Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-18, 10:45
Medlem
Vad tycker ni, är det dags att uppdatera denna? https://skelleftea.se/platsen/flytta...forlat-sverige

"Förlåt för att vi eldade upp x miljarder av era skattekronor"
Citera
2024-11-18, 10:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinugwa
Vad tycker ni, är det dags att uppdatera denna? https://skelleftea.se/platsen/flytta...forlat-sverige

Sidan kom aldrig fram.

Framförallt vill vi se förlåt från storfinansen Goldman Sachs och VW.

De har hur mycket pengar som helst. Ändå manipulerar de finanserna så att de låtsas inte kunna betala små byggfirmor i Skellefteå som därför går i konkurs. Det är skandal av Goldman Sachs.
Citera
2024-11-18, 10:54
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Otroligt svinigt i så fall. Även om det är lagligt så är det som jag ser det rent kriminellt på det moraliska planet. Låta dotterbolaget driva uppdrag och ha väldiga utestående betalningar. Konkursa och sedan låtsas som ingenting. Nån ekonomisk smäll borde väl moderbolaget ta?

Konka ett dotterbolag för att gå fri från skulder är antagligen inte helt ovanligt, men det finns domar som slå fast ansvarsgenombrott på så vis att man höjer blicken och anser att konstruktionen varit bedräglig från första början. Nu finns det antagligen en politisk vilja att Northvolt ska överleva och att man därför hellre låter underleverantörer komma på obestånd.
Citera
2024-11-18, 10:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Konka ett dotterbolag för att gå fri från skulder är antagligen inte helt ovanligt, men det finns domar som slå fast ansvarsgenombrott på så vis att man höjer blicken och anser att konstruktionen varit bedräglig från första början. Nu finns det antagligen en politisk vilja att Northvolt ska överleva och att man därför hellre låter underleverantörer komma på obestånd.
Hade det funnits en politisk vilja att stöda den gröna agendan hade Goldman Sachs betalt de små byggfirmorna.

Goldman Sachs har hur mycket pengar som helst och borde hålla småföretagen skadefria.

Detta är skandal för både EU:s gröna agenda och Goldman Sachs
Senast redigerad av wwr 2024-11-18 kl. 11:01.
Citera
2024-11-18, 11:01
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinugwa

Åh herregud... texten i kombination med bilden. Jag fick mig ett jävligt gott skratt men önskar nästan samtidigt att jag aldrig hade sett det. Bara så jävla pinsamt, och det hade dessutom varit lika pinsamt när allting såg ut att gå på räls för Northvolt.

Det är mycket möjligt att jag har fel i min beskrivning av Skellefteå (som kollektiv av invånare) som en sekt. Det har funnits många andra i tråden som bestämt förnekat det som å ena kan ha en viss hemmablindhet (om de själva är från Skellefteå eller omnejd) men å andra sedan är långt mer bekanta med staden och dess invånare än vad jag är. Men något är jävligt speciellt med den här kommunen, och helt isolerat från stadens kultur kan det liksom inte vara.

Bara föreställ er att Göteborgs stad hade lagt upp ett liknande "Förlåt Sverige" med en bild på den kvinnan med det ansiktsuttrycket när Volvo Cars införde ett tredje skift och nyanställde tusentals, där så klart inte alla kom från Göteborg utan många togs från andra delar av landet. Det hade liksom aldrig hänt... och jag har svårt att tänka mig det från särskilt många andra kommuner jag kan komma på.

Edit: Och det bara fortsätter när man scrollar ner.... "förlåt för att vi växer", "förlåt för all livskvalitet"... jösses.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-11-18 kl. 11:03.
Citera
2024-11-18, 11:09
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hade det funnits en politisk vilja att stöda den gröna agendan hade Goldman Sachs betalt de små byggfirmorna.

Goldman Sachs har hur mycket pengar som helst och borde hålla småföretagen skadefria.

Detta är skandal för både EU:s gröna agenda och Goldman Sachs

Goldman Sachs är ingen välgörenhetsorganisation utan investerar för att tjäna pengar vilket betyder maximera intäkter och minimera förluster. EU:s gröna agenda är väl helt enkelt ytterligare en skål pengar att plocka ur så länge det går och skicka skulderna vidare till svenska kommuner och småfirmor. Komma och tigga bidrag för att lokalsamhället exponerat sig alldeles för hårt är löjligt. Fattar de inte vilken värld de lever i?
Citera
2024-11-18, 11:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Goldman Sachs är ingen välgörenhetsorganisation utan investerar för att tjäna pengar vilket betyder maximera intäkter och minimera förluster. EU:s gröna agenda är väl helt enkelt ytterligare en skål pengar att plocka ur så länge det går och skicka skulderna vidare till svenska kommuner och småfirmor. Komma och tigga bidrag för att lokalsamhället exponerat sig alldeles för hårt är löjligt. Fattar de inte vilken värld de lever i?
Om EU och Goldman Sachs ber en liten byggfirma, dessutom i ett av EU:s stödområden, att bygga något, måste de betala. De får inte använda ekonomiska trix för att sätta byggfirmorna i konkurs.

Det är politiska organisationer som har ett moraliskt ansvar.
Citera
2024-11-18, 11:19
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sidan kom aldrig fram.
Prova en annan webbläsare, eller archive.is för att åtminstone få en (halvfungerande) snapshot av sidan. Men här kan du läsa vad Skellefteå kommun skriver på sidan "om kampanjen":

https://skelleftea.se/platsen/flytta...orlatkampanjen

Citat:
Vi vill ta tillfället i akt att säga Förlåt till er, resten av Sverige. Förlåt för att vi växer och får människor att flytta från er till oss. Förlåt för att vi står mitt i centrum av den gröna omställningen, att vi har en uppsjö av lediga jobb och ett kulturhus helt i trä. Förlåt för att vi lever livet fullt ut, men gör det enkelt. Ja, förlåt för att vi faktiskt är en av världens bästa platser.

