Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Var tror du alla medel i EU:s fonder och svenska myndigheter kommer från? Det är dessa som personer som denna skribent, Anders Sundström med flera vill ska träda in och rädda Northvolt.
https://www.affarsvarlden.se/debatt/...h4PDo9dS85l0ZQ
Varför ska man rädda en företagsledning som uppenbarligen inte duger till att driva verksamhet? Det hade ju varit en annan sak om det varit ett företag som under lång tid producerat och varit ett flaggskepp inom svensk industri som råkat ut för en tillfällig svacka. Emellertid tycker jag även då att det borde vara rimligt att en ny företagsledning tog över. Att dessa krav inte ens diskuteras är ju ännu mer ett bevis för att det saknas konsekvenstänkande. Det är drömmar om något som man vill finansiera, inte realism.
Du missade ett viktigt ord i mitt inlägg; ”huvudsakligen”.
Låt mig vara tydlig med att jag absolut inte anser statliga medel ska användas för att rädda Northvolt. Men det betyder inte heller att de offentliga medel som tillskjutits (förhållandevis låg siffra skulle jag tro, jag vet dock inte exakt) varit en felaktig investering.
NV är en utmärkt case study på hur urusel bolagsstyrning och kapitalallokering kan förstöra ett i grunden attraktivt bolag. Det är verkligen tråkigt att bevittna.
Som tjackmoster på ett utmärkt sätt beskrivit så är bolaget idag en mellanhand för kinesiska celler. Den rörelsen skulle jag tro har en underliggande bärkraft som eget vinstgenererande bolag. Man får hoppas att den pågående rekonstruktionen lyckas isolera den och övriga fungerande delar så de kan fortleva, samtidigt som investerare tar smällen av all annan dynga som inte fungerar.
Den som med spänning väntar på nattsvarta rubriker om att NV konkat, festen är över och att siste man ut ur dörren släcker lyset och ger nycklarna till väntande bulldozers som ska jämna allt med marken, ja den kan nog sluta vänta. Rörelsen i Skellefteå kommer finnas kvar, frågan är bara i vilken utsträckning och vem som kommer äga det.