Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-11-18, 19:12
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2024-11-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Hej!

Innan jag börjar skriva om situationen vill jag skriva att jag har kollat genom forumet och inte hittat någon liknande tråd. Jag har även kryssat i de andra kraven för den ska vara godkänd så nu börjar jag

Hej,
Jag har en vän som för kanske lite mindre än ett år sedan skaffade flickvän. Bör läggas till att hon är tillsammans tjej, vilket var en nyhet men såklart något jag/vi accepterade. Vi bor i södra och har en vänskara på 6 personer tillsammans. Vi hängde nästan varje vecka innan flickvännen tillkom, sedan hängde något.

Förstås så kan det minska eftersom man vill umgås med sin nyfunna flickvän, det är ju helt naturligt. Det började med att vi träffade henne mindre, hon började svara mindre i telefon och sms, var knappt aktiv i vår grupp på Messenger och var allmänt väldigt inte närvarande. Vi träffade henne kanske några gång i månaden i början men efteråt tog det slut med. Nu träffas vi en gång i månaden ungefär men då ska ALLTID partnern vara med. Hon verkar inte umgås själv. Är vi hos henne är det väl förståeligt men annars tas hon med antingen med en förvarning eller så dyker hon bara upp med henne. Hon har även börjat bjuda in sig själv, antingen via min vän eller direkt till oss. Man märker att vännen har börjat förändras ganska markant. Hon beter sig annorlunda socialt, hon har börjat använda vissa ord som hennes flickvän använder. Värt att säga att hennes flickvän är så kallad nysvensk. Hon pratar rinkebysvenska och är troende muslim vilket hon inte döljer. Min vän har även börjat skita dricka alkohol. Vi var absolut inga partypinglor men vi var ute ibland och kunde verkligen festa som är vanligt bland folk i vår ålder. Ett exempel är att en annan i vår grupp ska firas nästa månad eftersom hon fyller 23. Hon bjöd förstås in alla personer i vår grupp men bara oss och inte varandras partner(de som har det). När vännen fick upp ögonen för det så skickade hon naturligtvis ett halvsyrligt sms om ”bara” dom var välkomna.

Jag vill lägga till att jag tycker hennes partner verkar ok. Jag är väldigt annorlunda henne socialt, kulturellt och personlighetsmässigt men hon är väl okej snäll och vi kan småprata med varandra. Men jag känner att min vän förändras markant mycket. Jag har ju flera vänner som har partner som inte förändras ens hälften så mycket.

Så mina frågor kortfattat är;
Är det normalt att förändras så pass mycket?
Kan det vara något slags kontrollbehov från flickvännen?
Är det konstigt att medvetet inte bjuda in partnern? Vi är ju ändå inte vänner…
Övriga tankar förstås också välkommet.

Tack på förhand!
Bara otrevliga och syrliga kommentarer undanbedes.

Tycker inte det verkar så hälsosamt. Men tror inte du får gjort något åt det. Bättre att du finns till för din vän när den där relationen tar slut.
Citera
2024-11-18, 21:24
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Tycker inte det verkar så hälsosamt. Men tror inte du får gjort något åt det. Bättre att du finns till för din vän när den där relationen tar slut.

Nej, jag tror tyvärr inte det heller. Tror inte det kommer vara något långvarigt dock. När flickvännens föräldrar till exempel får reda på det så lär det nog ta slut illa kvickt. De håller tyst om det framför föräldrarna.
Citera
2024-11-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Nej, jag tror tyvärr inte det heller. Tror inte det kommer vara något långvarigt dock. När flickvännens föräldrar till exempel får reda på det så lär det nog ta slut illa kvickt. De håller tyst om det framför föräldrarna.

Sitt då lugnt i båten nu. Försök inte göra något alls, var sak har sin tid. Däremot får du givetvis säga att du inte vill att flickvännen ska bli med om du bjuder in till nåt. Var en fin vän sen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in