Citat:
Det är onekligen spännande! T.o.m. jag blev förvånad över nollnedskrivningen av en storägare. Man kan tigga om en miljard här och där för att klara sig en månad till, men att en storägare (det måste som sagt röra sig om antingen Goldman Sachs eller Volkswagen AG, som vardera äger en knapp fjärdel av aktierna) skriver ner värdet på sitt innehav till noll är svårt att snacka bort. Jag tror just detta kommer vara dödsstöten.F.ö. förstår jag att skadeglädjen som jag (och andra) ger uttryck för över Northvolts kollaps kan uppfattas som osmaklig, speciellt av skelleftebor, men då vill jag understryka att denna skadeglädje bara delvis är riktad mot Skellefteå som kommun (och det tror jag gäller de allra flesta som uttrycker skadeglädje, i vissas fall kanske den inte alls är riktad mot Skellefteå eller Norrland).
Någon sade, och jag kan hålla med om det, att även om Norrland möjligen kan lastas för Anders Sundström, som tydligen var med i den här leken han också, kan det knappast lastas för Peter Carlsson, Harald Mix eller för "bakgrundsjuden" - som någon träffande uttryckte det - Carl-Erik Lagercrantz. (Det gör möjligen omvänt Carlsson och Mix till "shabbos goyim" - och så uttrycker inte bara antisemiter det utan faktiskt judar själva, även i affärssammanhang. Sök på "shabbat" på sidan för att komma till det relevanta stället.) Det är dessa personer, liksom Volkswagen och Goldman Sachs, som det är så underbart att se "krascha och brinna". Liksom hela den gröna bubblan, Sveriges höga svansföring kring denna och svenskarnas och andra västerlänningars oerhört arroganta föreställningar om att det bara var att rycka upp sig och sätta igång för att köra om Folkrepubliken Kina av alla länder (det Nya Kina fyllde förresten 75 år i år!).
Citat:
Här ska ni lyssna noggrannt på testasova, även om han/hon i stort inte verkar ha alla hästar hemma. (Min erfarenhet av schizofrena människor är att de av misstag kan stöta på djupa insikter, vilket jag tror är ett resultat av deras kaotiska och fragmenterade tankemönster.)Folk anklagar mig då och då för att vara ett rysstroll - låt oss säga att de har ungefär hälften rätt och hälften fel. Sovjetunionen existerar inte längre - hur ont det än gör, mer än 30 år senare, kan jag inte göra något åt det - och dagens oligarkiska Ryssland är en reaktionär, till stor del t.o.m. återkristnad, stat som fortfarande drömmer om att försonas med väst oavsett hur mycket det låtsas om något annat.
Samtidigt hyser jag, liksom varje sann chicom, vare sig de är kineser eller en utlänning som är del av Enhetsfronten, en djup kärlek till det storartade ryska folket, som gett oss så mycket i matematik, fysik, rymdfart, teknik, litteratur, musik osv., och om inte annat är min fiendes fiende min vän.... ☭