Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuclearIran
Bild på Putin med sina präster: https://ibb.co/fqjPc1p

Hur nära relation har Putin till sina präster, som uppenbarligen har fel religion och är någonslags puppets för kontroll över dem som tycker de klär sig propert med sina konstiga hattar?

Varför de uppenbarligen har fel religion (vilket man ser på deras klädsel) kan vi diskutera här: (FB) 5 Synonymer: Verklighet, energimassrymdtid, antidistinktion, Gud, storleksskalan.

Vet ni om Putin är en puppet för dessa religiösa ledare (att de typ hör guds röst och Putin bara underordnar sig dem)? Eller är de puppets för Putin och bara chackpjäser (knäktar) som skyddar Kungen Putin?

Min tolkning är att de inte direkt klär sig som om gud bara vore en vetenskaplig sanning - utan det verkar mer som om de har tomtar på loftet (under den konstiga hatten)?

Eller har jag missat något? Vad är deras religion? Apropå kriget.

Putin är knappast någon sekulär ledare - en sekulär ledare skulle inte ha sådana kompisar. Tror ni det faktumet speglar sig på krigsföringen?

De är romerskt ortodoxt kristna, precis som ukrainarna.

Moskva räknar de som det tredje Rom.

Ledaren är motsvarigheten till den katolska påven - papa - och kallas patriark.

(Vad har hänt med skolan, det där skulle du egentligen kunna)

En knekt är en soldat (jmfr engelskans knight, det är samma ord). Det har alltid funnits ett samspel mellan kyrkan och monarkin, tsaren regerade på guds nåd, vilket gav kyrkan en maktställning. Så är det även nu, det blir ett ömsesidigt beroende.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett Igår kl. 08:16.
Citera
Igår, 08:44
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Så är det säkert. Men de som inte tror på gud då? Tänker de "låt Putin använda prästerna som propaganda-megafoner visavi de "gudstrogna" (som blir imponerade av klädseln) - jag som sekulär ryss vill gärna att fåren/fårskallarna hålls i schack, alltså mina medryssar. Det ser inte konstigt ut i mina ögon om Putin umgås med knäppa präster, så länge det skapar mer stöd för Putin."

Så kan ju en svensk tänka om våra politiska ledare skulle umgås med sektledare bara för att få sektmedlemmarnas röster... https://ibb.co/fqjPc1p

Det ser inte udda ut? I mina ögon ser det udda ut. Det kanske är praktiskt för att få stöd/röster (av sektmedlemmarna), men det ser förjävligt udda ut på bild (för oss sekulära).

Praktisk och politiskt manövrerande, men jävligt udda?

Jo jo, men det är samtidigt en våldsdiktatur där folk oavsett om de är troende eller sekulära så har de en erfarenhet av att vara rädd för diktaturen. Därför så kan de för oss utanför diktaturen se inaktiva ut. På samma sätt som folket i Nord Korea för oss ser väldigt inaktiva ut. Men vad ska de göra då de har starka instinkter som gör att de vill leva.

Folk håller käften helt enkelt och infogar sig. Diktatorn Putin samlar på sig bra bilder som hans media använder för att hjärntvätta den grupp som faller för det.
Citera
Igår, 08:51
Medlem
Rouens avatar
Putins ortodoxa präst är en fd kgb-agent som valde religionen som maktmedel. Lika barn leka bäst.
Citera
Igår, 11:07
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De är romerskt ortodoxt kristna, precis som ukrainarna.

Moskva räknar de som det tredje Rom.

Ledaren är motsvarigheten till den katolska påven - papa - och kallas patriark.

(Vad har hänt med skolan, det där skulle du egentligen kunna)

En knekt är en soldat (jmfr engelskans knight, det är samma ord). Det har alltid funnits ett samspel mellan kyrkan och monarkin, tsaren regerade på guds nåd, vilket gav kyrkan en maktställning. Så är det även nu, det blir ett ömsesidigt beroende.
Skolan på din tid var säkert mer gedigen än på min,
men jag visste nog det där med att knäppa prästen är påven och att de är ortodoxa.

Min fråga var egentligen: vad spelar gud för roll i statsapparaten? Hör prästen "guds nåd" i huvudet / tyder den från gamla texter, och ger den som motiv (motiv som i kriminallfall) för Putin´s strategi, taktik och modus operandi (i t.ex. kriget)? För om gud/patriarken vore pacifist eller värdera allt liv lika så skulle väl inte Putin hålla på som han gör?

