Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-17, 14:10
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Vänta lite, alla dom här subventionerna vi tjatat om i Kina - det är alltså konventionella företagslån från banker som råkar vara statligt ägda?

Var det inte värre än så?

Då är min villa subventionerad av staten genom mina lån i SBAB antar jag.

Skillnaden verkar vara att Kina lånar ut till livskraftiga företag, medan vi straffskattar bra företag och ger miljarder till hipsters med trendiga ideer och drömmar.
Mullret anger att elfordons industrin subventioneras med 353 miljarder dollar, årligen får man anta. Dels är det en otrolig summa i sig själv, dels är då frågan om det handlar om lån som ska betalas tillbaka eller rena subventioner ?
Sedan är ju eu på väg att införa företagsstöd på 5% av bnp årligen så snart är vi ikapp dem.
Citera
2024-10-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att de stirrar sig blinda på nu och vill ha subventioner för att de inte kan konkurrera. Ett företag som får subventioner har inte en företagsidé som håller. Det är precis som en människa som får försörjningsstöd. Om något egentligen inte håller rent ekonomiskt, men bedöms viktigt geopolitiskt, så bör man ju fundera på om det inte i så fall ska drivas statligt. Ett företag ska ju stå på egna ben och genom konkurrensutsättning ständigt bli bättre så att kunderna väljer dem. Om kapitalet strömmar in en annan väg än i tillräcklig omfattning via kunderna så kommer det inte att ge incitament att bli bättre.

Kina är ett mäktig land som ett litet land som Sverige inte kan konkurrera med. Kina använder den gröna omställningen som ett sätt att få marknadsmässigt herravälde. Den är deras »månlandning«, inte Europas. På längre sikt kommer de inte att kunna fortsätta att bara pumpa in pengar eftersom de förmodligen kommer att bli bemötta med handelshinder. Då krymper inflödet och fokus flyttas från teknisk utveckling till handelskrig.

Då förstår jag. Jag är helt enig. Klart dom inte ska ha några subventioner. Låg Kina sköta batterierna så kan vi göra något annat i Sverige (bygga supersportbilar med importerade batterier t.ex)
Citera
2024-10-17, 14:54
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
God eftermiddag Hor-Ulla!

Fick du inte en lugn stund i natt? Jaja, pengarna ska in.
Självklart är inte AMF och AP-fonderna tvingade att satsa på NV. Var har jag skrivit det? Däremot är AMF och AP-fonderna tvingade att satsa en del av kapitalet på högriskprojekt. Det är bara att läsa innantill.

Jag tror att vi inte kommer så värst mycket längre i just den delen.

Gud vad bra att du klargjorde det Konrad, för man fick ju annars uppfattningen att du tyckte det, med tanke på vad du skrev

Så mellan dig och mig nu när vi har gjort klart att AMF och AP-fonderna INTE är tvingad att satsa på NV, Inga mer pengar till slukhålet i Skellefteå?
Citera
2024-10-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Gud vad bra att du klargjorde det Konrad, för man fick ju annars uppfattningen att du tyckte det, med tanke på vad du skrev

Så mellan dig och mig nu när vi har gjort klart att AMF och AP-fonderna INTE är tvingad att satsa på NV, Inga mer pengar till slukhålet i Skellefteå?

Mellan dig och mig, har det i realiteten någon betydelse vad du och jag tycker i frågan? Vi kan ändå bara rösta med fötterna. Jag har då inte sett att det finns något öppet röstningsförfarande till besluten hos AMF och AP-fonderna. Oavsett om jag skulle säga ett belopp och du skulle svara med ett negativt belopp så skulle det ändå bli helt fel. Det är jag säker på. Om jag skulle säga 1 kr från vardera aktieägare skulle du svara med att det är för mycket.

Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med detta. Försök nu att sova ordentligt i natt i.st.f att springa runt och försöka dra in kosing.
Citera
2024-10-17, 15:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterLampa
Då förstår jag. Jag är helt enig. Klart dom inte ska ha några subventioner. Låg Kina sköta batterierna så kan vi göra något annat i Sverige (bygga supersportbilar med importerade batterier t.ex)

Det som är viktigt att tänka på är att Sverige är ett litet land, men inbillar sig vara större. det senare beror ju delvis på alla kapitalister som vill påskina det för att få större möjlighet till rikliga bidrag för sina fantastiska idéer. Sverige bör inte gå i EU-fällan för EU är i princip liktydigt med Tysklands, Frankrikes, Italiens och Spaniens intressen. Sverige bör rätta sig efter förutsättningarna och inte föröka vara banbrytande och världsledande. Sverige bör vara inriktade på nischprodukter med smarta lösningar (som exempelvis skulle kunna vara supersportbilar med importerade batterier eller specialstål med hög kvalitet).
Citera
2024-10-17, 16:05
Medlem
Ogunquits avatar
https://efn.se/vandningen-eu-pengar-stodjer-northvolt

Nu bekräftar EU:s energiinvesterare EIT InnoEnergy för Impact Loop att man kommer att stödja Northvolt med en ”avsevärd summa”.
Citera
2024-10-17, 16:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Nu bekräftar EU:s energiinvesterare EIT InnoEnergy för Impact Loop att man kommer att stödja Northvolt med en ”avsevärd summa”.

Det är ju ett skrattretande uttalande från VDn:
Vi investerare måste vara med i både bra och dåliga dagar.
Vilka har varit de bra dagarna?

Det är ju en sak att man historiskt har sett statliga stöd till branscher som mött strukturproblem, exempelvis varvsindustrin, eftersom denna bransch funnits i många år och upparbetat en erfarenhet till sin produkt. Men att stötta ett finansiellt luftslott som aldrig producerat och som egentligen borde vara ett projekt i liten skala är ju makabert. Jag är dock inte överraskad. Från är om de tänker fortsatta stötta intill oändligheten?
Citera
2024-10-17, 17:44
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Men så bra. Här var man orolig att både Mix och Carlsson var tvungen att ta av sina egna pengar, för att stötta deras egna privata företag.

Tur det finns pengar från oss skattebetalare. Hur skulle det annars se ut om ägare av privata företag var tvungen att riskera sina egna pengar.
Citera
2024-10-17, 17:58
Medlem
Verkar rätt uppenbart att Northvolt inte kommer klara löneutbetalningen den 25/10 när man läser denna:

https://www.di.se/nyheter/kallor-nor...-veckans-slut/
Senast redigerad av Harry1978 2024-10-17 kl. 18:17.
Citera
2024-10-17, 18:17
Medlem
Enligt Financial Times har Northvolt försökt växa för snabbt, bolaget är beroende av Kina och har undermålig säkerhet.

https://www.ft.com/content/1e7ab9cc-...f-b5449f015e5e

Grunden till att EU satsade pengar i Northvolt var ju för att Europa skulle ha en egen batteriproduktion så att Europa inte skulle bli helt beroende av Kina. Nu får vi veta att Northvolts maskinutrustning och material till batterierna kommer från Kina. Europa kommer därmed att vara helt beroende av Kina för sin batteriproduktion även om Northvolt lyckas producera några batterier (vilket inte verkar vara fallet). Därmed borde grunden för ytterligare Europeiskt stöd till Northvolt vara borta. Såvida inte personerna i EU som bestämmer om lån och bidrag inte själva är mutkolvar (vilket mycket väl kan vara fallet).
Citera
2024-10-17, 20:55
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry1978
Verkar rätt uppenbart att Northvolt inte kommer klara löneutbetalningen den 25/10 när man läser denna:

https://www.di.se/nyheter/kallor-nor...-veckans-slut/

https://www.norran.se/nyheter/sverig...paket/rmyy85mr

Krisdrabbade Northvolt närmar sig ett räddningspaket på motsvarande omkring 3,2 miljarder kronor, skriver Bloomberg med hänvisning till en anonym källa som är insatt i saken.
Citera
2024-10-17, 21:04
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
https://www.norran.se/nyheter/sverig...paket/rmyy85mr

Krisdrabbade Northvolt närmar sig ett räddningspaket på motsvarande omkring 3,2 miljarder kronor, skriver Bloomberg med hänvisning till en anonym källa som är insatt i saken.

Dom pengarna räcker till slutet av det här året. Men det kanske kommer ett nytt räddningspaket var tredje månad.

Producera batterier är det ju lite si och så med, så pengarna måste ju komma från annat håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in