• 1
  • 2
2024-11-16, 01:12
  #13
Medlem
Jag skrev tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Processorer har länge haft tillräckligt med cache för att kunna exekvera en stor del av instruktionerna utan att behöva vare sig data eller kod från primärminnet (eftersom allt som behövs för en instruktion ofta redan finns i den inbyggda cachen). Processorn kan alltså exekvera massor av instruktioner till följd av hög IPC utan att det behöver avspeglas i motsvarande mängd minnestransaktioner. IPC syftar på instruktioner, inte på minnestransaktioner eller FSB-överföringar. (FSB är bussen mot minneskontrollern som i sin tur pratar med minnet. När MT/s blev den föredragna termen för transaktioner mot minne blev det lämpligt att använda samma term om FSB, eftersom dessa går via FSB.)

Det fetade var lite dumt formulerat, och borde ha varit "till följd av hög IPC eller bra cachelokalitet". Cachens inverkan tog jag ju upp i meningen innan, så jag tyckte väl att det var underförstått, men jag ser nu att det blir lite konstigt att explicit lyfta fram IPC där när poängen med stycket var att betona cachens inverkan. Det är ju cachen som frikopplar instruktionsexekveringen från minnesåtkomsten, en effekt som finns oavsett om den sedan förstärks av hög IPC eller inte.
Citera
2024-11-16, 01:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ordet "proppar" för processorer är det serverfolket som brukar använda.

Åhå, där lärde jag mig något nytt – trodde det var lika egenpåhittat som "megaterr".
Citera
2024-11-16, 01:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag skrev tidigare:



Det fetade var lite dumt formulerat, och borde ha varit "till följd av hög IPC eller bra cachelokalitet". Cachens inverkan tog jag ju upp i meningen innan, så jag tyckte väl att det var underförstått, men jag ser nu att det blir lite konstigt att explicit lyfta fram IPC där när poängen med stycket var att betona cachens inverkan. Det är ju cachen som frikopplar instruktionsexekveringen från minnesåtkomsten, en effekt som finns oavsett om den sedan förstärks av hög IPC eller inte.

En stor cache i CPUn har faktiskt stor inverkan på exekveringshastigheten hos somliga program. I och med att cachen innehåller den efterfrågade kopian av minnessegmentet innebär det att den behöver inte vänta på minnesbussen ska hämta en page av minnet, så går det fortare.

I en multi-CPU eller multi-trådad CPU så kan minnesbussen snabbt bli överbelastad, och tråden hamnar då i en wait. Då går cykler förlorade.
Det är vanligen mycket svårt att optimera allt detta eftersom körmiljön skiftar så mycket i en vanlig PC. Alltså att så många olika program är laddade samtidigt,

I en server däremot så körs det vanligen bara OS plus serverprogramvaran, och man kan lättare se om cykler går förlorade.

Det verkar snarare nu som att man inte bryr sig så mycket om detta, utan bara klämmer in mera minne i maskinen.
Enklare och billigare, än att ödsla timmar på optimeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Åhå, där lärde jag mig något nytt – trodde det var lika egenpåhittat som "megaterr".

Tack !! - "Proppar" verkar bara användas om moderkort som har fler än en CPU. På ett serverrack så sitter en liten display och den lyser ifall en CPU lagt av. Vanligen sitter det 4 CPUer i en sådan server.
Man öppnar bara racket, kopplar ur strömmen, och spänner loss klämman och sätter dit en ny "propp" med CPU och fläkt i ett. Nästan som att byta en vanlig propp alltså.

Fläkten är liten och kompakt och det är därför som den väsnas så mycket.

Är programvaran intakt så startar den upp och fortsätter som om inget har hänt.

Det är likadant som att byta hårddiskar ungefär. Alltså om de sitter i sk RAID där det hela tiden finns en hel komplett spegelkopia av innehållet även om en disk har lagt av.
Citera
2024-11-16, 23:18
  #16
Medlem
Här finns en rätt så bra artikel om MT/sek versus MHz:

https://www.kingston.com/en/blog/pc-...nce/mts-vs-mhz

En artikel om att konfigurera en RAM-disk som enligt mätningar ger 3 ggr bättre
prestanda än de flesta NVMe-SSD-diskar:
https://www.kingston.com/en/blog/pc-...at-is-ram-disk

Detta har dock bara betydelse för minneshungriga program plus att
prestanda måste vara allt. RAM-disken initieras vid bootningen och måste först
ladda över spegelkopian från en ordinarie hårddisk.

Skulle man få ett plötsligt bortfall av elström så försvinner innehållet helt på
RAM-disken. Man måste då antingen ha en UPS och/eller en RAID-kopia av RAM-disken
som är aktiv hela tiden.
Finns det inte så är innehållet förlorat.

RAM-diskar kan dock ha en ganska bortglömd nackdel. De är nämligen inte så stora
och kan snabbt bli problematiska ifall de blir fulla eller nästan fulla.

Många vanliga program kontrollerar inte idag om skrivningen kan genomföras och/eller misslyckas,
och det kan bli mycket oväntade krascher om disken blir full.

Dvs programmet kraschar och man kan inte se var det kraschade. Dessutom så kan
sådana program lämna kvar RAM-disken i ett osäkert läge.
Dvs att filstrukturen blir inkonsekvent och förstörd.

Därmed kan det i alla fall teoretiskt sett bli så att det kraschade programmet drar
med sig andra program som också kraschar.

