Citat:
Jag har ingen exakt frågeställning eller egen teori. Mitt syfte (utöver att jag själv tycker det är intressanta ämnen*) med trådstarten var att få igång en spännande diskussion mellan personer av vitt skilda sätt att se på världen. Den ena ockulta gruppen som går mer på egna upplevelser och inte är särskilt naturvetenskapligt orienterade. Lite generöst kan man i vetenskapliga termer säga att de ägnar sig åt empiri. Den andra gruppen som vill att saker ska kunna beläggas vetenskapligt innan de tror på något. Båda grupperna är väldigt olika men båda tror på sina teorier som inte går att bevisa praktiskt, även om den senare gruppen kan ha starka teoretiska belägg.
*Själv skulle jag säga att jag tillhör den senare gruppen. Men jag fascineras av båda ämnena. Kvantfysiken för att den skapar såna enorma teoretiska möjligheter för teknisk utveckling och i viss utsträckning närmar sig filosofin. Det kan också vara intressant att tänka sig annat intelligent liv som ligger långt före oss i teknisk utveckling, har de kunnat använda sig av kvantfysik på ett sätt vi bara kan drömma om? Det är inte omöjligt och med tanke på att universum är oändligt blir det därför också sannolikt.
Andevärlden är intressant mer som ett antropologiskt fenomen och är för mig relaterat till gammal folktro. Det är intressant att följa människor som känner sig mediala och försöka förstå hur och varför. Det är också kul att titta på till exempel Laxton som försöker bevisa andevärlden vetenskapligt med sina olika instrument, men gång på gång fastnar i bekräftelsebias och tror sig hitta belägg för att spöken och demoner finns.
Men visst skulle det vara häftigt att råka ut för något oförklarligt, alla gillar väl att bli skrämda i viss utsträckning?
*Själv skulle jag säga att jag tillhör den senare gruppen. Men jag fascineras av båda ämnena. Kvantfysiken för att den skapar såna enorma teoretiska möjligheter för teknisk utveckling och i viss utsträckning närmar sig filosofin. Det kan också vara intressant att tänka sig annat intelligent liv som ligger långt före oss i teknisk utveckling, har de kunnat använda sig av kvantfysik på ett sätt vi bara kan drömma om? Det är inte omöjligt och med tanke på att universum är oändligt blir det därför också sannolikt.
Andevärlden är intressant mer som ett antropologiskt fenomen och är för mig relaterat till gammal folktro. Det är intressant att följa människor som känner sig mediala och försöka förstå hur och varför. Det är också kul att titta på till exempel Laxton som försöker bevisa andevärlden vetenskapligt med sina olika instrument, men gång på gång fastnar i bekräftelsebias och tror sig hitta belägg för att spöken och demoner finns.
Men visst skulle det vara häftigt att råka ut för något oförklarligt, alla gillar väl att bli skrämda i viss utsträckning?
Jag ska grotta ner mig på ämnet under dagen men under tiden har jag ett tips till dig att börja med att analysera dina drömmar och déjà vu-upplevelser. Dessa "fenomen" är nog steg ett till och nyckeln till att förstå parallella universum och andevärlden. Jag har testat en sak två nätter i rad, det var att "bestämma" vem jag skulle drömma om, en person jag drömmer väldigt sällan om och underligt nog har jag drömt om den personen två nätter i rad nu, och omständigheterna i drömmarna har varit väldigt underliga och inget som (vad jag vet) har hänt i dennes liv tidigare.
De senaste déjà vu-upplevelserna jag haft har varit så "utomkroppsligt" påtagliga, som om känslan att befinna mig i det tillståndet är utom min kontroll på något sätt. Jag läste lite om det igår och det finns teorier om att fenomenet déjà kan förklaras med att jag och en "kopia av mig själv utvunnen ur ett livsval" upplever tillfället och platsen under samma punkt på tidslinjen, antingen nutid, framtid eller dåtid. Déjà vu-upplevelser är såklart för spontant för att det ska finnas möjlighet att mäta någon form av hjärnaktivitet så det finns inget som motbevisar det.
Vad gäller drömmar har jag en teori om att ens egna medvetande blir så svagt att andra medvetanden eller kopior av en själv kan kommunicera med en. Att man inte kan styra sina pågående drömmar kan ju förklaras i det bla.
Om man ska försöka väva in kvantfysikaliska teorier i detta så kanske de absolut minsta partiklarna kan fungera som maskhål till andra universum, kroppar och medvetande.
Senast redigerad av billigost Igår kl. 12:16.
Senast redigerad av billigost Igår kl. 12:16.