Vad jag fått höra är det det finns två Norrländska byar som utmärker sig genom att drypa av inavlad självgodhet; Piteå och Skellefteå
Dessa karaktärsdrag finns säkerligen på andra platser i landet men dessa två särskiljer sig alltså från övriga städer längs Norrlandskusten (som en av mina närmaste vänner besöker flitigt i olika byggprojekt)
Nu får du passa dig! Snart dyker Skojarn upp och anklagar dig för att ägna dig åt rasbiologi ā la Carl von Linné...
Om EU och Goldman Sachs ber en liten byggfirma, dessutom i ett av EU:s stödområden, att bygga något, måste de betala. De får inte använda ekonomiska trix för att sätta byggfirmorna i konkurs.
Det är politiska organisationer som har ett moraliskt ansvar.
Konkurs är konkurs. Man kan ha moraliska invändningar, men lagen ser ut som den gör.
Det är mycket möjligt att jag har fel i min beskrivning av Skellefteå (som kollektiv av invånare) som en sekt. Det har funnits många andra i tråden som bestämt förnekat det som å ena kan ha en viss hemmablindhet (om de själva är från Skellefteå eller omnejd) men å andra sedan är långt mer bekanta med staden och dess invånare än vad jag är. Men något är jävligt speciellt med den här kommunen, och helt isolerat från stadens kultur kan det liksom inte vara.
Jag har född i Skellefteå och bodde en period i stockholm fram till 2020. Mitt perspektiv som hemvändare är att det inte pratas mycket om Northvolt. De få gånger Northvolt nämns har det varit i samband med bostadssituationen.Vardagen rulllar vidare. Skellefteå faller inte med Northvolt. En slags stoicism.
Sen får man komma ihåg tidigare slarv och avsknad av handlingskraft i Skellefteå. Dagens politiska styre har i motreaktion blivit överdrivet handlingskraftiga.
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Bara föreställ er att Göteborgs stad hade lagt upp ett liknande "Förlåt Sverige" med en bild på den kvinnan med det ansiktsuttrycket när Volvo Cars införde ett tredje skift och nyanställde tusentals, där så klart inte alla kom från Göteborg utan många togs från andra delar av landet. Det hade liksom aldrig hänt... och jag har svårt att tänka mig det från särskilt många andra kommuner jag kan komma på.
Varför skulle det hända? Du jämför äpplen med päron. 3000 nya jobb i Skellefteå är annorlunda jämfört med 3000 jobb i Göteborg. Skellefteå kommun har 75 000 invånare. Storgöteborg har en miljon invånare. Skellefteå kommun är tre gånger större än Storgöteborg.
Gör vi en snabb räkning och utgår från att hälften av befolkningen är arbetsför så hamnar vi på 500 000 arbetsföra i Storgöteborg och 37500 i Skellefteå kommun. Ser du skillnaden när det skapas 3000 nya arbetstillfällen? En etablering i Göteborg på över 50 000 nya arbetstillfällen hade varit mer ärlig att jämföra med. Men även den jämförelsen hatlar då exempel Borås ligger i ett stenkast bort.
Jag tycker också att detta försök till rekrytering var lite pinsam. Å andra sidan förstår jag att kommunen måste göra något över det vanliga. Det går liksom inte att ställa en neonskylt längs E4:an.
Kollar vi sen på befolkningsrörelser, dvs var nyinflyttade kommer ifrån, ser vi att majoriteten är från Västerbotten och Norrbotten. Likaså pendlare.Något Luleå kommun har förstått i sin rekrytering till kommande projekt och därför riktat strålkastaren mot Baltikum. Synd då att Baltikums befolkning redan har rekrytertat till Polsk industri. Var ska då Luleå få tag i människor? Och Boden? Och Gällivare? Skellefteå sög troligtvis upp de flesta som var viilliga att flytta i "närområdet".
Sen kan det vara intressant hur annorlunda samhället är jämfölrt med Bolidens etablering för 100 år sen. Då cyklade folk från hela landet och väntade utanför kontoret på morgonen för att få jobb. Sen kom familjen med flyttlass. Det är väl denna romantiska syn våra politiker fortfarande tror på. Finns det jobb så kommer folik att flytta, men så enkelt är det inte idag.
