Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
De är romerskt ortodoxt kristna, precis som ukrainarna.
Moskva räknar de som det tredje Rom.
Ledaren är motsvarigheten till den katolska påven - papa - och kallas patriark.
(Vad har hänt med skolan, det där skulle du egentligen kunna)
En knekt är en soldat (jmfr engelskans knight, det är samma ord). Det har alltid funnits ett samspel mellan kyrkan och monarkin, tsaren regerade på guds nåd, vilket gav kyrkan en maktställning. Så är det även nu, det blir ett ömsesidigt beroende.
Skolan på din tid var säkert mer gedigen än på min,
men jag visste nog det där med att knäppa prästen är påven och att de är ortodoxa.
Min fråga var egentligen: vad spelar gud för roll i statsapparaten? Hör prästen "guds nåd" i huvudet / tyder den från gamla texter, och ger den som motiv (motiv som i kriminallfall) för Putin´s strategi, taktik och modus operandi (i t.ex. kriget)? För om gud/patriarken vore pacifist eller värdera allt liv lika så skulle väl inte Putin hålla på som han gör?
För mig är det solklart att patriarken hör röster som en schizofren eller är en lurendrejjare/con-artist med sin relation till gud, men vad spelar det för roll i Rysslands krigsföring/statsapparat.
Jag är av tron att det går att övertyga vem som helst om sekulärism - sekundärt ateism, men i första hand att beslut bör fattas utifrån allt annat än gud / vad någon kompis säger är guds nåd/vilja. Men så är det nog inte i Ryssland?
Kyrkan har en maktställning - men betyder det att ryskt beslutsfattande "delvis eller helt kommer från gud (alltså irrationalitet)", för då är ju staten helt oberäknerlig. Bara pga att de inte hade vetenskaplig ateism.
Dvs om jag tror att vetenskaplig ateism (idérik ateism; en vetenskaplig gud som inte går att fatta politiska beslut utifrån) är någonting som någon dag kommer övertyga alla (för att den är sann), så kanske de dåliga besluten från ryskt håll kanske bara kommer ur att de fortfarande har religion dvs är lite backwards/retarderade intellektuellt dvs okunniga.
Vilken roll spelar gud? Tyder patriarken gamla skrifter och känner av, som någon spågumma, att "nu ska minsann Ukraina krossas" och meddelar det till Putin? Och Putin ifrågasätter inte, utan är underordnad gud och bara följer guds order?
Eller vad bidrar gud via patriarken till politik/krig?
Det är lite ayatollah över hela stuket... kärnvapen och religion är en giftig kombination. Tänk om gud vill utplåna hela världen en vacker dag - en sådan vanföreställning kan ju slå patriarken när som helst, av vilken anledning som helst. Gudsfolk är oberäknerliga. Det håller oss vanliga rationella i en messianisk mardröm.
Om man ser beslutsmakningsprocessen som en hierarki där information flödar... peta in gud där. Verkar jättekonstigt.
En annan fråga är: Putin är alltså nära gud genom att vara högst upp i den ryska hierarkin? Så man kommer närmare gud ju mer lyckad mafiaboss man är?
Rimligtvis anser sig Putin närmare gud (med tanke på att han kan offra 1000 man per dag i kriget utan dåligt samvete) än någon bonde/stolle längst ned i hierarkin... Men Putin känner till sin livshistoria: att politiskt manövrerande - lönnmord, mutor och högst världsliga allianser - lagt honom högst upp i en hierarki där han alltså närmat sig gud genom att stiga maktmässigt. Det gör gud väldigt vardaglig - lite som att ha spöket av Don Corleone (Gudfadern) som gud - en rysk mafiaboss som gud - att gud sitter högst uppe över den ryska hierarkin, och man närmar sig honom genom att stiga i mafia-rankningen. Men det skulle betyda att jag närmar mig gud genom att vinna på lotto...... Och Putin tror på det?