Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-08, 00:32
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Tjena det är såhär att snart är ju vintern på gång i vårat avlånga land igen. Tidig morgon med förmodligen nedisade och frostiga rutor varenda dag fram till April möjligtvis.

Jag har hört och läst att det finns olika alternativ vad som är rätt eller fel är väl upp till var och en.
1.Motorvärmare + kupévärmare (sladd, eluttagversion)
2. Bränslevärmare som styrs via app telefon eller inne i bilen på timer.

Hur gör ni som bor i hus ? Antar att ni som bor i villa drar motorvärmare kabeln från bilen direkt till ett 230v uttag i garaget eller huset.

Hur gör ni som bor i lägenhet?
Står ni i ett garage och där blir de snöfritt så ni har ej detta problem kanske vs någon som står på gatan, solm inte har möjlighet att stoppa i en värmarsladd.

Hur gör ni som parkerar på gatan?
Får ni alltid sätta er i en kall bil eller har ni tips på hur man undviker detta problem på morgonen.
Hur gör ni som INTE har tillgång till eluttag ?

Vad och vilket alternativ är bäst alla tips är till stor hjälp då jag absolut inte gillar att frysa på morgonen
Citera
2024-11-08, 01:06
Medlem
tomatlarss avatar
Bränslevärmare är ju helt klart bäst men de kostar ju någonstans runt 20k tillskilnad från Motorvärmare +Kupévärmare som är närmare 4k.

Själv har jag uttag på väggen som jag drar en kabel ifrån och har en timer så motorvärmaren går några timmar före jag ska åka.

Ska jag iväg en sväng sporadiskt och har tid går jag helt änkelt ut och startar bilen så den får gå 15-20 minuter före jag ska åka.

Står man på gatan får man helt enkelt bita i det sura äpplet och skrapa rutorna.
Citera
2024-11-08, 06:04
Medlem
pantywankers avatar
Sidorutorna och yttre speglar är lätta att skrapa.
Framrutan är jobbig och det löser jag med ett skydd över natten.
Kostar 30 kr och läggs på enkelt.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...eskydd-619653/
Undviker sprayer på ytor som inte har torkare så kallade flytande isskrapor då dom lämnar ett jävla kladd efter sig som försämrar sikten
Citera
2024-11-08, 06:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har dieselvärmare i bilen och det är bästa uppfinningen anser jag. Du sätter dig i en ordentligt uppvärmd bil, motorvärmare och kupéfläkt kommer aldrig i närheten och du kör iväg direkt.
Jag som åker över hela landet har inte alltid tillgång till uttag så motorvärmare funkar inte.
Citera
2024-11-08, 09:18
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har dieselvärmare i bilen och det är bästa uppfinningen anser jag. Du sätter dig i en ordentligt uppvärmd bil, motorvärmare och kupéfläkt kommer aldrig i närheten och du kör iväg direkt.
Jag som åker över hela landet har inte alltid tillgång till uttag så motorvärmare funkar inte.

Ja det kanske är det man skall sätta i. Tack för tipset
Citera
2024-11-08, 12:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Ja det kanske är det man skall sätta i. Tack för tipset

Tyvärr tror jag det är omöjligt att eftermontera eller i annat fall pissdyrt så det bästa är att köpa en bil där det redan sitter någon form av bränslevärmare.
Citera
2024-11-08, 12:56
Medlem
Citat:
Jag som också tidigare åkte över hela landet, och arbetsgivaren hade avtal med Scandic, utnyttjade så gott som alltid hotellkedjans motorvärmarplatser.
Hade skaffat en egen nyckel och en evighetssäkring, så jag behövde aldrig stanna utanför receptionen,
gå in och hämta nyckel och säkring, köra ner bilen till motorvärmarplatserna och ansluta elkabeln.
Smidigt - att jag dessutom sparade kostnaden för motorvärmaren åt arbetsgivaren var en bonus.
Citera
2024-11-08, 12:56
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Tyvärr tror jag det är omöjligt att eftermontera eller i annat fall pissdyrt så det bästa är att köpa en bil där det redan sitter någon form av bränslevärmare.
Finns värmare att monter i efterhand med egen tank för någon tusing.
Detta är dock en kamin med fläkt med ett utblås och ingen värmning av motorn.
Kvaliteten på dessa är allt annat än bra. Exempel bara.
https://www.bol.com/nl/nl/p/vevor-2k...0000031200930/
Citera
2024-11-08, 13:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag som också tidigare åkte över hela landet, och arbetsgivaren hade avtal med Scandic, utnyttjade så gott som alltid hotellkedjans motorvärmarplatser.
Hade skaffat en egen nyckel och en evighetssäkring, så jag behövde aldrig stanna utanför receptionen,
gå in och hämta nyckel och säkring, köra ner bilen till motorvärmarplatserna och ansluta elkabeln.
Smidigt - att jag dessutom sparade kostnaden för motorvärmaren åt arbetsgivaren var en bonus.

Då har vi samma resväg då men låter min bränslevärmare fixa det, ett jävla trassel med motorvärmare och kupén blir fisljummen.
Men låter också som att du reste för ett tag sen.

Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Finns värmare att monter i efterhand med egen tank för någon tusing.
Detta är dock en kamin med fläkt med ett utblås och ingen värmning av motorn.
Kvaliteten på dessa är allt annat än bra. Exempel bara.
https://www.bol.com/nl/nl/p/vevor-2k...0000031200930/

Se där ja, det har kommit men då ska man komma ihåg att tanka den också😀
Citera
2024-11-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Hur gör ni som parkerar på gatan?
Får ni alltid sätta er i en kall bil eller har ni tips på hur man undviker detta problem på morgonen.
Hur gör ni som INTE har tillgång till eluttag ?

Vad och vilket alternativ är bäst alla tips är till stor hjälp då jag absolut inte gillar att frysa på morgonen
Vinterkläder på, är det som gäller för mig. Dock vore det skönt med mindre imma och skit på rutorna. Vindruteskydd hjälper att hålla det värsta borta.
Citera
2024-11-08, 14:08
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Jahapp då blir det overall på då
Citera
2024-11-08, 14:28
Medlem
Har haft en bensindriven värmare i en bil jag köpte ny. Den fungerade så att man ställde in en tid när man skulle köra och så kände den själv av temperatur ute när den behövde starta. Då värmde den upp kylarvatten och alltså motorn. Sen värmde det vanliga värmepaketet upp inne i bilen genom att starta fläkten. Det var underbart att gå ut till en varm, is/snöfri bil när det var -20 grader var man än befann sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in