2024-11-14, 22:50
Medlem
Godkväll. Detta kommer bli lite långt. Ledsen om det är på fel plats. Soptunnan ser lockande ut, eller hur?
Hursomhelst så kommer man hem efter en lång dag och hittar på matbordet en kallelse till Folktandvården. Men inte är det en riktig kallelse: det är en kallelse som säger "kontakta oss för att boka tid". Okej, så låt oss gå in på 1177. Man går in på 1177, och där möts man av det veritabla helvete som den sidan utgörs av. Jag vill boka en tid hos min tandläkare, men de möjligheter jag har är
1. Avboka omboka tid
2. Frisktandvård - intresseanmälan
3. Frisktandvård - tacka ja till inbjudan (VARFÖR inte under en enda rubrik)
4. hjälp oss att bli bättre
5. kontakt för avboka omboka (VARFÖR 2! med avboka omboka?)
6. skicka meddelande
Ni som är i kontakt med vården vet ju säkert att 1177 inte är en ideal plattform på något sätt. Nu till min tes:
Jag anser att 1177, som hemsida, är otroligt dåligt utformad.
Min fråga är:
Hur kan den plattform som är kopplingen mellan individ och sjukvård vara så utomordentligt patetisk i sin uppbyggnad? Är det inte en otroligt viktig sida, egentligen? Hur kommer det sig att staten låter en så kass sida få existera?
Hur tänker ni att staten tänkt, eller har de inte tänkt alls? Vad lägger länet eller sjukvården sina pengar på om de inte kan designa en hemsida som inte kan låta bli att få en 22-åring att i princip börja skrika och svära i sin ensamhet en helt vanlig torsdagskväll när han bara vill boka en jävla tandläkartid innan det börjar kosta en sjuhelvetes jävla pengar? Vilken slags systemutvecklare skulle skapa denna hemsida med gott samvete?
Vad har ni för tankar om statens filosofi kring hemsidor idag?
Citera
2024-11-14, 22:56
Medlem
Hahah. vänta bara tills den dag du försöker logga in på Arbetsförmedlingens sida.
Citera
2024-11-14, 23:22
Medlem
mikaelss avatar
Varför tror du staten sköter sjukvården? Eller sjukvårdens hemsidor?
Citera
2024-11-15, 02:10
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Webbutveckling och javascript
/Moderator
Citera
2024-11-15, 16:27
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkriddaren
Godkväll. Detta kommer bli lite långt. Ledsen om det är på fel plats. Soptunnan ser lockande ut, eller hur?
Hursomhelst så kommer man hem efter en lång dag och hittar på matbordet en kallelse till Folktandvården. Men inte är det en riktig kallelse: det är en kallelse som säger "kontakta oss för att boka tid". Okej, så låt oss gå in på 1177. Man går in på 1177, och där möts man av det veritabla helvete som den sidan utgörs av. Jag vill boka en tid hos min tandläkare, men de möjligheter jag har är
1. Avboka omboka tid
6. skicka meddelande
Ni som är i kontakt med vården vet ju säkert att 1177 inte är en ideal plattform på något sätt. Nu till min tes:
Min fråga är:
Hur kan den plattform som är kopplingen mellan individ och sjukvård vara så utomordentligt patetisk i sin uppbyggnad? Är det inte en otroligt viktig sida, egentligen? Hur kommer det sig att staten låter en så kass sida få existera?
Hur tänker ni att staten tänkt, eller har de inte tänkt alls? Vad lägger länet eller sjukvården sina pengar på om de inte kan designa en hemsida som inte kan låta bli att få en 22-åring att i princip börja skrika och svära i sin ensamhet en helt vanlig torsdagskväll när han bara vill boka en jävla tandläkartid innan det börjar kosta en sjuhelvetes jävla pengar? Vilken slags systemutvecklare skulle skapa denna hemsida med gott samvete?

All statlig utveckling lider av samma problem. När såna här hemsidor ska utvecklas är det en alldeles för stor samling människor från olika delar av myndigheten som ska sitta med och tycka till, så att de känner att de har fått vara delaktiga. Men många förstår inte och hänger inte med i arbetets gång. Vissa är dåliga på att fokusera och vill av gammal vana detaljreglera. Inköp fungerar inte om man måste detaljreglera. Det är som när en tant ska köpa bil och har fått för sig "den måste ha en blomvas, sedan måste den vara gul, sedan måste tanklocket inte sitta för lågt, sedan måste det vara platta säten, sedan måste den ha ett sånt där oljelock som min döda make hade på sin bil" istället för att bara köpa en prisvärd modern bekväm bil som de flesta gillar.

En bättre approach hade varit att ta en enda duktig utvecklare som får sätta sig in i processen exakt, och sedan ta fram ett förslag. Då hade det blivit 100 gånger billigare också.
Citera
2024-11-18, 20:32
Medlem
Därför att när de ska ta in utvecklare kan de göra på två sätt:

1. Upphandling
Då måste de speca väldigt noga vad de vill ha och sen ta in anbud, de får bara använda de kriterier de spelade i förfrågningsunderlaget för att välja vilken de ska ta. Andra kriterier än pris är ofta svåra att värdera.

