Av ren reflex så kan jag säga att färdiga HP-datorer från butiker som Elgiganten bara är skräp. Kan inte ge någon utförlig beskrivning av vad som skiljer dom åt, för mycket av findetaljerna kring vad för slags komponenter som ingår i Elgigantens färdigbyggda finns inte där. Dessutom så brukar det kunna vara specialtillverkade moderkort med mera som gör det svårare att uppgradera de olika delarna. Att kunna byta ut specifika delar allt eftersom gör din dator mer framtidssäker och du behöver inte köpa en helt ny varje gång du vill uppgradera.
Bättre då att köpa från Komplett eller Inet. Den du länkat från Komplett ser helt okej ut och är bättre än Elgigantens på dom här punkterna:
- RAM-minnet är snabbare och av nyare modell, DDR5 mot DDR4.
- Moderkortet på Kompletts dator har fyra RAM-minnes ingångar mot Elgigantens två. Detta gör att du kan köpa ett par RAM-minnen till i framtiden om du så vill. Ju mer minne desto mer program kan du köra samtidigt utan att datorn blir seg. Spel idag kan vara ganska krävande och 16 GB brukar kunna vara minimum kravet.
- Kompletts har en AMD-processor. AMD är i regel bättre optimerade för just spel jämfört med Intel-processorer som är mer av en allt-i-allo processor.
- Lagringsminnet, SSD:n av typen M.2, är dubbelt så stort i Kompletts dator. Jag skulle även gissa att det är snabbare (Elgiganten anger ingen läs/skriv-hastighet)
- Med Elgigantens dator följer det med en massa skräp-mjukvara. Bara onödigt skit som segar ned datorn som man gör bäst i att avinstallera.
Annars om du vill gå en helt annan väg så kan jag rekommendara Inets 'datorbyggare'. Den hjälper dig välja delar som passar med varandra och ger även en beskrivning kring alla olika begrepp. Du kan även få den monterad av dom, om du inte vill bygga själv.