Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Tänker inte ljuga om att jag tillhör den inskränkta skaran till stor del.
Men en sak som stör mig är att det är många som tror att de där trummisarna klarar av att leverera ett så kraftigt ljud i det tempot, fast det inte är sant. Det är dock inte trummisarnas fel. Men de praisas av många på felaktiga grunder.
Det är inget jag sagt heller, men saken är den att det inte finns, och kommer aldrig finnas, en trummis som får ett särskilt kraftigt ljud om man gör gravity blasts i 300bpm. Det är omöjligt helt enkelt.
Att musiker praisas på felaktiga grunder av den stora massan som inte är musiker själva är väl inget nytt? Hur många gånger blir inte den stora massan imponerad av något på gitarr som
ser svårt ut men som inte är särskilt svårt egentligen? Eller tvärtom, ett stycke som en musiker förstår är otroligt komplext och svårt flyger bara över huvudet på den stora massan?
Det är inte så mycket man göra åt det.
Något som stör mig är när man påstår att triggers skulle vara ett fusk - det är bara trams. Människor sa precis samma sak om dubbelpedaler en gång i tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Personligen så tycker jag sällan det låter bra med sådant. Det tappar feeling. Jag föredrar när det är mer dynamik i trumspelet. Men det är ju subjektivt.
Ja, jag håller med dig förutom när det just kommer till en del former av extremmetal. Då låter det många bättre med en triggad baskagge och virveltrumma. Däremot någon form av rock, jazz eller liknande hade låtit för jävligt med triggers.
Men tyvärr är dynamiken borta i mer eller mindre alla musikstilar idag, inte på grund av triggers, utan för att man använder sig av så många kompressorer på max.