Citat:
Ursprungligen postat av
Battreanmig.
Nej, så tycker kvinnor.
Samma åsikt= samma erkännande= samma logik.
Naturligtvis inte alltid, men man kan hitta den här mekanismen i många sätt som olika tjejjer och kvinnor resonerar. De har en befäst ståndpunkt. Men varför tror de som de gör? Och är så mån om att andra ska tänka likadant? När man gräver så är den inte förankrad i deras egna logiska tänk.
Om man är osäker på vad man tycker och tänker är det en vanlig respons att vilja befästa den hos andra så de tycker likadant, på det sättet känns det mer logiskt att tycka och tänka så som man gör om en viss sak även om man inte förstår logiken i varför man ska tycka så från grunden i sin egen förståelse.
Jag pekar bara på att tyvärr så sker detta dagligen tyvärr så står tjejjer/kvinnor för en stor del av att bara svälja budskapen från "profeterna". Det har att göra med ett konformistiskt tänk och också att kvinnor lättare accepterar att accepterade profeters budskap är sanningen. Även om de inte förstår vad profeterna säger. En jämförelse med det är en liknelse om hur tjejjer och kvinnor lätt utvecklar ett idoliserande av pop- och rockstjärnor, skådespelare etc. Killar och män tenderar till att göra det också men inte i samma grad och inte med samma besatthet. Det är liksom en funktion av arv och på något sätt skulle man kunna se det som en konservativ kraft och reglerande bromskloss mot för hög utvecklingshastighet, på det sättet hinner grupper och samhällen klara av samhällsutveckling utan att utvecklingen överbelastas för snabbt.
Hur som helst även om jag förstår det så kan jag inte sluta att tänka på att även om den evolutionära funktionen har sin plats, att det är ett korkat beteende.