• 1
  • 2
2024-11-21, 13:08
Medlem
CalzoneItalias avatar
Folk som snackar med sig själva är det väldigt intelligenta personer eller hur är det med den saken egentligen?

Finns det forskning på detta ?

Eller är man tokig om man går omkring och pratar högt med sig själv ?
Citera
2024-11-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Folk som snackar med sig själva är det väldigt intelligenta personer eller hur är det med den saken egentligen?

Förr var det nog så. Numera är det folk som pratar i mobilen.
Citera
2024-11-21, 13:14
Medlem
pojkpingiss avatar
Sätter en slant på att det mest är tokiga som gör det, som lider av någon sorts ohälsa. Dock finns det ju en klick tokiga, som är överintelligenta. Finns även en skara överintelligenta som det slagit mindre slint för, som därför pratar med sig själva. Det är min erfarenhet iaf.
Citera
2024-11-21, 13:16
Medlem
Crabbofixs avatar
Om jag inte pratade med själv skulle jag inte ha några vettiga konversationer alls.
Citera
2024-11-21, 13:21
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Ganska vanligt bland dem med någon form av psykos där man börjar hallucinera och hör inre röster som inte är ens egna och börjar debattera med dem. De syns ute på gatorna då och då.

Finns ju helt normalt självprat. Om jag säger högt " Nä, ska vi se efter vad som finns i kylen för nu är jag hungrig" och man är helt ensam betyder inte att man är tokig.
Senast redigerad av Upplyften 2024-11-21 kl. 13:24.
Citera
2024-11-21, 13:59
Medlem
Citat:

Har hört något i stil med att prata för sig själv kan vara ett sätt att förebygga att bli galen. Är kanske för att man hålls sysselsatt och distraheras från andra tankar som kan leda till att man tappar det mer.
Citera
2024-11-21, 14:06
Medlem
Citat:

Små barn pratar mycket för sig själva, högt, innan de lärt sig att göra samma steg fast "tyst" och inuti huvudet. Det är liksom steget FÖRE det lyckas bli bara tankar/tysta självinstruktioner. Det tysta tänkandet kräver liksom ytterligare komponenter och bättre fokus. När vi instruerar oss själva ljudligt (högt) så underlättar det koncentrationen, lite som att jämföra med när vi drar fingret längs raden vi läser i boken.
När vi är som mest fokuserade och effektiva i tänkandet lyckas vi således göra detta utan att göra det HÖGT.

Dra vilka slutsatser du själv vill utav detta. Skulle själv säga att det inte hänger på intelligens, snarare andra faktorer. Typ hur stressade vi är, hur välfungerande våra exekutiva funktioner är, hur delad vår uppmärksamhet är etc...
Citera
2024-11-21, 14:35
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Jag pratar ganska mycket med mig själv när jag är ensam, eller inte med mig själv utan snarare för mig själv. För mig blir det jag tänker mer tydligt om jag även rent fysiskt uttalar det, att skriva ner det funkar lika bra men är mer omständligt och tidskrävande.
Jag brukar gå genom saker jag ska prata om framöver som förberedelse, eller återskapa samtal jag haft tidigare och inte vill glömma. Jag skriver även musiktexter och litterära verk i huvudet genom att läsa upp dem för mig själv. Ibland låter något man tycker verkar bra i tanken inte alls lika bra när man hör det "på riktigt".
Är jag intelligent? Ja.
Är jag tokig? Ja, förmodligen.
Citera
2024-11-21, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Jag pratar ganska mycket med mig själv när jag är ensam, eller inte med mig själv utan snarare för mig själv. För mig blir det jag tänker mer tydligt om jag även rent fysiskt uttalar det, att skriva ner det funkar lika bra men är mer omständligt och tidskrävande.
Jag brukar gå genom saker jag ska prata om framöver som förberedelse, eller återskapa samtal jag haft tidigare och inte vill glömma. Jag skriver även musiktexter och litterära verk i huvudet genom att läsa upp dem för mig själv. Ibland låter något man tycker verkar bra i tanken inte alls lika bra när man hör det "på riktigt".
Är jag intelligent? Ja.
Är jag tokig? Ja, förmodligen.

Nej, att tänka högt är vanligt när man behöver planera och påminna sig om saker. Förutsatt att man är ensam då alltså. Gör du det bland folk, kan du nog framstå som en udda figur.
Citera
2024-11-21, 15:21
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag läste en artikel en gång att i princip alla ensamföretagare pratar med sig själva. Det ligger nog mycket i det.

Och det är ju inte samma som psykfallen på stan. Där verkar det handla om psykoser och mani...stressrelaterat och uppåt skov.
Citera
2024-11-21, 16:05
Medlem
Jag gör detta. Det är ett sätt att tänka högt. På samma sätt som när man använder excel för att räkna på något man finner intressant. Fast med ett resonemang istället.
Citera
2024-11-21, 16:21
Medlem
proconsuls avatar
Alla pratar med sig själva, men de flesta gör det inne i huvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in