Citat:
Ursprungligen postat av
Damen101
Överklass e alltså ett kapital som gynnar personen genom en slags arbetsbefrielse?
Överklass är då inte vad man äter eller tjänar i jämförelse med en annan. Utan ett kapital eller en förmögenhet som går i arv för varje ny generation i släktet? Jag tjänar inte så mycket än en vanlig arbetslön liksom 21000kr efter skatt men min familjemedlem min syster kan i bland tjäna dubbelt så mycket mer med en låg utbildning. En vän till mig med betydlig högre utbildning än mig eller min syster men tjänar något i mellan oss. Är kompisen mer överklass men en högre akademisk bakgrund i jämförelse med min syster och jag? Eller är det som du menar att överklass är en förmögenhet som förvaltas i släkten eller familjen?
Själva modellen som vänsterfolk går efter innebär ju att du och din syster ju skall antas tillhöra samma klass, detta eftersom modellen ju säger att klasstillhörigheten skall gå i arv. Eller så ser man lite mer nyanserat på det...
Kapital går förvisso i arv, men samtidigt är det ju fullt möjligt också att samla på sig kapital nog för att kunna försörja sig på det, och omvänt går det att bränna kapitalet så att man blir piskad att lönearbeta för födan.
Notera här att för att förmögenhet i arv skall hålla sig genom generationerna så behöver man dessutom låta kapitalet växa i takt med arvingarnas antal. Om tre barn skall dela på kakan när man lämnar jordelivet så måste ju kakan ha trefaldigats i storlek under ens livstid om de skall ha lika stor kaka som du startade med.