Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-10-31, 17:02
Medlem
yiys avatar
Vad är det för idiotsvar på första sidorna här..

Som tack och lov nämndes senare, flytta helt enkelt över dina BTC till ditt konto på Kraken. Sälj till EUR. Ta ut direkt till ditt svenska konto. Det konverteras till SEK automatiskt. Det är en vanlig europeisk banköverföring.
Citera
2024-11-04, 07:32
Medlem
Har skickat fiat från Bitpanda till Swedbank många gånger utan problem.
Citera
2024-11-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Förstår inte problemet alls. Flyttar fiat till o från binance genom revolut ett par ggr i månaden och gjort det i ett par års tid. Sedan från revolut till min svenska bank.
Inga som helst konstigheter.

Gjorde ett Swift uttag senast förra veckan..

Tack för detta tips! Ska testa att starta upp Revolut då. Men säljer du krypton på Binance och sedan flyttar fiaten därifrån till Revolut alltså?
Citera
2024-11-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Vad är det för idiotsvar på första sidorna här..

Som tack och lov nämndes senare, flytta helt enkelt över dina BTC till ditt konto på Kraken. Sälj till EUR. Ta ut direkt till ditt svenska konto. Det konverteras till SEK automatiskt. Det är en vanlig europeisk banköverföring.

Men vilka banker skulle acceptera pengar direkt från Kraken? nämn en svensk bank som gör deT?

Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Har skickat fiat från Bitpanda till Swedbank många gånger utan problem.

Intressant, tack för tipset, ska titta på detta!
Citera
2024-11-07, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner
Tack för detta tips! Ska testa att starta upp Revolut då. Men säljer du krypton på Binance och sedan flyttar fiaten därifrån till Revolut alltså?

Yes det är så jag gör.
För INTE över ren crypto till revolut, endast fiat !
Citera
2024-11-07, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner
Intressant, tack för tipset, ska titta på detta!
Ett förtydligande: Jag skickade pengarna till skattekontot hos Swedbank, inte till mitt eget konto. Jag betalade alltså skatten direkt från Bitpanda med deras betaltjänst:
https://www.bitpanda.com/en/pay-payments

Förövrigt tänker jag använda kryptokort, men har inte bestämt vilket än. Bitpanda har kort, men det är bara tillgängligt i euro-länder.

Detta innebär att jag inte behöver involvera min bank alls. Jag kan både betala skatt och köpa saker utan bankens hjälp.
Citera
2024-11-09, 23:31
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Landar en större summa på bankkontot så är det ju tvärkört. Bara tur om man klarar sig med nuvarande lagar.
Vad menar du med "klarar sig" och lagar?
Det är inte olagligt att ha bitcoin.
Betala skatten och du är fine? Right?

Halvt sarkastisk och faktiskt halvt seriös frågeställning. Har själv alltid varit livrädd för att sälja bitcoins för det känns som staten kan få för sig att de ska ha alla pengar och lite till, på grund av "orsaker" i form av luddiga skatteregler och gamla coins som var inköpt före det var några regler alls och före man själv ens funderade på att bokföra något som helst gällande krypto.
Nu är det ju inga miljoner jag har, men just det är också en del av problemet. Hade jag haft det hade jag kunnat köpa mig ur problemet med att betala skatteplanerare och juridiskt försvar om skatteverket bestämmer sig för att beslagta alla pengar.

"Bevisa att du inte tjänat dessa pengar på knarkhandel annars är de våra" typ. Skyldig till motsatsen är bevisad som det är i skatteärenden är ju ett system man undviker med alla krafter man har, just eftersom man är skyldig i grunden, är exakt samma orsak att jag inte reser till Nord-Korea trots det hade varit spännande att uppleva landet.
Citera
2024-11-10, 00:18
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Vad menar du med "klarar sig" och lagar?
Det är inte olagligt att ha bitcoin.
Betala skatten och du är fine? Right?

Halvt sarkastisk och faktiskt halvt seriös frågeställning. Har själv alltid varit livrädd för att sälja bitcoins för det känns som staten kan få för sig att de ska ha alla pengar och lite till, på grund av "orsaker" i form av luddiga skatteregler och gamla coins som var inköpt före det var några regler alls och före man själv ens funderade på att bokföra något som helst gällande krypto.
Nu är det ju inga miljoner jag har, men just det är också en del av problemet. Hade jag haft det hade jag kunnat köpa mig ur problemet med att betala skatteplanerare och juridiskt försvar om skatteverket bestämmer sig för att beslagta alla pengar.

"Bevisa att du inte tjänat dessa pengar på knarkhandel annars är de våra" typ. Skyldig till motsatsen är bevisad som det är i skatteärenden är ju ett system man undviker med alla krafter man har, just eftersom man är skyldig i grunden, är exakt samma orsak att jag inte reser till Nord-Korea trots det hade varit spännande att uppleva landet.

Ett stort problem är ju att man kan behöva skatta mer än hela kapitalet.

Ett annat är att många banker hatar krypto och kan bestämma sig för att man är persona non grata.
Citera
2024-11-10, 01:14
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Ett stort problem är ju att man kan behöva skatta mer än hela kapitalet.

Ett annat är att många banker hatar krypto och kan bestämma sig för att man är persona non grata.
Så egentligen "bara" samma rädsla som jag har över att bli blåst av staten.

Jag hoppas det är tydligt och säkert åtminstone på pappret vid det här laget.

(Gällande bankerna och att de kan bete sig hur fan som helst, trots att de påverkar och kontrollerar samhället mest av alla former av både privata industrier och offentliga lagar, och är omöjligt att leva i svenskt samhälle utan att vara kund hos är absolut ett problem i TS fråga. Men mindre problem i form av tvärkört på grund av lagar. Där är det tvärkört på grund av brist på lagar. )
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in