2024-10-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tänk en så enkel lösning du hittade men ändå svårfunnen för de flesta!

Den goda cigarren lär du nog få leta efter men givetvis finns det möjlighet att bland AMF:s fonder välja en ren räntefond eller obligationsfond. Du minimerar din risk till praktiskt taget 0. Valet är helt ditt precis som valet är ditt när det gäller val av, bank, apotek, mob.operatör, bilprovning, pakethantering, livsmedelsbutik etc. etc.

PS. Kom sedan inte och klaga på att pensionen inte blev något vidare efter räntefonder i kanske 25-30 år. DS

Det är rätt märkligt att bara utgå från alternativen riskkapitalinvesteringar och räntefonder.
Pensionskapital bör investeras i globala indexfonder med låg avgift, då får man bra avkastning till vettig risk.
Citera
2024-10-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
"Nu säger sig även AMF och de statliga AP-fonderna vara villiga att gå in med mer pengar. Svenska folkets pengar – pengar som riskerar att gå upp i rök."

https://detgodasamhallet.com/2024/10...tta-northvolt/

Helt vansinnigt att svenska pensionsbolag lägger ännu mer av pensionärernas pengar i detta svarta hål. Jag skulle rekommendera att alla som har sina pensionspengar i AMF flyttar dessa till något annat bolag som inte spekulera med pensionärernas pengar (dock inte till Alecta som är om möjligt ännu värre).

Går dom in med Friska Pengar Efter Sjuukaa Pengar kommer de att tvingas gå in med ännu mer sen för att inte förlora dessa pengar o de tidigare - STOPPA NUUUU

Annars hamnar pensionärernas pengar i Nigeria-Scam-Syndromet
Citera
2024-10-17, 12:27
Medlem
Citat:
Tänk en så enkel lösning du hittade men ändå svårfunnen för de flesta!

Den goda cigarren lär du nog få leta efter men givetvis finns det möjlighet att bland AMF:s fonder välja en ren räntefond eller obligationsfond. Du minimerar din risk till praktiskt taget 0. Valet är helt ditt precis som valet är ditt när det gäller val av, bank, apotek, mob.operatör, bilprovning, pakethantering, livsmedelsbutik etc. etc.

PS. Kom sedan inte och klaga på att pensionen inte blev något vidare efter räntefonder i kanske 25-30 år. DS
AMF har en avkastning på sina placeringar i snitt 7,4% de senaste 15 åren. AMFs räntefond har en avkastning de senaste 10 åren på i snitt 1,5%. Det är risk/spekulation med pengarna som ger avkastning. Och för att vinna måste man våga, det viktiga är att totala avkastningen blir så hög som möjligt.
Citera
2024-10-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Det är rätt märkligt att bara utgå från alternativen riskkapitalinvesteringar och räntefonder.
Pensionskapital bör investeras i globala indexfonder med låg avgift, då får man bra avkastning till vettig risk.

Valet är helt ditt eget och ingenting som egentligen behöver diskuteras här och nu. Du väljer fritt var du vill placera din pension precis som jag väljer fritt vilken tillverkare av lågprisblodpudding som jag ska köpa till middag.
Citera
2024-10-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där är ett kortsiktigt tänkande och något som per definition direkt tränger undan kreativitet eftersom subventioner kompenserar för något som inte är tillräckligt effektivt. Att sukta efter subventioner på det sätt som stod i den länkade artikeln är direkt skadligt för utveckling och leder i förlängningen till en slit-och-släng-mentalitet.

Vari låg det kortsiktiga?
Citera
2024-10-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balderbyling
AMF har en avkastning på sina placeringar i snitt 7,4% de senaste 15 åren. AMFs räntefond har en avkastning de senaste 10 åren på i snitt 1,5%. Det är risk/spekulation med pengarna som ger avkastning. Och för att vinna måste man våga, det viktiga är att totala avkastningen blir så hög som möjligt.

Se där, då finns det ingenting att klaga på att satsa på risker för den som vill ta risker.

Det farliga är alltid när alla klumpas ihop som "det spelas med våra pensionspengar".

Blanda inte in mig i detta våra. Tack på förhand!
Citera
2024-10-17, 12:37
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Exakt var har jag skrivit att AMF och AP-fonderna är tvingade att satsa på NV? Jag har hela tiden skrivit att de är tvungna att satsa en liten del på högriskprojekt rent generellt.

Citat:
Sedan ska man komma ihåg att ex. AMF och AP-fonderna måste satsa, riskera, en liten del av kapitalet i just högriskprojekt. Skulle de inte göra det så fick ledningen garanterat sparken ganska fort.

Nu blir jag helt förvirrad här Konrad. Var det alltså inte NV du menade här? Om du inte menade NV, varför skrev du då så här?

Min replik till dig då var att AMF och AP-fonderna INTE är tvingad att satsa några mer pengar i NV.

Mår du bra? Du verkar förvirrad? Förstår att du är ledsen över soppan med NV men ta dig samman för guds skull.
Citera
2024-10-17, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nu blir jag helt förvirrad här Konrad. Var det alltså inte NV du menade här? Om du inte menade NV, varför skrev du då så här?

Min replik till dig då var att AMF och AP-fonderna INTE är tvingad att satsa några mer pengar i NV.

Mår du bra? Du verkar förvirrad? Förstår att du är ledsen över soppan med NV men ta dig samman för guds skull.

God eftermiddag Hor-Ulla!

Fick du inte en lugn stund i natt? Jaja, pengarna ska in.
Självklart är inte AMF och AP-fonderna tvingade att satsa på NV. Var har jag skrivit det? Däremot är AMF och AP-fonderna tvingade att satsa en del av kapitalet på högriskprojekt. Det är bara att läsa innantill.

Jag tror att vi inte kommer så värst mycket längre i just den delen.
Citera
2024-10-17, 12:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterLampa
Vari låg det kortsiktiga?

Att de stirrar sig blinda på nu och vill ha subventioner för att de inte kan konkurrera. Ett företag som får subventioner har inte en företagsidé som håller. Det är precis som en människa som får försörjningsstöd. Om något egentligen inte håller rent ekonomiskt, men bedöms viktigt geopolitiskt, så bör man ju fundera på om det inte i så fall ska drivas statligt. Ett företag ska ju stå på egna ben och genom konkurrensutsättning ständigt bli bättre så att kunderna väljer dem. Om kapitalet strömmar in en annan väg än i tillräcklig omfattning via kunderna så kommer det inte att ge incitament att bli bättre.

Kina är ett mäktig land som ett litet land som Sverige inte kan konkurrera med. Kina använder den gröna omställningen som ett sätt att få marknadsmässigt herravälde. Den är deras »månlandning«, inte Europas. På längre sikt kommer de inte att kunna fortsätta att bara pumpa in pengar eftersom de förmodligen kommer att bli bemötta med handelshinder. Då krymper inflödet och fokus flyttas från teknisk utveckling till handelskrig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-10-17 kl. 13:24.
Citera
2024-10-17, 13:16
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Kanske en något gammal artikel men de kinesiska subventionerna är inte att leka med ... Enligt Benchmark Mineral Intelligence så kontrollerar Kina i dag 58% av världens nickel, jämfört med 34% år 2015. De subventionerade kinesiska företagens dominans har fått nickelpriset att minska med 40% sedan början av 2023 ... Under våren sa Kanadas vice premiärminister Chrystia Freeland att marknaden nu ”översköljs” av billigt nickel; samma term som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen använde om kinesiska elbilar i samband med utredningen om höjda tullar. Freeland tillade att situationen gör det ”oekonomiskt” att bedriva denna verksamhet i fria marknadsekonomier, och varnade att utvecklingen i själva verket kan syfta till att driva företag i Kanada och allierade länder i konkurs. Samma trend märks gällande litium, där nya projekt i USA och Australien har stängts ned eller försenats på grund av ökad kinesisk produktion i framför allt Afrika söder om Sahara. 70% av världens litium förädlas nu i Kina"[/b][/i]

Det här är en medveten strategi från kinesernas sida för att USA och Västeuropa ska hållas i schack. Kom ihåg att kineserna är i en ekonomisk allians med Ryssland så vad de har kokat ihop är svårt att veta i detalj.

Jag har studerat litiumpriset under en tid och ser detta. Jag är helt säker på att kineserna påverkar marknaden på ett obehagligt sätt.

Att vara världens billigaste producent behöver inte betyda att ens industri är enormt subventionerad. Är ju bara att kolla på Northvolt som tillverkar världens dyraste batterier efter enorma subventioner

Deras största nickelföretag Jinchuan Group, BYD, CATL etc levererar fina vinster år ut och år in trots de låga priserna de kan sälja för.

Innan nån pekar ut exakt hur de här subventionerna går till i Kina så kommer jag utgå ifrån att de faktiskt helt enkelt är effektivare producenter än i Väst med högre teknikhöjd och därför dominerar.
Citera
2024-10-17, 13:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Att vara världens billigaste producent behöver inte betyda att ens industri är enormt subventionerad. Är ju bara att kolla på Northvolt som tillverkar världens dyraste batterier efter enorma subventioner

Deras största nickelföretag Jinchuan Group, BYD, CATL etc levererar fina vinster år ut och år in trots de låga priserna de kan sälja för.

Innan nån pekar ut exakt hur de här subventionerna går till i Kina så kommer jag utgå ifrån att de faktiskt helt enkelt är effektivare producenter än i Väst med högre teknikhöjd och därför dominerar.

Precis. Däremot är den som skriker efter subventioner inte tillräckligt effektiv alternativt har inte en produkt som marknaden efterfrågar.
Citera
2024-10-17, 13:31
Medlem
Citat:
Valet är helt ditt eget och ingenting som egentligen behöver diskuteras här och nu. Du väljer fritt var du vill placera din pension precis som jag väljer fritt vilken tillverkare av lågprisblodpudding som jag ska köpa till middag.

Nej inte alltid, vissa tvingas in i investeringar man inte vill ha och andra är inte ens medvetna vad de håller på med. Att spekulera med pensionspengar på detta sätt borde vara kriminellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in