Konkurs är konkurs. Man kan ha moraliska invändningar, men lagen ser ut som den gör.
Det gör den inte heller. Skulle tidningarna våga skriva om detta skulle problemet lösas på något sätt. Kanske lagen skulle tolkas annorlunda. Om tidningarna skulle våga skriva att EU och Goldman Sachs smitit från notan och småföretag gått i konkurs skulle de vara tvungna att betala. Men tidningarna lyder under EU:s piska.
Inga företag eller beslutsfattare i samhället vågar gå mot dessa jättar. Det är EU:s skyldighet att betala. De kan kräva in hundratals miljarder euro av oss och sprida över storföretagen eftersom de tycker de borde gå lite bättre. Då har EU även en skyldighet att inte sätta småföretag i EU:s stödområde i konkurs, bara för att småföretagen litade på att ett jobb för EU och GS är säkra fordringar.
Senast redigerad av wwr 2024-11-18 kl. 12:26.
Här har vi svart på vitt att produktionen inte kommer att nå 100k battericeller i veckan till slutet av året. Planen verkar ha reviderats till 50k. Produktionen verkar heller inte ha ökat sen början av oktober utan ligger ganska stilla på cirka 25k i veckan,
De verkar också ha reducerat utgifterna genom att sluta producera 24/7 och nu bara producerar på veckodagar, Att fokusera på kvalite snarare än kvanitet är nog ett smart drag. Men fortsätter de stå stilla är de nog uträknade innan årets slut. Att inte ens komma upp till hälften av den utlovade produktionen är under all kritik och investerare är nog trötta på brutna löften - får man hoppas.
Om NV producerar 25k, 50k eller 100k celler per vecka har egentligen ingen betydelse. Även om de helt magiskt skulle nå planerad produktion om 16GWh/år, dvs 600k celler per vecka, helt utan kassationer, innebär detta ungefär en omsättning på 15 miljarder kronor givet att de kan ta rejält betalt (närmare dubbelt) mot kinesiska konkurrenters celler.
15 miljarder är dock omsättning och batteriproduktion är inte precis någon högmarginal business men låt oss fortsätta på ett fantasifullt spår där de ändå har en branschledande marginal om 30% på celler så drar de in en bruttovinst om 4.5 miljarder kronor vilket varken täcker löner, räntor eller andra kostnader.
Hur fan såg egentligen detta business case ut?
Om nu skellefteåbor har lite sektmentalitet i allmänhet vad tror ni inte då om en mecklare verksam på orten?
Northvoltkrisen ska dock ännu inte ha skakat om bostadsmarknaden i någon större bemärkelse.
Enligt mäklare som SvD talat med är förvisso utbudet större än efterfrågan något som bland annat kan bero på att personer som tidigare köpt bostäder för att hyra ut till gästarbetare nu avvaktar.
Men enligt Fredrik Lindfors på Svensk Fastighetsförmedling är ett stort utbud hyfsat vanligt på hösten. Han tror dock att effekten kan komma att bli kännbar om hela Northvolt havererar.
Framför allt skulle det skapa en oro totalt bland folk. Så det skulle kunna påverka givetvis, säger han.
Som jag varit inne på tidigare, oavsett om det blir rekonstruktion i Sverige, rekonstruktion i USA genom chapter 11 (via deras verksamhet i USA), eller raka vägen till ett konkursförfarande så kommer det bli mycket intressant att se alla korten komma på bordet efter att en av de största ägarna (antingen Volkswagen eller Goldman) skrivit ner värdet på sitt innehav i Northvolt till noll.
Ja dendär nollnedskrivningen är ett tecken så säkert som något att detta är på väg att krasha.
Lika spännande att följa som SAAB och Nevs!
Jag har född i Skellefteå och bodde en period i stockholm fram till 2020. Mitt perspektiv som hemvändare är att det inte pratas mycket om Northvolt. De få gånger Northvolt nämns har det varit i samband med bostadssituationen.Vardagen rulllar vidare. Skellefteå faller inte med Northvolt. En slags stoicism.