Vi genomgår en sällan skådad boom av nya etableringar, hållbara satsningar, bostadsbyggande och jobbmöjligheter i tusental. Och vi kan inte hjälpa det, men det är många som vill vara med på den här resan. Hur, när eller om den ens slutar vet vi inte. Vi vet bara att vi är mitt uppe i den, och få vill stå bredvid när förändringen sker. Förlåt för det, men innerst inne tror vi att ni förstår.

Hälsningar. Skellefteå

Ja, vi förlåter er, Skellefteå! Och vi förstår, innerst inne.

Inte för att trigga dig alltför mycket, wwr, men här har du också en direktlänk till en video som dyker upp på förstasidan, som borde funka även för dig: https://skelleftea.se/download-strea...omprimerad.mp4

Notera vad som dyker upp allra sist i videon... (och vad som t.o.m. står i själva filnamnet!)

Edit: Och notera också symboliken i att hon (möjligen) dränker sig alldeles innan en viss flagga dyker upp på skärmen... knappast en slump.
Citera
2024-11-18, 11:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Det blir regelrätt konkurs eller chapter 11 inom två veckor från idag. Krisen i Northvolt är avgrundsdjup och väsentligt större än någon ända involverad person på företaget vill låtsas om eller erkänna.

Att ha småfordringar på sig i storleksordningen 20.000 kr som ligger för indrivning hos Kronofogden är ett i det närmaste hundraprocentigt tecken på att undergången är lika nära som den är oundvilklig.

En regelrätt rekonstruktion i Sverige är mindre sannolik för det finns ingen bakomliggande i grunden lönsam verksamhet att bygga vidare på.

Vilken flopp!
Citera
2024-11-18, 11:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Prova en annan webbläsare, eller archive.is för att åtminstone få en (halvfungerande) snapshot av sidan. Men här kan du läsa vad Skellefteå kommun skriver på sidan "om kampanjen":

https://skelleftea.se/platsen/flytta...orlatkampanjen

Ja, vi förlåter er, Skellefteå! Och vi förstår, innerst inne.

Inte för att trigga dig alltför mycket, wwr, men här har du också en direktlänk till en video som dyker upp på förstasidan, som borde funka även för dig: https://skelleftea.se/download-strea...omprimerad.mp4

Notera vad som dyker upp allra sist i videon... (och vad som t.o.m. står i själva filnamnet!)

Edit: Och notera också symboliken i att hon (möjligen) dränker sig alldeles innan en viss flagga dyker upp på skärmen... knappast en slump.

Skellefteå är precis som en oattraktiv person på Tinder som tror sig ha ett förhållande med någon som är tio gånger snyggare men som den aldrig träffat.
Citera
2024-11-18, 11:23
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det blir regelrätt konkurs eller chapter 11 inom två veckor från idag. Krisen i Northvolt är avgrundsdjup och väsentligt större än någon ända involverad person på företaget vill låtsas om eller erkänna.

Att ha småfordringar på sig i storleksordningen 20.000 kr som ligger för indrivning hos Kronofogden är ett i det närmaste hundraprocentigt tecken på att undergången är lika nära som den är oundvilklig.

En regelrätt rekonstruktion i Sverige är mindre sannolik för det finns ingen bakomliggande i grunden lönsam verksamhet att bygga vidare på.

Vilken flopp!
Som jag varit inne på tidigare, oavsett om det blir rekonstruktion i Sverige, rekonstruktion i USA genom chapter 11 (via deras verksamhet i USA), eller raka vägen till ett konkursförfarande så kommer det bli mycket intressant att se alla korten komma på bordet efter att en av de största ägarna (antingen Volkswagen eller Goldman) skrivit ner värdet på sitt innehav i Northvolt till noll.
Citera
2024-11-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Åh herregud... texten i kombination med bilden. Jag fick mig ett jävligt gott skratt men önskar nästan samtidigt att jag aldrig hade sett det. Bara så jävla pinsamt, och det hade dessutom varit lika pinsamt när allting såg ut att gå på räls för Northvolt.

Det är mycket möjligt att jag har fel i min beskrivning av Skellefteå (som kollektiv av invånare) som en sekt. Det har funnits många andra i tråden som bestämt förnekat det som å ena kan ha en viss hemmablindhet (om de själva är från Skellefteå eller omnejd) men å andra sedan är långt mer bekanta med staden och dess invånare än vad jag är. Men något är jävligt speciellt med den här kommunen, och helt isolerat från stadens kultur kan det liksom inte vara.

Bara föreställ er att Göteborgs stad hade lagt upp ett liknande "Förlåt Sverige" med en bild på den kvinnan med det ansiktsuttrycket när Volvo Cars införde ett tredje skift och nyanställde tusentals, där så klart inte alla kom från Göteborg utan många togs från andra delar av landet. Det hade liksom aldrig hänt... och jag har svårt att tänka mig det från särskilt många andra kommuner jag kan komma på.

Edit: Och det bara fortsätter när man scrollar ner.... "förlåt för att vi växer", "förlåt för all livskvalitet"... jösses.

Vad jag fått höra är det det finns två Norrländska byar som utmärker sig genom att drypa av inavlad självgodhet; Piteå och Skellefteå

Dessa karaktärsdrag finns säkerligen på andra platser i landet men dessa två särskiljer sig alltså från övriga städer längs Norrlandskusten (som en av mina närmaste vänner besöker flitigt i olika byggprojekt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in