Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-20, 23:38
Medlem
NuclearIrans avatar
Bild på Putin med sina präster: https://ibb.co/fqjPc1p

Hur nära relation har Putin till sina präster, som uppenbarligen har fel religion och är någonslags puppets för kontroll över dem som tycker de klär sig propert med sina konstiga hattar?

Varför de uppenbarligen har fel religion (vilket man ser på deras klädsel) kan vi diskutera här: (FB) 5 Synonymer: Verklighet, energimassrymdtid, antidistinktion, Gud, storleksskalan.

Vet ni om Putin är en puppet för dessa religiösa ledare (att de typ hör guds röst och Putin bara underordnar sig dem)? Eller är de puppets för Putin och bara chackpjäser (knäktar) som skyddar Kungen Putin?

Min tolkning är att de inte direkt klär sig som om gud bara vore en vetenskaplig sanning - utan det verkar mer som om de har tomtar på loftet (under den konstiga hatten)?

Eller har jag missat något? Vad är deras religion? Apropå kriget.

Putin är knappast någon sekulär ledare - en sekulär ledare skulle inte ha sådana kompisar. Tror ni det faktumet speglar sig på krigsföringen?
Senast redigerad av NuclearIran Igår kl. 00:31.
Citera
2024-11-20, 23:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuclearIran
Putin är knappast någon sekulär ledare - en sekulär ledare skulle inte ha sådana kompisar. Tror ni det faktumet speglar sig på krigsföringen?
Putin är en sekulär ledare som har ingått en allians, på hans villkor, med religiösa ledare för att få ett starkare grepp om folket.
Detta påverkar naturligtvis allt han vill genomföra.
Citera
2024-11-20, 23:49
Medlem
kalkryggars avatar
Putin är en diktator som insett styrkan i de religiösa ledarnas makt över idioterna som tror på gudar och dess sagor.

Eftersom de religiösa ledarna dansar efter diktatorns pipa så är han smart nog att utnyttja dem för sin sak.

Makten i Ryzzland är bara äcklig vart du än vänder blicken.
Citera
2024-11-20, 23:56
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Putin är en diktator som insett styrkan i de religiösa ledarnas makt över idioterna som tror på gudar och dess sagor.

Eftersom de religiösa ledarna dansar efter diktatorns pipa så är han smart nog att utnyttja dem för sin sak.

Makten i Ryzzland är bara äcklig vart du än vänder blicken.
Om jag vore sekulär ryss i befolkningen skulla jag ju tappa respekt för Putin när han genomför en sådan manöver..?

Han idiotförklarar ju alla religiösa ryssar och visar på en kallhet, i mina ögon om jag vore en sekulär ryss.

T.ex. skulle jag tappa respekt för Ulf Kristersson om det framgick att han gör en manöver - att bjuda in en galen religiös ledare som vän till en presskonferans eller dyl - bara för att denna relligöse ledare styr en bunt idioter (någon minoritetsgrupp). Ulf Kristersson tar ju inte med sig en vän klädd i någon sekts skumma klädser som symbol för sin makt, eller bara för att vinna sektmedlemmarnas röster.
För då tappar han min röst.

Skulle inte det här se jättekonstigt ut: https://ibb.co/k919mTp
Senast redigerad av NuclearIran Igår kl. 00:10.
Citera
Igår, 00:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Om jag vore sekulär ryss i befolkningen skulla jag ju tappa respekt för Putin när han genomför en sådan manöver..?

Han idiotförklarar ju alla religiösa ryssar och visar på en kallhet, i mina ögon om jag vore en sekulär ryss.

T.ex. skulle jag tappa respekt för Ulf Kristersson om det framgick att han gör en manöver - att bjuda in en galen religiös ledare som vän till en presskonferans eller dyl - bara för att denna relligöse ledare styr en bunt idioter (någon minoritetsgrupp). Ulf Kristersson tar ju inte med sig en vän klädd i någon sekts skumma klädser som symbol för sin makt, eller bara för att vinna sektmedlemmarnas röster.
För då tappar han min röst.

Putin är en diktator som utsätter sin befolkning för en massiv hjärntvätt. Idioterna som tror på gud får höra från sina ledare att Putin är en underbar människa som utför guds gärning. Det är bara att följa och hålla käften.
Citera
Igår, 00:18
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Putin är en diktator som utsätter sin befolkning för en massiv hjärntvätt. Idioterna som tror på gud får höra från sina ledare att Putin är en underbar människa som utför guds gärning. Det är bara att följa och hålla käften.
Så är det säkert. Men de som inte tror på gud då? Tänker de "låt Putin använda prästerna som propaganda-megafoner visavi de "gudstrogna" (som blir imponerade av klädseln) - jag som sekulär ryss vill gärna att fåren/fårskallarna hålls i schack, alltså mina medryssar. Det ser inte konstigt ut i mina ögon om Putin umgås med knäppa präster, så länge det skapar mer stöd för Putin."

Så kan ju en svensk tänka om våra politiska ledare skulle umgås med sektledare bara för att få sektmedlemmarnas röster... https://ibb.co/fqjPc1p

Det ser inte udda ut? I mina ögon ser det udda ut. Det kanske är praktiskt för att få stöd/röster (av sektmedlemmarna), men det ser förjävligt udda ut på bild (för oss sekulära).

Praktisk och politiskt manövrerande, men jävligt udda?
Senast redigerad av NuclearIran Igår kl. 00:42.
Citera
Igår, 01:20
Medlem
Putin följer inte boljevismen som hans tidigare sovjetpolare följde med cirka 30 miljoner mördade religiösa människor. Putin är troende och återinförde religion till samhället. Sedan är en del präster föredetta kgb agenter.

Patriarken Kyrill i Moskva var kgb agent tidigare.
Citera
Igår, 01:22
Medlem
Glorfindels avatar
Jag tror att de som styr över rysk-ortodoxa kyrkan är satta där för att det är bra för Putin att få deras stöd. Om prästerna har någon religiös tro eller inte vet jag inte, men Putin använder kyrkan som ett maktmedel. Vissa menar att ärkebiskopen Kirill tidigare arbetade för KGB.
Citera
Igår, 02:11
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Putin följer inte boljevismen som hans tidigare sovjetpolare följde med cirka 30 miljoner mördade religiösa människor. Putin är troende och återinförde religion till samhället. Sedan är en del präster föredetta kgb agenter.

Patriarken Kyrill i Moskva var kgb agent tidigare.
Hellre religion än boljevism! Den "ateism" jag har är inte boljevism (som bara tog bort religion/gud).
Men om Putin är troende, och hans präster "mer insatta i Gud" än Putin, så har väl prästerna en hållhake på Putin och kan styra honom? Bara säga "Gud vill... *****" och sedan ser Putin någonslags motiv för kriget? Rimligtvis, om Putin är troende, så är det prästerna som säger "Gud vill... *****" till Putin - och inte Putin som säger "Gud vill... **" till prästerna.

Dvs min tes nu är att religion ger prästerna mer makt än Putin själv har, i.om. att toppen av beslutsmakningsprocessen är: Gud, sedan präster, sedan Putin.

Detta alltså om Putin är troende.

En annan teori är att Putin säger åt prästerna vad "Gud säger åt prästerna att säga till fåren/fårskallarna i den religiösa delen av befolkningen (som är stor nog att bilden https://ibb.co/fqjPc1p bara är ett faktum och inte ett skämt)".

För någon samexistens/jämställdhet mellan Putin och prästerna finns väl knappast? Antingen är Putin troende eller utnyttjar prästerna för kontroll - det kan ju inte vara så att de möts och kommer till konsensus om Guds vilja? Någon måste ju vara religiösare än den andra.
Citera
Igår, 02:45
Medlem
Den bilden du la upp senast med Putte är en bild på en ortodox präst, en imam/mullah och en rabbin.

Det är svårt att veta hur det styrs i Ryssland. Då nyheter säger olika. Men Putin vill att landet ska vara religiöst sekulärt han följer inte gamla sovjetiska system, varav andra länder vill ha det ateistiskt sekulärt.
Citera
Igår, 03:15
Medlem
Citat:
Bild på Putin med sina präster: https://ibb.co/fqjPc1p

Hur nära relation har Putin till sina präster, som uppenbarligen har fel religion och är någonslags puppets för kontroll över dem som tycker de klär sig propert med sina konstiga hattar?

Varför de uppenbarligen har fel religion (vilket man ser på deras klädsel) kan vi diskutera här: (FB) 5 Synonymer: Verklighet, energimassrymdtid, antidistinktion, Gud, storleksskalan.

Vet ni om Putin är en puppet för dessa religiösa ledare (att de typ hör guds röst och Putin bara underordnar sig dem)? Eller är de puppets för Putin och bara chackpjäser (knäktar) som skyddar Kungen Putin?

Min tolkning är att de inte direkt klär sig som om gud bara vore en vetenskaplig sanning - utan det verkar mer som om de har tomtar på loftet (under den konstiga hatten)?

Eller har jag missat något? Vad är deras religion? Apropå kriget.

Det stavas "knektar" ...
Citera
Igår, 03:49
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Den bilden du la upp senast med Putte är en bild på en ortodox präst, en imam/mullah och en rabbin.

Det är svårt att veta hur det styrs i Ryssland. Då nyheter säger olika. Men Putin vill att landet ska vara religiöst sekulärt han följer inte gamla sovjetiska system, varav andra länder vill ha det ateistiskt sekulärt.
Vad betyder "religiöst sekulärt"?
Om "sekulärt" är ett synonym för ateistiskt, så blir ju "ateistiskt sekulärt" samma sak som "sekulärt sekulärt" eller "ateistiskt ateistiskt".

Jag tror jag har en ateism, men den är fylld med filosofi och vetenskap. Jag brukar kalla den "en idérik ateism", i motsats till soviets "idéfattiga ateism". Så jag är helt med på att "hellre religion än soviet-ateism", och tycker samtidigt "hellre min typ av idérika ateism än religiös stat".

Men religiös-sekulär stat är alltså...??

Jag kanske är en religiös ateist.
Senast redigerad av NuclearIran Igår kl. 04:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in