Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Kanske en något gammal artikel men de kinesiska subventionerna är inte att leka med ... Enligt Benchmark Mineral Intelligence så kontrollerar Kina i dag 58% av världens nickel, jämfört med 34% år 2015. De subventionerade kinesiska företagens dominans har fått nickelpriset att minska med 40% sedan början av 2023 ... Under våren sa Kanadas vice premiärminister Chrystia Freeland att marknaden nu ”översköljs” av billigt nickel; samma term som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen använde om kinesiska elbilar i samband med utredningen om höjda tullar. Freeland tillade att situationen gör det ”oekonomiskt” att bedriva denna verksamhet i fria marknadsekonomier, och varnade att utvecklingen i själva verket kan syfta till att driva företag i Kanada och allierade länder i konkurs. Samma trend märks gällande litium, där nya projekt i USA och Australien har stängts ned eller försenats på grund av ökad kinesisk produktion i framför allt Afrika söder om Sahara. 70% av världens litium förädlas nu i Kina"[/b][/i]
Det här är en medveten strategi från kinesernas sida för att USA och Västeuropa ska hållas i schack. Kom ihåg att kineserna är i en ekonomisk allians med Ryssland så vad de har kokat ihop är svårt att veta i detalj.
Jag har studerat litiumpriset under en tid och ser detta. Jag är helt säker på att kineserna påverkar marknaden på ett obehagligt sätt.
Att vara världens billigaste producent behöver inte betyda att ens industri är enormt subventionerad. Är ju bara att kolla på Northvolt som tillverkar världens dyraste batterier efter enorma subventioner
Deras största nickelföretag Jinchuan Group, BYD, CATL etc levererar fina vinster år ut och år in trots de låga priserna de kan sälja för.
Innan nån pekar ut exakt hur de här subventionerna går till i Kina så kommer jag utgå ifrån att de faktiskt helt enkelt är effektivare producenter än i Väst med högre teknikhöjd och därför dominerar.