2. Ramavtal
Det att in konsulter från förkvalificerade leverantörer til lett förbestämt pris, ofta skickar bolagen några juniorer för att med seniorer blir deras vinst för liten (även om antalet säger att et ska vara seniora utvecklare)

Oavsett om de väljer 1 eller 2 blir resultatet dyrare och sämre än vad som var tänkt.
Citera
2024-11-18, 21:06
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
All statlig utveckling lider av samma problem. När såna här hemsidor ska utvecklas är det en alldeles för stor samling människor från olika delar av myndigheten som ska sitta med och tycka till, så att de känner att de har fått vara delaktiga. Men många förstår inte och hänger inte med i arbetets gång. Vissa är dåliga på att fokusera och vill av gammal vana detaljreglera. Inköp fungerar inte om man måste detaljreglera. Det är som när en tant ska köpa bil och har fått för sig "den måste ha en blomvas, sedan måste den vara gul, sedan måste tanklocket inte sitta för lågt, sedan måste det vara platta säten, sedan måste den ha ett sånt där oljelock som min döda make hade på sin bil" istället för att bara köpa en prisvärd modern bekväm bil som de flesta gillar.

En bättre approach hade varit att ta en enda duktig utvecklare som får sätta sig in i processen exakt, och sedan ta fram ett förslag. Då hade det blivit 100 gånger billigare också.

Just så. Design by comittee. Det är inte unikt för den ofantliga sektorn, men det är säkerligen vanligare där. Så fort för många personer har något att säga till om blir det skit. Mångdubbelt så när de inte är införstådda med ämnet.

I viss mån är det möjligen också en effekt av Conway's law. Gissningsvis är det på 1177.se olika delar av organisationen som hanterar olika ärenden, och då blir det lätt så att systemet byggs så att vissa delar av siten representerar de olika organisationsdelarna, även om det hade varit lämpligare för användaren att det var typen av ärende som var det styrande, snarare än vem som skall hantera det.
Citera
2024-11-18, 22:04
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
1. Avboka omboka tid
6. skicka meddelande
Min fråga är:
Dina åsikter är subjektiva. Om du i någon form varit med och utvecklat eller beställt en hyffsat komplex weblösning så skulle du inse att det är väldigt svårt att lyckas göra något som alla tycker är bra. Du kan inte jämföra en lösning som 1177 (där patientsäkerhet och integritet måste prioriteras) men någon simpel jävla sida för att beställa mat eller boka en tid för bilservice. Visst fan hade jag också en hel del synpunkter senast jag var inne på 1177 men det är bara inse att detta måste vara ett ständigt pågående arbete. Du som användare kan hjälpa dem genom att framföra synpunkter och ideer på hur det kan göras bättre. Förmodligen har du inte den kompetens som krävs för att på ett konstruktivt sätt hjälpa dem men världen är full av skrikande 22-åringar.

Problemen du upplever är inte ett systemuvecklarproblem utan ett beställarproblem.
Citera
2024-11-19, 12:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
1. Avboka omboka tid
6. skicka meddelande
Min fråga är:
1177 drivs inte av staten utan av regionerna.
Konstigt utskick dock. De kallelser jag fått från folktandvården och övriga sjukvården har innehållet en bokad tid. Sedan har jag kunna boka om tiden på 1177 om tiden inte passat.
Citera
2024-11-19, 15:21
Medlem
Det största misstaget är att inte involvera användarna under utvecklingen från dag 0. IMHO
Citera
2024-12-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Dina åsikter är subjektiva. Om du i någon form varit med och utvecklat eller beställt en hyffsat komplex weblösning så skulle du inse att det är väldigt svårt att lyckas göra något som alla tycker är bra. Du kan inte jämföra en lösning som 1177 (där patientsäkerhet och integritet måste prioriteras) men någon simpel jävla sida för att beställa mat eller boka en tid för bilservice. Visst fan hade jag också en hel del synpunkter senast jag var inne på 1177 men det är bara inse att detta måste vara ett ständigt pågående arbete. Du som användare kan hjälpa dem genom att framföra synpunkter och ideer på hur det kan göras bättre. Förmodligen har du inte den kompetens som krävs för att på ett konstruktivt sätt hjälpa dem men världen är full av skrikande 22-åringar.

Problemen du upplever är inte ett systemuvecklarproblem utan ett beställarproblem.

Halloj du surtant där,
jag är inte webbutvecklare precis så jag är absolut 100% inkompetent och kan inte över huvud taget skriva Java, C, C#, python, R och Julia, så jag har absolut inget att säga till om huruvida en sida är användavänlig eller ej. Man behöver ju ha en Civilingenjörsexamen i Data eller IT för det. Oh wait...
anyhoo, jag skulle vilja hävda att du har fel eftersom patientintegritet inte har någonting alls att göra med huruvida det finns två flikar som kan avboka eller omboka en tid medan det inte finns någon flik för att tex boka en enkel liten tid. Dessutom är den stora mängd trädstrukturer på denna sida absolut inte patientvänlig. Det borde inte krävas att en gammal tant tex ska behöva klicka sig igenom massor med trädstrukturer för att hitta dit hon vill. Det förstår ju vem som helst med någon slags förmåga till eftertanke.
Kramar (obögiga) från en skrikande 22-åring
Citera
2024-12-31, 21:21
Medlem
staten har inget med detta att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in