För mig är det solklart att patriarken hör röster som en schizofren eller är en lurendrejjare/con-artist med sin relation till gud, men vad spelar det för roll i Rysslands krigsföring/statsapparat.

Jag är av tron att det går att övertyga vem som helst om sekulärism - sekundärt ateism, men i första hand att beslut bör fattas utifrån allt annat än gud / vad någon kompis säger är guds nåd/vilja. Men så är det nog inte i Ryssland?

Kyrkan har en maktställning - men betyder det att ryskt beslutsfattande "delvis eller helt kommer från gud (alltså irrationalitet)", för då är ju staten helt oberäknerlig. Bara pga att de inte hade vetenskaplig ateism.

Dvs om jag tror att vetenskaplig ateism (idérik ateism; en vetenskaplig gud som inte går att fatta politiska beslut utifrån) är någonting som någon dag kommer övertyga alla (för att den är sann), så kanske de dåliga besluten från ryskt håll kanske bara kommer ur att de fortfarande har religion dvs är lite backwards/retarderade intellektuellt dvs okunniga.

Vilken roll spelar gud? Tyder patriarken gamla skrifter och känner av, som någon spågumma, att "nu ska minsann Ukraina krossas" och meddelar det till Putin? Och Putin ifrågasätter inte, utan är underordnad gud och bara följer guds order?
Eller vad bidrar gud via patriarken till politik/krig?

Det är lite ayatollah över hela stuket... kärnvapen och religion är en giftig kombination. Tänk om gud vill utplåna hela världen en vacker dag - en sådan vanföreställning kan ju slå patriarken när som helst, av vilken anledning som helst. Gudsfolk är oberäknerliga. Det håller oss vanliga rationella i en messianisk mardröm.

Om man ser beslutsmakningsprocessen som en hierarki där information flödar... peta in gud där. Verkar jättekonstigt.

En annan fråga är: Putin är alltså nära gud genom att vara högst upp i den ryska hierarkin? Så man kommer närmare gud ju mer lyckad mafiaboss man är?
Rimligtvis anser sig Putin närmare gud (med tanke på att han kan offra 1000 man per dag i kriget utan dåligt samvete) än någon bonde/stolle längst ned i hierarkin... Men Putin känner till sin livshistoria: att politiskt manövrerande - lönnmord, mutor och högst världsliga allianser - lagt honom högst upp i en hierarki där han alltså närmat sig gud genom att stiga maktmässigt. Det gör gud väldigt vardaglig - lite som att ha spöket av Don Corleone (Gudfadern) som gud - en rysk mafiaboss som gud - att gud sitter högst uppe över den ryska hierarkin, och man närmar sig honom genom att stiga i mafia-rankningen. Men det skulle betyda att jag närmar mig gud genom att vinna på lotto...... Och Putin tror på det?
Senast redigerad av NuclearIran Igår kl. 11:22.
Citera
Igår, 11:11
Medlem
Citat:

Hur nära relation har Putin till sina präster, som uppenbarligen har fel religion och är någonslags puppets för kontroll över dem som tycker de klär sig propert med sina konstiga hattar?

Varför de uppenbarligen har fel religion (vilket man ser på deras klädsel) kan vi diskutera här: (FB) 5 Synonymer: Verklighet, energimassrymdtid, antidistinktion, Gud, storleksskalan.

Vet ni om Putin är en puppet för dessa religiösa ledare (att de typ hör guds röst och Putin bara underordnar sig dem)? Eller är de puppets för Putin och bara chackpjäser (knäktar) som skyddar Kungen Putin?

Min tolkning är att de inte direkt klär sig som om gud bara vore en vetenskaplig sanning - utan det verkar mer som om de har tomtar på loftet (under den konstiga hatten)?

Putin är knappast någon sekulär ledare - en sekulär ledare skulle inte ha sådana kompisar. Tror ni det faktumet speglar sig på krigsföringen?
Precis; Putin är en sionistlakej under Chabad. Ryssland försvann 1917 till Sion och blev Sovjet. Är Putin jude själv, f ö ? Isf är han ju inte lakej utan handlar bara i sin grupps intressen, ja..
Citera
Igår, 11:23
Medlem
Citat:
Skolan på din tid var säkert mer gedigen än på min,
men jag visste nog det där med att knäppa prästen är påven och att de är ortodoxa.

