra p nda in i kaklet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in