2024-11-19, 01:23
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Äh, du kan få ditt eget skyddsrum, där du inte förpestar luften för hyggliga människor med husdjur!

Var ska djuren bajsa/kissa då?

Var går gränsen för husdjur?

Hästar, kossor, ormar, getter, grisar?
Senast redigerad av Skvisten 2024-11-19 kl. 01:26.
Citera
2024-11-19, 01:31
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345

Det enda undantag jag kan komma på just nu är om någon i skyddsrummet råkar vara jätteallergisk mot pälsdjur, då blir det förstås konflikt mellan allergikern/-erna och husdjursägarna.

Dom slänger man ut. Vi ska inte ha några klena allergiker som skitar ner genbanken när vi ska återbygga befolkningen efter kriget.
Citera
2024-11-19, 01:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Dom slänger man ut. Vi ska inte ha några klena allergiker som skitar ner genbanken när vi ska återbygga befolkningen efter kriget.

Med de psykiska sköra som behöver ha en katt för att överleva?
Citera
2024-11-19, 01:49
Medlem
Du står under min hund när ryssen kommer, it is what it is.
Citera
2024-11-19, 01:53
Bannlyst
Så alla ni husdjursägare kommer desertera och springa och gömma er när kriget kommer? Har jag förstått er rätt?
Citera
2024-11-19, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten

Allting går att ordna om man bara vill! Tricket är att tänka ut hur man ska lösa problem innan det händer! Djur (inklusive ovan uppräknade) har ett egenvärde, även om dom inte tillhör samma art som en själv! I alla fall tycker jag det är självklart, men det finns ju alla möjliga åsikter.....tyvärr ligger man risigt till om man tillhör dom svaga i krig...

Även om du slänger ut en massa hundägare från skyddsrummen, så kan det bli du som blir utslängd istället i slutändan, och så har du ingenstans att ta vägen efter det....stackars dig!...bra ifall skyddsrummen utökas om inte annat när Sverige har fått en kraftigt utökad befolkning sedan sist! Med för få skyddsrum, som det är nu, blir det katastrof i vilket fall som helst!
Citera
2024-11-19, 02:15
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Allting går att ordna om man bara vill! Tricket är att tänka ut hur man ska lösa problem innan det händer! Djur (inklusive ovan uppräknade) har ett egenvärde, även om dom inte tillhör samma art som en själv! I alla fall tycker jag det är självklart, men det finns ju alla möjliga åsikter.....tyvärr ligger man risigt till om man tillhör dom svaga i krig...

Även om du slänger ut en massa hundägare från skyddsrummen, så kan det bli du som blir utslängd istället i slutändan, och så har du ingenstans att ta vägen efter det....stackars dig!...bra ifall skyddsrummen utökas om inte annat när Sverige har fått en kraftigt utökad befolkning sedan sist! Med för få skyddsrum, som det är nu, blir det katastrof i vilket fall som helst!

Kul i alla fall om hundar får springa runt i skyddsrummen om det är massa babbar där 😝
Då lär det bli värre i skyddsrummet än utanför
Citera
2024-11-19, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
För dem som måste sitta i ett skyddsrum 1-5 dagar så är nog några husdjur väldigt bra för moralen: människorna får något annat än sin egen situation att tänka på. Även om det skulle vara många husdjur och de inte kommer överens med varandra så tror jag att deras bidrag till moralen i skyddsrummet är mer värt än det extra besvär de kan ställa till med.

Det enda undantag jag kan komma på just nu är om någon i skyddsrummet råkar vara jätteallergisk mot pälsdjur, då blir det förstås konflikt mellan allergikern/-erna och husdjursägarna.

Borde kunna vara separata ingångar och utrymmen för allergiker och människor som har sina djur med sig, med så många djur som möjligt i korgar!
Citera
2024-11-19, 02:27
Medlem
Citat:
Kul i alla fall om hundar får springa runt i skyddsrummen om det är massa babbar där 😝
Då lär det bli värre i skyddsrummet än utanför

...ojojoj...kan vara bra med åtskilda utrymmen!
Citera
2024-11-19, 04:01
Medlem
Under krigstid, särskilt i stora konflikter som andra världskrigt, tvingas många fatta svåra beslut om sina husdjur; exempel:

Evakuering I vissa fall försökte filk evakuera sina husdjur till säkrare områden, särskilt om de bodde nära stridszoner eller bombmål. Det var dock ofta svårt på grumnud av de risker som var förknippade med resorna och det faktum att transportmöjligheter var begränsade.

Överlämna husdjur till andra Om man inte själva kunde ta hand om dem under krigstid, knsske de gav bort dem till släktingar, vänner eller gårdar där de trodde att djuren skulle vara säkrare.

Lämna djuren bakom sig Tyvärr var det äv en vanlig företeelse att man tvingades lämna sina djur när de flydde från strider etc. Dtta var särskilt tragiskt för många, då djuren ibland inte hade någon plats att ta vägen eller någon som tog hand om dem.