Min fråga var egentligen: vad spelar gud för roll i statsapparaten? Hör prästen "guds nåd" i huvudet / tyder den från gamla texter, och ger den som motiv (motiv som i kriminallfall) för Putin´s strategi, taktik och modus operandi (i t.ex. kriget)? För om gud/patriarken vore pacifist eller värdera allt liv lika så skulle väl inte Putin hålla på som han gör?

För mig är det solklart att patriarken hör röster som en schizofren eller är en lurendrejjare/con-artist med sin relation till gud, men vad spelar det för roll i Rysslands krigsföring/statsapparat.

Jag är av tron att det går att övertyga vem som helst om sekulärism - sekundärt ateism, men i första hand att beslut bör fattas utifrån allt annat än gud / vad någon kompis säger är guds nåd/vilja. Men så är det nog inte i Ryssland?

Kyrkan har en maktställning - men betyder det att ryskt beslutsfattande "delvis eller helt kommer från gud (alltså irrationalitet)", för då är ju staten helt oberäknerlig. Bara pga att de inte hade vetenskaplig ateism.

Dvs om jag tror att vetenskaplig ateism (idérik ateism; en vetenskaplig gud som inte går att fatta politiska beslut utifrån) är någonting som någon dag kommer övertyga alla (för att den är sann), så kanske de dåliga besluten från ryskt håll kanske bara kommer ur att de fortfarande har religion dvs är lite backwards/retarderade intellektuellt dvs okunniga.

Vilken roll spelar gud? Tyder patriarken gamla skrifter och känner av, som någon spågumma, att "nu ska minsann Ukraina krossas" och meddelar det till Putin? Och Putin ifrågasätter inte, utan är underordnad gud och bara följer guds order?
Eller vad bidrar gud via patriarken till politik/krig?

Det är lite ayatollah över hela stuket... kärnvapen och religion är en giftig kombination. Tänk om gud vill utplåna hela världen en vacker dag - en sådan vanföreställning kan ju slå patriarken när som helst, av vilken anledning som helst. Gudsfolk är oberäknerliga. Det håller oss vanliga rationella i en messianisk mardröm.

Om man ser beslutsmakningsprocessen som en hierarki där information flödar... peta in gud där. Verkar jättekonstigt.

En annan fråga är: Putin är alltså nära gud genom att vara högst upp i den ryska hierarkin? Så man kommer närmare gud ju mer lyckad mafiaboss man är?

Det är väl frågan om hyr mycket av det gamla tsar-riket de återanvänder?

Visst kan man fnysa åt det religiösa men symboliken är nog ganska stark. De försöker leva på fornstora dagar när Ryssland var mäktigt. De återanvänder agnostikern Stalin ena dagen, och Patriarken nästa.

Hur monarkin fick gudomlig status är ju sedan gammalt. Det går ju tillbaka till bronsåldern eller längre tillbaks. Och det finns ett bibelcitat om att ge ceasar vad ceasar tillhör, och gud vad som tillhör gud.

Det är vår historia, det är var vi kommer ifrån.

Det finns mycket böcker om hur Ryssland funkar och teorier om varför. Men det är ett lydigt folk. Det lilla fåtalet av sekulära människor som hånskrattar har flytt landet för länge sedan.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Citat:
Vad betyder "religiöst sekulärt"?
Om "sekulärt" är ett synonym för ateistiskt, så blir ju "ateistiskt sekulärt" samma sak som "sekulärt sekulärt" eller "ateistiskt ateistiskt".

Jag tror jag har en ateism, men den är fylld med filosofi och vetenskap. Jag brukar kalla den "en idérik ateism", i motsats till soviets "idéfattiga ateism". Så jag är helt med på att "hellre religion än soviet-ateism", och tycker samtidigt "hellre min typ av idérika ateism än religiös stat".

Men religiös-sekulär stat är alltså...??

Jag kanske är en religiös ateist.

Jag pratar statsbegrepp här. Jag tror jag menar att kyrkor där är en egen institution vid sidan om staten. Den är inte fastlimmad med staten på samma vis som Sverige.
Som sagt jag vet inte hur det styrs i Ryssland, jag gissar bara.
Citera
Igår, 11:46
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är väl frågan om hyr mycket av det gamla tsar-riket de återanvänder?

Visst kan man fnysa åt det religiösa men symboliken är nog ganska stark. De försöker leva på fornstora dagar när Ryssland var mäktigt. De återanvänder agnostikern Stalin ena dagen, och Patriarken nästa.

