• 1
  • 2
2024-11-21, 17:10
Medlem
plötsligt i stadstrafik tände sej först motorlampan och bilen gick bara på tomgång och svarade ej på gaspådrag, sedan tändes antisladdlampan, däcktryckslampan och bromsen fick man trycka ner hårt för att få funktion på, även knackljudet i motorn ökade lite och när oljetryckslampan tändes stoppade jag direkt och ringde bärgare, kollade sen oljenivån i motorn som var normal och generatorremmen hel...i somras tvingades jag byta turbo och kanske tog motorn skada av lite körning med dålig turbo..vad tror ni ?
Senast redigerad av moffey 2024-11-21 kl. 17:12.
Citera
2024-11-21, 19:54
Medlem
Kolla så att batteriet ger rätt spänning.
Citera
2024-11-21, 20:01
Avstängd
epc, brusten kamrem? tänkte på knackljudet och att motorsystemet lade av. vid brusten kamren får du aldrig i gång motorn igen
Senast redigerad av fonzen 2024-11-21 kl. 20:04.
Citera
2024-11-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
epc, brusten kamrem? tänkte på knackljudet och att motorsystemet lade av. vid brusten kamren får du aldrig i gång motorn igen

kamkedja på den , och det gick att starta motorn igen, testade en sekund bara
Citera
2024-11-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moffey
plötsligt i stadstrafik tände sej först motorlampan och bilen gick bara på tomgång och svarade ej på gaspådrag, sedan tändes antisladdlampan, däcktryckslampan och bromsen fick man trycka ner hårt för att få funktion på, även knackljudet i motorn ökade lite och när oljetryckslampan tändes stoppade jag direkt och ringde bärgare, kollade sen oljenivån i motorn som var normal och generatorremmen hel...i somras tvingades jag byta turbo och kanske tog motorn skada av lite körning med dålig turbo..vad tror ni ?
Det år bra om man skriver vad det är för bil, Vissa bilar har t.ex dålig generator som problem som jag gissar dt kan var i detta fall.
Citera
2024-11-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Det år bra om man skriver vad det är för bil, Vissa bilar har t.ex dålig generator som problem som jag gissar dt kan var i detta fall.

det har du rätt i jag har ej angivit bil, mazda cx-5 diesel
Citera
2024-11-22, 08:48
Medlem
Citat:
det har du rätt i jag har ej angivit bil, mazda cx-5 diesel
Då gissar jag på generatorn.
Citera
2024-11-22, 10:21
Medlem
Det är nästan alltid batteri/generator. Byt till friskt batteri. Koppla ut det gamla, det kan ha felaktiga celler... det räcker inte med att paralellkoppla ett nytt över, det tar inte bort eventuella batterifel. Funkar det kan du ju sedan lista ut om det är generatorn ganska enkelt.

-En läxa jag gjorde som "kostade" mig ett bilyte och den "trasiga" bilen på verkstad i tre veckor. Under vilken tid jag hann köpa ny bil och bilen programmeras om, nycklar programmeras om etc. Det hade räckt att byta batteriet...

Efter att du bytt batteri kan du felsöka annat. Men det är klart... har kamkedjan gått eller slitits ut (ovanligt men händer) är du ju rökt...
Citera
2024-11-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenHergard
Kolla så att batteriet ger rätt spänning.
Standard svaret här haha. Går motorn spelar batterispänningen ingen roll. Man kan till och med köra bilen utan batteri.

Kan vara ett stort eller litet fel, läs av felkoder så får du svaret vad det än må vara.

EDIT: knack ljudet måste kollas upp.
Citera
2024-11-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Standard svaret här haha. Går motorn spelar batterispänningen ingen roll. Man kan till och med köra bilen utan batteri.

Kan vara ett stort eller litet fel, läs av felkoder så får du svaret vad det än må vara.

EDIT: knack ljudet måste kollas upp.

Oljetrycksfel sa verkstan idag de börjar med att plocka tråget imorgon och kolla oljesilen och sedan ta det därifrån
Citera
2024-11-26, 15:16
Medlem
Citat:
Oljetrycksfel sa verkstan idag de börjar med att plocka tråget imorgon och kolla oljesilen och sedan ta det därifrån
Har du tur har motorn klarat sig eller att oljetrycks givaren bråkar. Har själv haft oljetrycks problem, visade sig att givaren var kass och det fanns inget fel.
Citera
2024-11-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Har du tur har motorn klarat sig eller att oljetrycks givaren bråkar. Har själv haft oljetrycks problem, visade sig att givaren var kass och det fanns inget fel.

ja får hoppas, å andra sidan har jag bara bytt olja en gång varje höst och jag krämar över 3000 mil om året, går långt över rekommenderade intervaller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in