Döda husdjur Under vissa extrema förhållanden kan husdjur ha blivit avlivade för att förhindra att de led eller för att göra plats för överlevande. Detta var en rätt smärtsamt beslut för många, men i vissa fall ansågs det nödvändigt för att skydda både människors och djurs liv.

Använda djur för praktiska ändamål: I vissa krigstidssituationer, som under andra världskriget, användes djur som arbetsdjur, särskilt hundar. T ex användes hnudar för att upptäcka minor eller hjälpa till med att transportera förnödenheter.

Frivilligt stöd till djur På andra håll organiserades insatser för att ta hand om och skydda djur. Till exempel fanns det volontärer och djurskyddsorganisationer som försökte rädda och återförena husdjur med sina ägare.

Kri nnebär ofta extremt svåra val, och husdjuren, som familjemedlemmar, blir ant ett känsligt ämne i detta sammanhang. vår lojalitet till djur och viljan att skydda dem är stark, men de praktiska omständigheterna gjorde och gör det svårt för många att göra det i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi ser det olika numera, bara gamla minns kriget. Det är numera självklart att djuren ska få överleva. Men så fort som Storbritannien gick med i WW2 så blev folk tillsagda att döda sina husdjur. Vilket de gjorde. De led hellre för sitt land. En halv miljon hundar och katter dödades.

Det är väl det som kallas att ha "stiff upper lip"

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Trådstartaren är alltså upprörd över sidan 29 i broschyren, som inte en enda i tråden öppnat.

Tänkte på japan egter tsunamin då dom "bombade sej själva en tredje gång" med hjälp av "Fuck-u-shima" [alltid ett shima i slutet]

Där övergav man alla katter på order av staten, fol som vill ger dom mat men dom får leva som vilddjur utan uppsyn och gör väl det än antar jag

Jag tror det blir lite annorlunda än vad man planerar kanske ev

Citat:
Äh, du kan få ditt eget skyddsrum, där du inte förpestar luften för hyggliga människor med husdjur!

Citat:

Citat:
MSB verkar tycka det har prioritet.
Helt sjukt, då fattar de inte att ett riktigt krig är mkt allvarligt och då gäller det att överleva själv (måste bara jobba feminister o woke personer där).
Själv skulle jag skita fullständigt i hunden o katten när bomberna faller.

”Skulle bomber börja falla över Sverige tycker MSB att husdjuren ska sättas i säkerhet på skyddade platser ”som källare, garage och tunnelbanestationer.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kriget-kommer

Dessa personer som skrivt denna ”instruktionsbok” är ju uppenbarligen dumma i huvudet.

Folk äter sina husdjur om det behövs i krig.

Bra ju att tala om vad som gäller, så folk kan ta snabba beslut utifrån det och inte överger husse och matte i onödan - med sina funderingar...

Men fan, kina-dom äter husdjur även i fredstid!!!
- hoppas inte dom vinner tredje världskriget
Senast redigerad av HazeCrace 2024-11-19 kl. 04:11.
Citera
2024-11-19, 04:20
Medlem
Jag Tror På Husdjursägarna

Jag älskar er, husdjursägare , speciellt alla i den hör tråden ni skriver så varma roliga humoristiska svar [kraam]

Jag drar utifrån det slutsatsen att 99 procent av de som gör inlägg på flashback inte är husdjursägare

Fb-are borde kanske därför överväga att skaffa hund

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du verkar ha en väldigt svartvit bild av det hela. Antingen flyter det på och allt funkar smärtfritt, inga inställda tåg, allt går i tid osv. Eller så blir det en pandemi av böldpest, smittkoppor och kolera samtidigt som det regnar vätebomber.

Med en sån verklighetsbild är det ju rätt meningslöst att preppa för husdjuren eftersom man ju tillsammans med husdjuret kommer utgöras av en askhög i en stor vätebombskrater...

Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Jag hade prioriterat min hund framför någon random människa alla gånger i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Är detta en bait tråd?

Klart att man som normalt funtad människa som har egna djur bryr sig om dom.
Är man typen som inte bryr sig så ska man inte ha djur.

Citat:
Ursprungligen postat av Jontessyster
Hundar och katter har hjälpt människor överleva under tusentals år. De är värdefulla. Inte bara för att vi älskar våra husdjur.

Jag hade haft större chans att överleva med min hund än utan. Till jakt, värme och sällskap.

Det är utifrån de allra flestas svar i tråden solklart att ni djurägare bryr er om allt levande mkt mer än genomsnittsmänniskan
Tack för det och - jag tror det bevisar att ni kommer att ta hand om era husdjur även när det smäller
Case closed!
Senast redigerad av HazeCrace 2024-11-19 kl. 04:21. Anledning: Ren kärlek!
Citera
2024-11-19, 05:12
Medlem
I en riktig kris när råttor tar över och äter lik och springer överallt och sprider bakterier och sjukdomar har vi nytta av katter och hundar.

Tramsiga sönderavlade golvmoppar dör snabbt så de räknas inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in