2024-11-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Så där går det när man låter kommunikationsavdelningen få fria tyglar. En kommunikationsavdelning beståendes av 20-35-åriga kvinnor, direkt från Södertörn (givetvis med distanskurser som "Hållbarhet i en rasistisk värld".

Kvinnor från Södertörn. Lite ironiskt när det är flest män som flyttar till Skellefteå...

"Industrin lockar fler män konstaterar hon. Och för att jämna ut könsfördelningen har Skellefteå bland annat riktat stora kampanjer över hela landet till kvinnor."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ar-kvinnobrist
Citera
2024-11-19, 20:05
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var tror du alla medel i EU:s fonder och svenska myndigheter kommer från? Det är dessa som personer som denna skribent, Anders Sundström med flera vill ska träda in och rädda Northvolt.

https://www.affarsvarlden.se/debatt/...h4PDo9dS85l0ZQ

Varför ska man rädda en företagsledning som uppenbarligen inte duger till att driva verksamhet? Det hade ju varit en annan sak om det varit ett företag som under lång tid producerat och varit ett flaggskepp inom svensk industri som råkat ut för en tillfällig svacka. Emellertid tycker jag även då att det borde vara rimligt att en ny företagsledning tog över. Att dessa krav inte ens diskuteras är ju ännu mer ett bevis för att det saknas konsekvenstänkande. Det är drömmar om något som man vill finansiera, inte realism.

Du missade ett viktigt ord i mitt inlägg; ”huvudsakligen”.

Låt mig vara tydlig med att jag absolut inte anser statliga medel ska användas för att rädda Northvolt. Men det betyder inte heller att de offentliga medel som tillskjutits (förhållandevis låg siffra skulle jag tro, jag vet dock inte exakt) varit en felaktig investering.

NV är en utmärkt case study på hur urusel bolagsstyrning och kapitalallokering kan förstöra ett i grunden attraktivt bolag. Det är verkligen tråkigt att bevittna.

Som tjackmoster på ett utmärkt sätt beskrivit så är bolaget idag en mellanhand för kinesiska celler. Den rörelsen skulle jag tro har en underliggande bärkraft som eget vinstgenererande bolag. Man får hoppas att den pågående rekonstruktionen lyckas isolera den och övriga fungerande delar så de kan fortleva, samtidigt som investerare tar smällen av all annan dynga som inte fungerar.

Den som med spänning väntar på nattsvarta rubriker om att NV konkat, festen är över och att siste man ut ur dörren släcker lyset och ger nycklarna till väntande bulldozers som ska jämna allt med marken, ja den kan nog sluta vänta. Rörelsen i Skellefteå kommer finnas kvar, frågan är bara i vilken utsträckning och vem som kommer äga det.
Citera
2024-11-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testasova
Du verkar älska allt förutom väst flytta dit, dessutom är du rasist vackert!

Finns problem och korruption oavsett var du flyttar dock verkar folk börjat vakna inför detta faktum...
Citera
2024-11-19, 20:46
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Japp, Bernie Madoff hade säkert ödmjukhet i överflöd. Att han jobbade hårt betvivlar jag inte heller. Verkligen en sann förebild.

Jag är personligen mer intresserad av hur samhällen och ekonomier blir rika än hur individer blir det, speciellt när det som i Peter Carlssons, Harald Mix', Carl-Erik Lagercrantz, Anders Sundströms med fleras fall sker på samhällets bekostnad.

Det är i allra högsta grad kineserna också, men det är inte amerikaner och inte svenskar heller. Här är det individen som gäller till 100% och ekonomiska brottslingar och bluffmakare, speciellt de som är smarta nog att säga vad folk vill höra (kom ihåg ur Peter Carlsson bokstavligen kallades "gröne Jesus"), höjs till skyarna. (Bernie Madoff sattes i fängelse eftersom han begick misstaget att bedra andra judar; de som låg bakom finanskrisen fick en liten smäll på fingrarna och sedan fick de vada bokstavligen i biljoner dollar. Inte en enda av de främst ansvariga satt en dag i fängelse.)

Ironiskt nog skapar Kina både fler miljardärer och (i alla fall sedan finanskrisen ungefär) en långt jämnare spridning av rikedomarna, eftersom de faktiskt bygger upp infrastruktur, utbildning och en reell ekonomi istället för att ägna all sin tid och all sin energi åt blåsa varandra (kom ihåg att ekonomiska brottslingar av olika slag och korrupta tjänstemän - till och med högt uppsatta partimedlemmar - avrättas i Kina, istället för att hyllas som "smarta" och "drivkraftiga" och belönas på alla tänkbara sätt). Ditt inlägg är dock den första gången jag har sett bedragare och sol-och-vårare berömmas för att "antagligen besitta inte bara smarthet utan också en smula ödmjukhet".

Förutom det som beskrivits ovan så producerar Kina en miljon ingenjörer, fysiker osv. varje år istället för som i USA (eller vad det nu är för siffra) en miljon advokater och företagsekonomer, med målsättningen att just bluffa och bedra sig fram till rikedom, makt och status. Du kan hata Kina hur mycket du vill, och hata mig för att jag stödjer dem, men det finns väldigt djupt rotade skäl till att de tuffar på och kör om västvärlden på område efter område, och till att de har trotsat alla profetior om deras förestående kollaps som gjorts i årtionden nu, medan västvärlden redan har tagit sig utför avgrunden och nu är i fritt fall.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...-kort-i-tio-ar

Xuefei Chen Axelsson hade arbetat som journalist i Sverige i närmare 20 år när hon utvisades från Sverige med livstidsförbud mot att återvända.

