Citat:
Ursprungligen postat av
AfghanMupp
Sverige vräker ut pengar på ett antal utgiftsområden som inte gagnar svenskarna. Det är på massinvandring, på sol- och vindkraft, på krig och militär, ibland på vacciner som ska påtvingas hela befolkningen 7 gånger om.
Jag fattar inte hur ny teknik inte skulle gagna svenskarna. Sedan 2015 är sol- och vindkraft billigare än ny kärnkraft, och kräver numera inte statliga subventioner, vilket ny kärnkraft kräver, men förmodligen är det bästa en kombo av ökad kärnkraft och ökad vindkraft. Sverige tjänar mycket pengar på elexport till grannländer, och på att attrahera elintensiva företag till Norrland, och elmarknaden förväntas öka. Covid-19-dödfallen rasade när vaccinen började under 2021, och det gjorde att vi kunde öppna upp samhället igen. AI kan varna t.ex. batterifabriker några dagar innan elpriset blir högt så att de kan göra planerad paus av laddningen ett par dar per år.
Citat:
Ursprungligen postat av
AfghanMupp
Det här finansieras bland annat på så sätt att människorna plockas bort och kunderna ska förlita sig på automater och på telefonkö. Det blir alltid besvärligt för gamla, för barn eller när saker går sönder, och Sverige går sönder. Infrastrukturen ska lappas och lagas hela tiden. Jag skulle vilja se att man inte hoppas så mycket på AI. Istället ger man fan i att som första början ösa pengar på de här stora utgiftsområdena.
AI kan effektivisera Sverige. T.ex. minska telefonköer. Okej usla chat-tjänster är ett orosmoment, men om AI får tillgång till min journal kan den ge snabbare och bättre svar än 1177 - redan idag är den mycket mer kunnig än sjuksyrrorna på 1177, och mer medkännande än många läkare. Får den tillgång till mina bankuppgifter kan den ge mycket mer vettiga svar om min ekonomi än de automatiska chatrobotar som bankerna använder idag.
ChatGPT skulle kunna minska antalet jurister, eller åtminstone göra deras domar mer rättvisa - så att människor blir mer lika inför lagen oavsätt var dom bor. ChatGPT kan bespara lärare jobb med att författa kursmaterial och provuppgifter, rätta och betygsätta så att färre lärare blir utbrända. Förhoppningsvis kan även sjukvården effektiviseras, genom att den kan föreslå standardinmatning i journalen som läkaren bara behöver godkänna, och den kan ta dikterade recept. Den skulle kunna effektivisera byrokrati lite, men framför allt upptäcka misstag och fusk.
Vi är många som betalar för chatgpt, antingen privat eller genom våra arbetsgivare. Den effektiviserar mitt arbete nån gång i månaden, och den hjälper mig att göra ett bättre arbete flera gånger i veckan. Gör min chef fel menar du som betalar cirka 200 kr i månaden för detta till de anställda som tycker sig behöva det? Det är ingenting i sammanhanget.
USA är bäst på AI, men Östasien är på gång. Europa har kommit på efterkälken. Om vi ska ha forskningsförbud så kommer vi att bli totalt överkörda.