Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-19, 14:35
Medlem
SoCos avatar
https://www.youtube.com/watch?v=RqzZmNqdWck

george kollias krossar den snubben, låter bättre också.
Citera
2024-11-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Ja, döm själva!
Är Kevin Paradis, i hård konkurrens, den bäste?

Är detta det svåraste en trummis kan spela!?

En del menar att man inte kan "ranka" musik!

Hur tänker just DU!? 🤗

https://youtube.com/shorts/kqJIigv5U...Ezvc8tr-rZvk4z

För mycket show off och för lite feeling. Det ska låta bra för örat också och inte bara hysteriskt. Får en stroke av skrammlet.
Citera
2024-11-19, 15:49
Medlem
tryffs avatar
Lol. trummornas svar på yngve malmsteen.

En trummis jobb är att hålla takten. Många amatörer förstår tex inte hur bra ringo var för det ser så lätt ut.
Citera
2024-11-19, 15:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff

En trummis jobb är att hålla takten. Många amatörer förstår tex inte hur bra ringo var för det ser så lätt ut.
Samma med Charlie Watts, som ju var motorn i Stones.
Citera
2024-11-19, 16:01
Medlem
stumpjumpers avatar
Vill slå ett slag för Matt Garstka i bandet Animals As Leaders.
Citera
2024-11-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag pratar inte om spöknoter. Triggers gör dig inte snabbare eller mer precis som trummis och inte heller är det "enklare" att spela med. Triggers, om något, avslöjar dåligt och imprecist trumspel eftersom varje slag tilldelas samma velocity, så om du t.ex. inte spelar rena 16-delar single strokes vid 230+bpm, eller om dina fötter släpar efter på ett kick-mönster så kommer publiken tydligt höra skillnaden i timing mellan slagen(=låter dåligt), medan utan en trigger så är varje slag så otydliga(särskilt vid gravity blasts i det här tempot) att de flesta förmodligen inte hade uppfattat dessa små misstag i timing(musiker med ett bra öra hade dock märkt det). Det är alltså enklare att komma undan med små misstag i timing och så vidare utan en trigger.

Sen det där med att det låter som en trummaskin är inte så mycket triggern i sig, förutom att varje slag har samma velocity då men det är ingen som programmerar dagens trummaskiner med slag som alla har samma velocity, utan det är mer för att allt är kvantiserat idag i ett DAW och inspelat till metronom och så vidare, men det är ju så för alla musikstilar idag och inte bara något som gäller extremmetal. Det finns både för och nackdelar med det. I just den här musikstilen anser jag att det låter mycket bättre medan i andra musikstilar så borde man sluta upp med det i min mening(för att inte tala om all pitch correction som är på ALL sång numera men det är ett annat ämne ).

Självklart bidrar triggers till att man kan spela snabbare. Det är mycket enklare att spela snabbt om man inte behöver slå särskilt hårt. Gäller både virvel och kagge.
Citera
2024-11-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En trigger fungerar som så att ljudet du hör är inte det akustiska ljudet från virveltrumman, utan triggern känner av när du träffar och så spelas en sampling upp istället.

Det som får mig att tro att så är fallet är att det låter som att virvelslagen låter onaturligt likadana, oavsett hur hårt han slår eller var på skinnet han träffar.

Man kan ha olika uppfattning om det är fusk eller inte, men det gör det lättare att spela och soundet brukar bli mer sterilt, mindre feeling etc. Sen är det subjektivt om det låter bättre eller sämre, men det blir mer som en trummaskin.
Du menar som ungefär när River dance har inlagda stepljud i musiken för att "förstärka" upplevelsen?
Citera
2024-11-19, 17:42
Medlem
Han var kass. Enbart snabbt och inte direkt melodiskt... Nä tacka vet jag Vinnie Paul, som i mitt tycke, är en av de absolut bästa trummisarna någonsin. Komplett trummis!
Citera
2024-11-20, 01:12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Du menar som ungefär när River dance har inlagda stepljud i musiken för att "förstärka" upplevelsen?
Det har jag ingen aning om.
Citera
2024-11-20, 01:20
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Det finns väldigt många som kan spela lika snabbt som Yngwie. Väldigt få låter som honom. Man kan gilla Yngwie eller inte, men han gör definitivt mycket mer än att bara spela snabbt. Hade Yngwie enbart varit snabb hade han inte varit känd.
Citera
2024-11-20, 01:35
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genericname
Intressant och användbart. Hatet mot triggers kommer från en tid då metal blev alltmer aggressiv och tight, det krävdes innovation och nya sätt för att fånga ljudet som man vill ha det och få alltihop att låta bra live... Förmodar att hatet kommer från okunskap och trummisar som inte behärskar dessa tekniker som vill verka mer genuina för de stampar kvar i gamla sätt att tänka.
Tänker inte ljuga om att jag tillhör den inskränkta skaran till stor del.

Men en sak som stör mig är att det är många som tror att de där trummisarna klarar av att leverera ett så kraftigt ljud i det tempot, fast det inte är sant. Det är dock inte trummisarnas fel. Men de praisas av många på felaktiga grunder.

Personligen så tycker jag sällan det låter bra med sådant. Det tappar feeling. Jag föredrar när det är mer dynamik i trumspelet. Men det är ju subjektivt.
Citera
2024-11-20, 09:27
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Sven Helsing och Reiwa, vad säger ni om detta, en del menar att orginaltrummisen spelar en förenklad variant och att studioinsp är programmerade trummor och att hittisl är det bara denne Alex Rudinger som spelat igenom den komplett framför kameran? mvh

https://youtu.be/Y0cbhLp7QU4?si=rjPkjrtq8nOABpjX

Ingen aning, men kort sammanfattat så är mycket av det som läggs upp på social media fixat och tricksat med i efterhand. Många gånger spelar de inte ens live framför kameran. Nu säger jag dock ingenting om just den videon och Alex Rudinger är en erkänt bra trummis dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in