Här är en av dina älskade kineser. Enligt andra artiklar ligger Kina hårt på med spionage just nu eftersom deras ekonomi går sämre. De är mycket mer farliga än ryssen under kalla kriget sägs det. De är måååånga och därför svårt att stoppa alla hackers. Kranar i USAs hamnar ska kunna fjärrstyras från Kina påstås det. Dessutom misstänks de igen för att ha sabbat kablar i Östersjön.

Det här är anledningen till att vi måste ha våra egna batterifabriker och producera våra egna elbilar och annan elektronik också. När AI blir allt mer kraftfullt blir det än viktigare.
Citera
2024-11-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
2020 hade det blivit padelhallar av allt. Nu vet jag inte.

LL

Skellefteå kommun kan väl köpa lokalerna och börja tillverka......... vindsnurror . Naiva svensken kulle köpa det rakt av - allt för "klimatet".
Citera
2024-11-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
" Fel som uppstår i början av produktionen märks inte förran batteriet är klart. Så, varenda tillverkat batteri måste göras 100% klart, innan man ser att det inte passerat QC".

Sverige är hopplöst efter Kina. Men svenskens grandiosa självbild lever kvar.
Citera
2024-11-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Det fanns aldrig nån sån poäng. EU har gjort det omöjligt att öppna nya gruvor inom unionen, vilket behövs för att "flytta värdekedjan". Tvärtom håller vi på att förstatliga så mycket skog vi kan så vi får väl se om vi ens har en "värdekedja" för att tillverka eget toapapper.

Att "stegvis" flytta värdekedjan hade varit att låta Bosch eller Siemens testa ta fram en produkt. Inte ge 200 miljarder till ett gäng nybörjare som brände dem på häftiga lokalkontor utan syfte lite överallt.

Draghi-rapporten från förre ECB-ordföranden visade just det du skriver; EU kan inte flytta värdekedjan.
EU reglerar sönder marknaden. Man inför reglering efter reglering på samtliga områden. Man tillför nya skatter och avgifter för att "rädda klimaaaaaaaatet". Förutsättningarna för företag har blivit som ett skämt. Vilket vi ser: EU:s andel av den globala marknaden har sjunkit radikalt de senaste 20 åren, samtidigt som både den amerikanska och kinesiska andelen har ökat.
Citera
2024-11-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testasova
Inget är kört förrens man ger upp, Tesla var också ett förhoppnings bolag en gång i tiden som dessutom var utdömt.

Med din logik ska man ge upp därför länder utanför Europa har så pass stort försprång, Teknikförsprång går med hårt arbete att hinna ikapp.

I slutändan måste alternativ till Kina och USA hittas vad finns det för alternativ till NV?

Att jämföra NV med Tesla är en oerhört haltande jämförelse.
Citera
2024-11-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinugwa
Absolut. Men Konrad försöker få detta att framstå som en vinstaffär för Sverige i stort och Skellefteå i synnerhet - en närmast absurd tanke. För även om vi antar att det stämmer i absoluta kronor (vilket det förstås omöjligen kan göra med de infrastrukturkostnader detta medfört) finns det även undanträningskostnader att ta hänsyn till. De personer som arbetat med detta hade inte rullat tummarna utan NV, utan istället skapat någonting av värde. Visst kan det finnas enstaka underleverantörer som hann dra sig ur i tid men de entreprenörer som nu står inför konkurs är betydligt fler. Enda monetära vinsten jag kan tänka mig är de inflygna arbetarnas kommunalskatt men i stort? Inte en chans.

För att inte tala om den PR-katastrof detta är för Skellefteå och Norrland.

Givetvis har Konrad fel. Detta är på intet sätt en vinstaffär för Sverige.
Citera
2024-11-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Northvolt verkar inte ha fattat att dom behöver batteriexperter, och inte ännu fler managmentkonsulter.

Tyvärr är det så läget har blivit i Sverige. Man har inte kunnandet.
Istället köper man in kinesiska batterier från Temu, förpackar om dem med "Made in Sweden", och skriker ut kommunikation om "hållbarhet" och "grön omställning". Och mainstream media som har gjort allt för att framställa allt som guld och gröna skogar. Tills nu, när inte ens klimatfanatiker på Chalmers tror på projektet. Det går inte att ljuga längre.

Managementkonsulter på NV och kommunikatörer på Skellefteå kommun, som gör allt för att sminka grisen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Citera
2024-11-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det går inte eftersom företaget är då uselt skött, och även om man la allt krut på att få företaget välskött 5ar det tid och skulls kosta avsevärt mer än bara 20 miljarder. I mycket måste de börja om från början.

Ens om man går in med 200-300 miljarder är företaget dömt att misslyckas. Man har ingen vinnande affärsmodell. Man har INGENTING. Vilket ägarna vet.
Citera
2024-11-19, 21:09
Medlem
- Nollnedskrivning av storägare
- Storägare som lämnar finanseringsrundan i ilska och protest
- 5% av produktionsmålet
- Carlsson tvingas avgå från Northvolt Ett och ersätt av expert på konkurser
- Enorma skulder
- Löner och skatter som skall betalas kommande vecka

"Ja men vi måste ju rädda klimaaaaaaaaaatet. Annars exploderar jorden"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera