Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-14, 16:59
Medlem
bytnamns avatar
Om du inte hunnit sagt vart koden till plånboken ligger blir det ju svårt. men vem är så dum att ha flera miljoner liggandes på en sådan växlande valuta som bitcoins..

Jag skulle inte kunna sova gott om natten iallafall.
Citera
2016-08-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytnamn
Om du inte hunnit sagt vart koden till plånboken ligger blir det ju svårt. men vem är så dum att ha flera miljoner liggandes på en sådan växlande valuta som bitcoins..

Jag skulle inte kunna sova gott om natten iallafall.

Jag kan bara inte låta ditt inlägg avsluta tråden, det här kommer att googlas på.

Svar som behövs bör finnas i slutet:
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Svaret är att dessa bitcoin kommer att ligga kvar låsta i blockkedjan i all framtid. Bitcoin är programmerbara pengar. Det är ingen bra idé är ge bort sitt lösenord till företag, även om du litar på dem. De har större risk att bli hackade eftersom de samlat på sig fler bitcoin. Se t.ex. Bitfinex som blev hackade på över 100 000 bitcoin. De som hade sina bitcoin i pappersplånböcker klarade sig.
Använd istället multisig för att dela upp nycklarna i flera delar där du själv alltid kan spendera pengarna men t.ex. fyra av dina släktingar kan gå samman för att skicka dem vidare om du skulle dö (och hoppas att de inte gör det sålänge du lever ).
Om du använder Ethereum kan du göra mer avancerade saker som att pengarna automatiskt skickas till en anhörig om du inte rört dem på ett år, utan att du lämnat ditt lösenord till någon annan.
Om du är rädd att värdet ska ändras kan du använda någon av alla stable coins som finns där Maker verkar vara den mest lovande. Vissa tycker tvärtom att det är bättre att spara i kryptovalutor eftersom de både kan gå upp och ner i värde. Svenska kronan t.ex. går alltid ner i värde och skulle den inte göra det så lovar Riksbanken att göra allt de kan för att få upp inflationen till 2% per år.

Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Nej du tänker alldeles rätt.
Vill du ha en lösning så installera en så kallad "deadmans switch".
Är själv inte tekniskt kunnig men sök lite eller ta hjälp så ska det nog gå vägen.

Det innebär i princip att du har ett program eller liknande som måste uppdateras av dig dagligen/månadsvis/årligen och när det inte har uppdaterats på det utsatta datumet så aktiveras en bitcointransaktion till valfri plånbok.

Finns många som använder sig av detta exempelvis (https://bitcointalk.org/index.php?topic=1574127.0)

"If I get arrested / blackmailed / murdered , then this signed raw transaction will send 1000 BTC to 1BitcoinEaterAddressDontSendf59kuE"

Detta är i princip idiotsäkert om du bara har backup switchs ifall en hårdvara lägger ner.
Varsegod!
Citera
2024-11-18, 11:55
Medlem
JEGS76s avatar
Vita arkivet hos Fonus? - krypto för efterlevande

Hej!
Är det någon som förvarar sina hemliga koder eller instruktioner om var de finns i Vita Arkivet på Fonus.se?
Citera
2024-11-18, 12:02
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej!
Är det någon som förvarar sina hemliga koder eller instruktioner om var de finns i Vita Arkivet på Fonus.se?

Kände inte till den tjänsten. Att lägga upp instruktioner i den kan kanske vara vettigt.

Att lägga de tolv eller tjugofyra orden där i klartext skulle jag däremot avråda från, då en hackning inte kan uteslutas.
Citera
2024-11-18, 12:16
Medlem
JEGS76s avatar
Ja, jag tänkte kolla med dem hur deras it-säkerhet ser ut. Svärmor gick nyligen bort och blev informerad om just Vita Arkivet som var något nytt för mig också. Man kan nog ha någon info om hur dessa fås fram men att ha dem där helt oskyddat i ett Word dokument känns inte ok.
Citera
2024-11-18, 12:22
Medlem
Vita arkivet har funnits i minst fyrtio år. En mapp i hårdpapp att förvara på banken eller i skänken där hemma.
Citera
2024-11-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Vita arkivet har funnits i minst fyrtio år. En mapp i hårdpapp att förvara på banken eller i skänken där hemma.

Finns förstås digitalt sedan ganska länge.
Citera
2024-11-18, 14:38
Medlem
Citat:

Banken - var där? De flesta banker har stängt sina bankfack. Fonus.se förvarar däremot Vita arkivet.
Citera
2024-11-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Banken - var där? De flesta banker har stängt sina bankfack. Fonus.se förvarar däremot Vita arkivet.
Oj. Det visste jag inte.
Citera
2024-11-18, 16:47
Medlem
Citat:
Oj. Det visste jag inte.

Fonus lär få information om aktuella dödsfall och kollar då om vitt arkiv finns. Kontaktar i förekommande fall berörd anhörig om arkivet.
Citera
2024-11-18, 17:21
Medlem
pn222jws avatar
Anhörigs (-as) namn och EMAIL räcker tror jag - suverän gratis service.
https://vitaarkivet.fonus.se/konto/registrera
Citera
2024-11-18, 20:35
Moderator
HelgeBuks avatar
Trådar sammanfogade. /Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto