Citat:
Ursprungligen postat av
CalzoneItalia
Folk som snackar med sig själva är det väldigt intelligenta personer eller hur är det med den saken egentligen?
Finns det forskning på detta ?
Eller är man tokig om man går omkring och pratar högt med sig själv ?
Det beror på helt i vilka sammanhang, tror historisk sett så är det ett tecken på att man var annorlunda. Fast annorlunda behöver inte betyda dåligt, bara att du sticker ut från flocken. Och vem ville det egentligen? Sen vet vi att vi behöver olika, för att överleva. Alla besitter inte samma egenskaper eller kunskaper m.m.
Jag pratar med mig själv, inte mycket men ibland, när jag kommer hem säger jag ibland - hej hemmet. Eller om jag behöver sätta igång med något så peppar jag mig, - kom igen nu...nu gör vi detta och detta.
När jag är själv, så resonerar jag både inne i huvudet eller utanför med röst.
Jag har två sidor/röster inom mig, en klok och lugn, och en lite tokig, impulsiv och charmig. Jag har definitivt kul med mig själv oftast. Och trivs, det är väl det som är kärnan.
Om det är osunda röster, tankar, både inne och utanför, då är det då det blir farligt om det är röster du inte trivs med eller inte känns som dina, destruktiva och dumma mot dig. Då har du grejer att bearbeta helt enkelt.
Att prata med sig själv, tror jag bara är sunt om man frågar mig
Tror det är ett tecken på att man trivs med sig själv.
Så länge dialogen är sund och frisk.
ps: fast sitta att prata med sig själv i närheten med andra, eller på bussen m.m. då tror jag lite man tappat det sociala spelet lite, och man vet kanske inte helt vart man är riktigt eller ser kanske inte riktigt världen för hur den är. Man har tappat det helt enkelt.