Citat:
Ursprungligen postat av
Regentia
Lilla du, låt oss bena i detta:
Jag
hoppar in i diskussionen och motsäger chatgpt-svaret om att krypteringsnycklar raderas efter 10 misslyckade försök eftersom polisen inte bara har tio försök på sig och inte arbetar mot den faktiska telefonen.
Du
ifrågasätter sedan hur detta görs:
Jag ifrågasätter vad du yrar om, du kallar mig psyko och tycker dig vara duktig för att du fetmarkerat din fråga fast du inte ens förstått vad jag pratat om från första början. När jag förklarar med lite enklare termer vad det är jag åsyftar så kommer du med påståendet att det är så långsamt att det är praktiskt omöjligt att knäcka ett lösenord som uppfyller "de mest basala krav på säkerhet" (utan att definiera detta, därtill.)
Jag svarar sedan att hastighet inte är ett problem eftersom du kan parallellisera processen och du upprepar dig om att det skulle ta lång tid att knäcka ett lösenord som uppfyller "grundläggande säkerhetskrav" (åter igen utan att definiera vad dessa grundläggande/basala krav är för något).
Lustigt nog har du nu gått full circle och argumenterar nu för exakt samma sak jag sa i inlägget för några sidor sedan du började ifrågasätta:
Det var ett illa dolt försök att slingra dig ifrån grundfrågan: att du påstår att du kan
återställa state i en enskild krypterad avbildning, vilket naturligvis inte är möjligt i praktiken, om du inte har tillgång till lösen. Du har inte återställt något state i mjukvaran för att du startar upp parallella instanser, vilket för övrigt är resurskrävande. Att köra brute force mot ett säkert lösenord (inget från ordlista eller någon personlig info, minst 12 tecken långt, versaler och gemener, siffror och specialtecken). skulle ta eoner av tid, även om du kör parallellt. Hur många parallella instanser tror du att myndigheterna kan köra? Inte ens 1000 instanser skulle räcka på långa vägar. Om du inte avsåg en enskild avbildning, så är det inte min uppfattningsförmåga som brister, utan ditt sätt att uttrycka dig som är oprecist. Behärskar du ens grundläggande kombinatorik?