Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-28, 21:52
Medlem
Hej!

Frustrationen växer då jag vill realisera en del av kryptotillgångar. Jag har inte gjort det här på flera år och världen har förändrats. Det verkar ju helt omöjligt att få ut FIAT som går att överföra till ett normalt svenskt bankkonto?

Jag har just nu mitt innehav på Binance. Skatt och sånt spelar ingen roll, jag vill bara komma åt pengarna.

Jag tänkte att jag bara kunde konvertera hos Binance från BTC till EUR och sedan med SEPA överföra till t ex Wise. Detta stöds ej längre. Binance varnar för att göra överföringar till Wise och liknande tjänster.

Att sätta över direkt från Binance till svenskt bankkonto är ju bara att glömma, jag är kund i flera större svenska banker men alla är anti-krypto. Har hört om andra som fått sina vanliga konton frysta hos t ex ICA-banken för småsummor krypto.

Hur gör man? Jag är förövrigt spärrad hos Coinbase. Annars kanske försäljning från BTC till EUR hos Coinbase och sedan överföring till Paypal-konto kan vara en väg? Kan man sedan därifrån överföra till en svensk bank? Eller blir det problem då igen?

Tänker att många måste ha liknande på problem. När jag sålde kryptotillgångar senast, innan pandemin, var det bara att sälja på Coinbase och överföra till Länsförsäkringar utan några som helst problem.

All hjälp uppskattas! Summorna det handlar om är 15-30 000 SEK.
Citera
2024-10-28, 21:55
Medlem
Melange5738s avatar
Installera Haveno Reto. Det är en decentraliserad p2p handelsplats för krypto. Du måste dock ha en mindre summa XMR för att kunna använda den.
Citera
2024-10-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Installera Haveno Reto. Det är en decentraliserad p2p handelsplats för krypto. Du måste dock ha en mindre summa XMR för att kunna använda den.

Och hur flyttar jag pengar därifrån till ett legit konto? Utan telefonsamtal från banken?
Citera
2024-10-28, 22:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner
Och hur flyttar jag pengar därifrån till ett legit konto? Utan telefonsamtal från banken?

Säg till personen som du säljer till att skriva något ickekrypto-relaterat i meddelanderaden.
Citera
2024-10-28, 23:27
Medlem
Finns ju sidor som localcoinswap där du kan sälja för swish.

Om du vill va mer säker så skulle jag köpa presentkort på typ amazon med bitcoin och sen köpa nåt av värde på Amazon, typ en iphone 15 som du sedan säljer på blocket.
Du kanske förlorar 10% eller så på det men helt klart värt det.

Går ju köpa guld med bitcoin också och det är ju ännu bättre då du knappt kommer förlora nåt alls
Citera
2024-10-28, 23:30
Medlem
ValkPaddas avatar
Landar en större summa på bankkontot så är det ju tvärkört. Bara tur om man klarar sig med nuvarande lagar.
Citera
2024-10-28, 23:33
Medlem
Aaarghhhs avatar
revolut?
Citera
2024-10-29, 01:07
Medlem
här har du två alternativ

https://suissegold.com/en/bitcoin
www.bitrefill.com

Suissegold är världskänd i guldkretsar, dock vet jag inte hur jävla smart det är att få det skickat då jag kan tänka mig tullen kan vara intresserad, annars är det ju bara åka ner till Schweiz och köpa då biljett dit gå på typ 1000kr.
Flyg dit och åk tåg hem kanske.

Bitrefill är ju annars sjukt jävla bra på dom har många affärer att välja på.
Undraom det kanske tom går att handla med presentkort i affär och sen få återbetalning i kontanter eller banköverföring?
Citera
2024-10-29, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
här har du två alternativ

https://suissegold.com/en/bitcoin
www.bitrefill.com

Suissegold är världskänd i guldkretsar, dock vet jag inte hur jävla smart det är att få det skickat då jag kan tänka mig tullen kan vara intresserad, annars är det ju bara åka ner till Schweiz och köpa då biljett dit gå på typ 1000kr.
Flyg dit och åk tåg hem kanske.

Bitrefill är ju annars sjukt jävla bra på dom har många affärer att välja på.
Undraom det kanske tom går att handla med presentkort i affär och sen få återbetalning i kontanter eller banköverföring?

Sälj inte för stora summor på blocket för då får du skatta på det, dom har ju ditt BankID så dom lämnar alla sälj till skatteverket.

Guldtacka som importeras till Sverige är det väl tullavgift på precis som när du köper elektronik från USA?

Kvitto på en oöppnad mobil från ett svenskt företag kan du sälja för marknadspris nästan så det med presentkorten är riktigt bra tips.
Citera
2024-10-29, 05:40
Medlem
Man kan använda krypto-kort:
https://www.coingecko.com/learn/top-crypto-cards
Senast redigerad av Cyber500 2024-10-29 kl. 05:50.
Citera
2024-10-29, 11:22
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Landar en större summa på bankkontot så är det ju tvärkört. Bara tur om man klarar sig med nuvarande lagar.

Vad är problemet med att deklarera dem på K4 då?
Citera
2024-10-29, 12:58
Medlem
Kanske lite off-topic, men är det så att bara Sverige är korkad när det gäller kryptovalutor, medan andra länder verkar acceptera dem alltmer i sina finansiella system? Det finns flera bitcoin-ETF:er på Nasdaq, men nej, det verkar enklare att köpa heroin och sedan sälja det för kontanter än att betala skatt för sina egna bitcoins här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in