Sen får man komma ihåg tidigare slarv och avsknad av handlingskraft i Skellefteå. Dagens politiska styre har i motreaktion blivit överdrivet handlingskraftiga.
Varför skulle det hända? Du jämför äpplen med päron. 3000 nya jobb i Skellefteå är annorlunda jämfört med 3000 jobb i Göteborg. Skellefteå kommun har 75 000 invånare. Storgöteborg har en miljon invånare. Skellefteå kommun är tre gånger större än Storgöteborg.
Gör vi en snabb räkning och utgår från att hälften av befolkningen är arbetsför så hamnar vi på 500 000 arbetsföra i Storgöteborg och 37500 i Skellefteå kommun. Ser du skillnaden när det skapas 3000 nya arbetstillfällen? En etablering i Göteborg på över 50 000 nya arbetstillfällen hade varit mer ärlig att jämföra med. Men även den jämförelsen hatlar då exempel Borås ligger i ett stenkast bort.
Jag tycker också att detta försök till rekrytering var lite pinsam. Å andra sidan förstår jag att kommunen måste göra något över det vanliga. Det går liksom inte att ställa en neonskylt längs E4:an.
Kollar vi sen på befolkningsrörelser, dvs var nyinflyttade kommer ifrån, ser vi att majoriteten är från Västerbotten och Norrbotten. Likaså pendlare.Något Luleå kommun har förstått i sin rekrytering till kommande projekt och därför riktat strålkastaren mot Baltikum. Synd då att Baltikums befolkning redan har rekrytertat till Polsk industri. Var ska då Luleå få tag i människor? Och Boden? Och Gällivare? Skellefteå sög troligtvis upp de flesta som var viilliga att flytta i "närområdet".
Sen kan det vara intressant hur annorlunda samhället är jämfölrt med Bolidens etablering för 100 år sen. Då cyklade folk från hela landet och väntade utanför kontoret på morgonen för att få jobb. Sen kom familjen med flyttlass. Det är väl denna romantiska syn våra politiker fortfarande tror på. Finns det jobb så kommer folik att flytta, men så enkelt är det inte idag.
OK, ett intressant (inte minst med många detaljer och fakta jag inte kände till), sakligt - i motsats till vissa andra, absolut inte alla - och välargumenterat inlägg med mothugg. Det tackar jag för. Om jag har rätt i att kalla Skellefteå i stort för en sekt så tillhör du uppenbarligen inte denna (och jag är som sagt mer och mer beredd att omvärdera den uppfattningen, som möjligen inte var så välgrundad). Å åndra sidan var det intressant att se svaret från kinugwa om att något, enligt hans bekanta, absolut är speciellt med Skellefteå (och också med Piteå).
Jag blev attackerad av vansinnigt arga personer för att uttala mig om Skellefteå när jag aldrig själv ens har besökt staden*, men samtidigt har vi vittnesmål från en person som regelbundet besöker städerna på norrländskusten som beskriver en "inavlad självgodhet" som särskiljer dem från andra städer på norrlandskusten. Angående detta är det (hittils i alla fall) knäpptyst från samma skribenter. Om jag låg så fruktansvärt fel ute, hur kommer det sig att den här affärsresenären som uppenbarligen många gånger har besökt Skellefteå (och alla andra vars beskrivningar jag, bland annat, tagit intryck från), och som dragit väldigt liknande slutsatser som jag själv gjort inte ifrågasätts och motbevisas? Han måste väl ha precis lika fel, och veta precis lika lite om vad han pratar om, om han påstår i princip samma sak som jag gör?
Det jag heller inte håller med om är att proportionerna är avgörande här. Faktum är att Göteborgs kommun har vuxit kraftigt, på gott och ont (mest på ont, om jag som göteborgare i många generationer ska vara helt uppriktig), precis som Skellefteå under kort tid.