Hur monarkin fick gudomlig status är ju sedan gammalt. Det går ju tillbaka till bronsåldern eller längre tillbaks. Och det finns ett bibelcitat om att ge ceasar vad ceasar tillhör, och gud vad som tillhör gud.

Det är vår historia, det är var vi kommer ifrån.

Det finns mycket böcker om hur Ryssland funkar och teorier om varför. Men det är ett lydigt folk. Det lilla fåtalet av sekulära människor som hånskrattar har flytt landet för länge sedan.
De var väldigt visa på bronsåldern - lika bra att ta in bronsåldersteologi i kärnvapenrelaterade och AI-relaterade beslut.

Jag blickar framåt (framtiden) så starkt, och ser hur vetenskap utvecklas...
Jag förstår inte att man kan se bakåt (primaters första tankar) och ta idéer från bronsåldern till nutida moderna beslut.

Om 100 år, när alla åker runt med sina AI-robotar i flygande bilar som går på fusions-el, så kanske Ryssland fortfarande blickar bakåt och försöker hitta någon skrift från bronsåldern, och använder tankar därifrån?

"Backwards" (retarderade) kanske är fint i Ryssland? "The word "retarded" originates from the Latin verb retardare, meaning "to delay" or "to slow down." This is a combination of:

re-, meaning "back" or "again."
tardare, meaning "to slow" (from tardus, meaning "slow").
It entered Middle English through Old French as retarder. By the 15th century, "retard" was used in English to mean "to delay or hold back.""
Citera
Igår, 11:46
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:

Snyggt försök att trolla av dig och de flesta andra som kommenterar. På bilden har du ortodoxa, judar och muslimer. De ser så ut över hela världen.....till och med i Stockholm om du får för dig att besöka olika religioners gudstjänster.
Citera
Igår, 11:52
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Snyggt försök att trolla. På bilden har du ortodoxa, judar och muslimer.
För mig ser all religion likadan ut, men jag tänkte prata om det att Putin tycks ju inte ens kunna bestämma sig om det var Moses, Jesus eller Muhammed som var profeten? Han kör allihopa - "närmare gud ju fler religioner som samlas" lite som att i poker vill man ha stege (1,2,3,4,5) och inte bara trepar (2,2,2).

Putin vet att religion stämmer, men han vet inte vilken religion, så han tar dem alla.

Verkar väldigt konstigt... De flesta med villfarelsen religion väljer åtminstone en religion - inte 3 motstridiga religioner som att flest är bäst.

Många gudstjänsters präster har den där Lord of the Rings Wizard-stilen på dräkten, men å andra sidan är det ju väldigt oklokt och otäckt att en sån ska styra över världspolitik/krigsföring/kärnvapen. Det finns en anledning till att få länder röstar fram präster till politiska positioner... om man vill styra sitt eget liv enligt guds ord så gör så, en präst kanske t.om. får följare (som mestadels inte är där för intellektuell upplysning, utan bara den goda mystiska viben/stämningen/sällskapet), men det är väl ingen i sitt rätta sinne som tycker krigsrelaterade politiska beslut ska komma ur en sådan? Speciellt när de är 3 (imam, rabbin, patriark).
Senast redigerad av NuclearIran Igår kl. 11:57.
Citera
Igår, 11:55
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
För mig ser all religion likadan ut, men jag tänkte prata om det att Putin tycks ju inte ens kunna bestämma sig om det var Moses, Jesus eller Muhammed som var profeten? Han kör allihopa - "närmare gud ju fler religioner som samlas" lite som att i poker vill man ha stege (1,2,3,4,5) och inte bara trepar (2,2,2).

Putin vet att religion stämmer, men han vet inte vilken religion, så han tar dem alla.

Verkar väldigt konstigt... De flesta med villfarelsen religion väljer åtminstone en religion - inte 3 motstridiga religioner som att flest är bäst.
Vilken okunnig kommentar.
Citera
Igår, 11:56
Medlem
Citat:

Nej, om det är något Putin inte är så är det en sekulär ledare. Och den sista person Putin träffade innan invasionen var patriarken för den ortodoxa kyrkan, så det här kriget har dimensioner som tex sekulära svenskar inte kan förstå. Och det är nog därför som så många genomkorkade svenskar tror att Ukraina och väst kan vinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in