Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-11-18, 00:51
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Min systerdotter har ett skolprojekt där de ska starta ett företag. Hon vill starta en "godiscykel" (cargobike) som ska åka till lekplatser och sälja godis.

Finns det någon bra leverantör av "märkes"-godis i Sverige? Har kollat Dagab, men där måste man registrera sig med företagsuppgifter/butik för att se priser.

De butiker på nätet som jag hittat tycker jag är rätt dyra.

https://www.partykungen.se/godis-i-storpack/2/

tex Japp 349kr för 20-pack.
Malaco Fox Citron Storpack 1kg för 199kr...
Oförpackat lösgodis ligger på över 100kr kilot.

Det är ju priser som är högre än ICAMaxi/ÖB osv....

Kan ju testa matsmart
Citera
2024-11-18, 01:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Min systerdotter har ett skolprojekt där de ska starta ett företag. Hon vill starta en "godiscykel" (cargobike) som ska åka till lekplatser och sälja godis.

Du får inte stå på allmänna utrymmen och sälja saker utan tillstånd. Kolla med den kommunen det gäller.

Att stå och sälja godis till småbarn på en lekpark låter som en fullständigt idiotisk idé. Föräldrar kommer lacka ur!
Citera
2024-11-18, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du får inte stå på allmänna utrymmen och sälja saker utan tillstånd. Kolla med den kommunen det gäller.

Att stå och sälja godis till småbarn på en lekpark låter som en fullständigt idiotisk idé. Föräldrar kommer lacka ur!

japp. sälja mdma godis spexxat med cannabis ute på gator utanför Sverige i ortodoxa kristna länder kan ge långa hårda fängelsestraff!
Citera
2024-11-18, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du får lära henne lite ekonomi. Fråga hur mycket extra hon tror att barn är beredda att betala för att kunna köpa direkt vid "lekplatsen" istället för att gå 500 meter till närmaste butik.

Är folk beredda att betala 5 kronor för att slippa gå så behöver de sälja till 20 personer en kväll för att hon och hennes medhjälpare ska få en femtilapp var. Dessutom så är det en risk att hon blir bestulen så att hon blir av med allt.

Mycket arbete för 50 kronor.

På sin cykel så kan hon ha 5 sorters godis, 5 sorters läsk. 5 sorters chips och ingen glass. Tror hon att sortimentet räcker? Är det inte stor risk att kunderna vill ha något helt annat. Är det någon som vill ha glass eller något annat hon inte erbjuder är det stor risk att hela kompisgänget går till affären och hon får sälja noll.

Kul att hon är en entreprenör men hon behöver hjälp att göra en affärsplan. Kanske kan ni tillsammans prova några dagar. Viktigt då att du är beredd att ta den ekonomiska risken så att du kan stötta henne i sin utveckling som företagare.
Så där sa de till Elon Musk också.
Citera
2024-11-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Tillverka godiset själva...knäck...havrebollar...chokladbitar, minimuffins...skapar en feelgood-faktor.

https://www.lyckasmedmat.se/blog/god...ler-recept-c45

Ja, jag tror att ”Swedish Negroe Balls” skulle sälja bra i många länder.
Citera
2024-11-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Ja, jag tror att ”Swedish Negroe Balls” skulle sälja bra i många länder.
Appropå det:
Då det nyligen hade blivit politiskt inkorrekt att säga "negerboll" kom en kille för att köpa sådan i en kiosk. Expediten var svart.
-Jag vill ha en e...e... sån där.
-Jaha du menar negerboll?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här