För närvarande så finns det inget annat knep än att starta om kärran ifall detta har inträffat.

Dessa egenskaper hos RAM-diskar har gjort att de fortfarande inte har så stor användning annat än att man dels vet att optimering för prestanda är av yttersta vikt. Men också att man vet på ett ungefär om utrymmesbehovet på RAM-disken är fixerat i förväg.

För närvarande så saknar många operativsystem spärrar mot att ett program utnyttjar diskutrymmet fullt ut. Detta blir besvärligt i och med att en RAM-disk inte kan bli så stor, och kan därmed snabbt bli full.

Därför brukar man utesluta RAM-diskar i serversammanhang. I en kraschad server så kan man vanligen städa upp en hårddisk även om den blivit full, och servern vägrar att starta.

Här finns också HBTQ-certifierade RAM-minnen som är "icke-binära:"
https://www.kingston.com/en/blog/sys...bit-memory-faq

Termen icke-binär är dock falsk, minnena använder ändå binär teknik i grunden.
Lite grand av en ordlek i detta med "icke-binärt", kanske låter häftigt - vad vet jag ?
Citera
2024-11-27, 08:56
  #17
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ordet "proppar" för processorer är det serverfolket som brukar använda. Det är väl lättare att säga, plus att de i en server byts som en propp, ett vanligt underhållsarbete. Både CPUn och CPU-fläkten byts som en enhet, med att lossa klämman som trycker ner CPUn mot moderkortet.
Man har inga krav på att fläktarna ska vara ljudlösa eftersom ingen sitter bredvid en server ändå, så då kan de väsnas så mycket de vill.
Nja, eller så är det bara Smeknamn. Det är ingen fara Prollar (eller centralproppgubbar direkt översatt) är extremt ovanliga att byta, dom går Aldrig sönder typ. Hårddiskar och fläktar havererar ju då många barn är inne i serverhallarna utan uppsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
En stor cache i CPUn har faktiskt stor inverkan på exekveringshastigheten hos somliga program. I och med att cachen innehåller den efterfrågade kopian av minnessegmentet innebär det att den behöver inte vänta på minnesbussen ska hämta en page av minnet, så går det fortare.

I en multi-CPU eller multi-trådad CPU så kan minnesbussen snabbt bli överbelastad, och tråden hamnar då i en wait. Då går cykler förlorade.
Det är vanligen mycket svårt att optimera allt detta eftersom körmiljön skiftar så mycket i en vanlig PC. Alltså att så många olika program är laddade samtidigt,

I en server däremot så körs det vanligen bara OS plus serverprogramvaran, och man kan lättare se om cykler går förlorade.

Det verkar snarare nu som att man inte bryr sig så mycket om detta, utan bara klämmer in mera minne i maskinen.
Enklare och billigare, än att ödsla timmar på optimeringar.



Tack !! - "Proppar" verkar bara användas om moderkort som har fler än en CPU. På ett serverrack så sitter en liten display och den lyser ifall en CPU lagt av. Vanligen sitter det 4 CPUer i en sådan server.
Man öppnar bara racket, kopplar ur strömmen, och spänner loss klämman och sätter dit en ny "propp" med CPU och fläkt i ett. Nästan som att byta en vanlig propp alltså.

Fläkten är liten och kompakt och det är därför som den väsnas så mycket.

Är programvaran intakt så startar den upp och fortsätter som om inget har hänt.

Det är likadant som att byta hårddiskar ungefär. Alltså om de sitter i sk RAID där det hela tiden finns en hel komplett spegelkopia av innehållet även om en disk har lagt av.
Haha de låter väldigt ovanligt att en centralproppgubbe skulle insomna. Ja menar vi har ju thermal throttling och sån bajskerv i våra proppskåp. Va skulle "slita ut" en prorkel så isf? Jag har kört svårt övertrimmad konsumentgrads-CPU sedan ganska många år och aldrig råkat ut för det minsta :S
__________________
Senast redigerad av avc 2024-11-27 kl. 08:59.
Citera
2024-11-27, 11:43
  #18
Medlem
Att man bytte från MHz till MT/s beror på att man införde DDR-minnen, alltså dubbeldatarejt, men MHz ändrades inte, trots dubbel hastighet. MT/s redovisar den ökade prestandan bättre.
Citera
2024-12-01, 07:18
  #19
Medlem
LDLooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ser att wikiartikeln för Pentium 4 av någon anledning är inlupen på megaterr/s snarare än MHz för FSB. Noterat att detta fenomen spridits bland nyare processorer, troligtvis för att förvirra. MHz är ett värde som alltid fungerat och fyllt sitt syfte. Man har direktöversatt och påstår att 1 Hz = 1 transaktion per sekund (IPC = 1). Varför har man hittat på ett nytt värde och sen när? Är Pentium 4 referensproppen för IPC 1:1? Vad är meningen?
Man har inte övergått till mt/s. Det har varit så sedan DDR<

Det är tillverkarna; Corsair, Kingston, HyperX, G.Skill, Samsung, Hynix etc etc som har valt att använda MHz.
Citera
2024-12-01, 09:04
  #20
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDLoose
Man har inte övergått till mt/s. Det har varit så sedan DDR<

Det är tillverkarna; Corsair, Kingston, HyperX, G.Skill, Samsung, Hynix etc etc som har valt att använda MHz.
Kan inte tillverkarna bara gå över till mibibyte och gibiflops istället också, för att förvirra så mycket som möjligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in