Mellan 2010 och 2020 växte Göteborgs kommun (och alltså inte hela Storgöteborg, som kan ha haft en både större och mindre procentuell befolkningsökning än kommunen - antagligen större med all utflyttning, speciellt bland barnfamiljer, från kommunen - men jag orkar inte kolla statistiken där, som är svårare att få fram) från 513 751 invånare till 583 056 invånare, en ökning på 13% på 10 år. Skellefteå hade 2023, dvs. vid peaken för Northvolt, en befolkning på 76 542 invånare. 2015 hade kommunen 72 840 invånare och 2010 72 031 invånare, motsvarande en procentuell befolkningsökning på 8 år på 5,1 % och på 13 år på 6,2%.
Det är ju inte bara Volvo Cars och därtill knuten industri (underleverantörer) som attraherar folk till Göteborg utan, framför allt senaste tio-femton åren ungefär, har det i ännu högre grad varit tjänstesektorn och i viss mån annan industri (mest hypeade startups, inte helt olika Northvolt, typ det där löjliga Heart Aerospace, som dessutom flyttade till USA). Åter igen på gott och ont: Jag saknar det Göteborg jag växte upp i, och det är inte alls enbart alla nyinflyttades fel, vare sig invandrare eller andra svenskar, utan har mycket att göra med den drastiska strukturomvandlingen av staden - även om varvskrisen (och -döden), liksom innerhamnens död, var ett faktum redan långt innan jag själv ens föddes.
Men hur som helst: Göteborgs kommun har alltså de senaste 10-15 år attraherat, i både absoluta och relativa tal, långt fler nya invånare än Skellefteå. (Någon relevant skillnad i födelsetal finns det knappast.) Men vi har inte sett några "FÖRLÅT Sverige, för att folk flyttar till oss, och från er", "förlåt oss för vår livskvalitet" (det hade f.ö. varit en ren lögn kan jag avslöja), "förlåt oss för vår södra skärgård", "förlåt oss för Göteborgsoperan", "förlåt oss för att vi helt enkelt är en av världens bästa platser" från Göteborgs kommun. Inte från andra kommuner som vuxit i samma snabba takt heller. Jag tycker inte att det går att förneka att den där kampanjen är ett uttryck för något speciellt hos Skellefteå.
Sedan finns det andra saker hos Göteborgs "marknadsföring" av sig själv, vare sig officiellt från kommunen eller från göteborgare i stort, som jag kan förstå att folk stör sig på, inte minst hur "goa gubbar" (som knappt ens existerar längre) har förvandalts till en produkt och marknadsförts genom åren, ironiskt (eller kanske inte) desto mer ju mer fenomenet försvunnit i verkligheten.
*
Jag kan f.ö. upplysa alla som blir vansinnigt provocerade av min aversion mot Norrland att jag har ett kanske 3-4 gånger större motvilja (hat får vi nog börja kalla det) mot Stockholm, och i något mindre män ställen som Uppland, Dalarna, Närke osv., än mot Norrland. Och japp, de ställena har jag minsann besökt. Långt mer än jag hade önskat.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-11-18 kl. 13:34.
Tror det hänger samman med att Skellefteå egentlingen inte behöver Northvolt för anställningar. Redan innan Northvolt så var det typ full sysselsättning i Skellefteåområdet. Det är ett rätt så ekonomiskt starkt område men flera ben att stå på. För normala skelleftebor blir det liksom jahapp ... får väl fortsätta på Martinsons/Boliden/Rönnskär/Alimak etc istället då.
Problemet här är Skellefteå Kommun som verkar lida av gravt storhetsvansinne. Äntligen kan man hävda sig med Umeå. Inte bara med ett större kulturhus utan även med storskalig industri! Ett annat tecken på Skellefteå Kommuns vansinne är att de hittat på att Skellefteå Kraft ska satsa på koldioxidavskiljning, vätgasproduktion, grönt flygbränsleproduktion. Det är så stora investeringar (10-tals miljarder) i fundamentalt olönsamma sektorer att hela kommunen kan knäckas. Men det borde kanske bli en annan tråd.
Körde förbi idag. Nu körs Cramos baracker i väg från området samt stängslet som omger området plockas ner.
Det är lugnt utomhus på området. Allt står still.
Har haft med Northvolt att göra sedan start och det har varit extremt rörigt. Alla andra företag man pratat med har samma erfarenhet. Har hela tiden haft en dålig magkänsla och den verkar nu slå in.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!