Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 03:22
Medlem
balearisks avatar
Råkade nyss ut för något skumt. Brukar inte vara uppe såhär sent, men jag såg att jag fått en notis från min bank. 02:15 hade någon köpt en bussbiljett i Hässleholm genom att blippa kortet. Spärrade alla mina kort direkt, inte ens en kvart efter att köpet gjorts. Tänkte direkt att kortet måste vara borta, men icke. Det ligger tryggt i min plånbok och enligt banken har det gjorts med mitt fysiska kort.

Hur kan detta ha hänt? Alltså, det är ju inget biljettköp i appen utan någon har gått på bussen, blippat kortet och köpt en biljett för hela 31 spänn Jag är genuint nyfiken. Det hade inte varit konstigt om någon köpt något på nätet men det här övergår mitt förstånd. Har kollat igenom alla mina kortköp och eftersom kortet är relativt nytt så har jag bara gjort ca tio transaktioner (använder oftast mitt digitala kort), varav inga köp gjorts på skumma hemsidor eller dylikt.

Har ni några teorier kring hur det kan ha gått till? Jag ligger i sängen och klurar, det går sådär.

Varma hälsningar,

balearisk
Citera
Idag, 06:26
Medlem
Du har kanske använt en kort terminal där den har kopierats jag tror det heter skimming

Kan vara från bensinmack, små affärer som thai livs, eller liknande.

Föreslår att du stänger av internet köp och kort köp temporärt när du inte använder den jag vet att Swedbank appen kan man göra så
Citera
Idag, 06:30
Medlem
Notis från din bank?
Citera
Idag, 08:15
Medlem
Ta bort blippet!

Alt 1 - kontakta din bank

Alt 2 - gör det fysiskt,
https://www.sweclockers.com/forum/tr...ort-utan-blipp
Citera
Idag, 08:24
Medlem
"Enligt banken har det gjorts med mitt fysiska kort". TS hittar bara på. Ingen bank har personlig service kl 03.00 på natten.
Citera
Idag, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
"Enligt banken har det gjorts med mitt fysiska kort". TS hittar bara på. Ingen bank har personlig service kl 03.00 på natten.

Den enda servicen du får den tiden på dygnet att du kan spärra korten, iaf. min bank har den tjänsten
Citera
Idag, 10:01
Medlem
balearisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Du har kanske använt en kort terminal där den har kopierats jag tror det heter skimming

Kan vara från bensinmack, små affärer som thai livs, eller liknande.

Föreslår att du stänger av internet köp och kort köp temporärt när du inte använder den jag vet att Swedbank appen kan man göra så

Jätteskumt, jag har i princip enbart köpt grejer från butikskedjor eller större hemsidor och fått alla beställningar som vanligt. Men tack för svaret, korten är spärrade och polisanmälan är gjord. Får se hur det går.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Notis från din bank?

Ja, från bankappen! Kanske borde ha specificerat det, jag får en notis i telefonen när en transaktion genomförs.

Citat:

Nä, jag hittar faktiskt inte på Min bank har en AI-kundtjänst som går att chatta med dygnet runt, och den kunde bekräfta vilket kort som använts för att genomföra transaktionen.
Citera
Idag, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balearisk

Nä, jag hittar faktiskt inte på Min bank har en AI-kundtjänst som går att chatta med dygnet runt, och den kunde bekräfta vilket kort som använts för att genomföra transaktionen.

Visst har banker chatt-robotar men de svarar bara på allmänna frågor. Att en AI-kundtjänst skulle bekräfta att ett fysiskt kort använts är verkligen "hitta på ".
Citera
Idag, 10:27
Medlem
S.O.Stolps avatar
Bussbiljetten behöver inte ha köpts kl 02:15. Tror man gör en sammanfattning av dagens resor under natten.
Citera
Idag, 10:31
Medlem
Troians avatar
Citat:

Spärrservice är väl hos de flesta öppet dygnet runt? Men vet inte om de ser eller informerar om vad för köp som gjorts.
Citera
Idag, 10:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Råkade nyss ut för något skumt. Brukar inte vara uppe såhär sent, men jag såg att jag fått en notis från min bank. 02:15 hade någon köpt en bussbiljett i Hässleholm genom att blippa kortet. Spärrade alla mina kort direkt, inte ens en kvart efter att köpet gjorts. Tänkte direkt att kortet måste vara borta, men icke. Det ligger tryggt i min plånbok och enligt banken har det gjorts med mitt fysiska kort.

Hur kan detta ha hänt? Alltså, det är ju inget biljettköp i appen utan någon har gått på bussen, blippat kortet och köpt en biljett för hela 31 spänn Jag är genuint nyfiken. Det hade inte varit konstigt om någon köpt något på nätet men det här övergår mitt förstånd. Har kollat igenom alla mina kortköp och eftersom kortet är relativt nytt så har jag bara gjort ca tio transaktioner (använder oftast mitt digitala kort), varav inga köp gjorts på skumma hemsidor eller dylikt.

Har ni några teorier kring hur det kan ha gått till? Jag ligger i sängen och klurar, det går sådär.

Varma hälsningar,

balearisk

Två saker:

- Är det möjligt att du någon gång de senaste månaderna blippat med ditt kort på en buss? Det kan vara något i stil med att terminalen på bussen inte haft uppkoppling på lång tid, men att de åtgärdades under gårdagen och betalningarna gick igenom under natten.

- ”Hässleholm” behöver troligen inte innebära Hässleholm. Kan förmodligen vara någon annanstans där Skånetrafiken kör.
Citera
Idag, 10:47
Medlem
billigosts avatar
Citat:

Varma hälsningar,

balearisk

Troligtvis har du åkt kollektivt de senaste veckorna och att betalterminalen haft strul vilket medför att transaktionen syns först efter flera veckor.

Att någon kriminell skulle kommit över dina kortuppgifter och det första de gör är att åka buss är nog ganska uteslutet.

Förmodligen hade du en snefylla igår natt och då är det aldrig en bra idé att göra bankärenden, näthandla eller instagramma.
Senast redigerad av billigost Idag kl. 10:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in